سوغات هلند چیست؟

عماد جعفری | چهار شنبه, ۶ مرداد ۹۵ ساعت ۱۱:۱۵

سوغات هلند چیست؟ هر گوشه از اروپا سوغاتی برای به یادگار بردن دارد، اما هلند و به ویژه آمستردام پایتخت زیبای آن، با انبوهی از مراکز خرید، یادگاری‌های خاص همچون سفال دلفت، گل‌های لاله و کلمپن و نیز فرهنگی پذیرا و چند ملیتی حکایت دیگری دارد. با کجارو همراه باشید.

هلند، سرزمین لاله‌های نارنجی، کشوری زیبا با تاریخی غنی و مردمی مهربان است. روزها در هلند به زیبایی سپری می‌شوند و همین مسئله ترک آن را تبدیل به یک چالش بزرگ می‌کند. به خودتان سخت نگیرید، و بدانید که با تهیه یک یادگاری مناسب، برای سال‌ها و تا سفر بعدی‌تان به هلند، خاطرات خود را مرور خواهید کرد. مسلماً شما هم در پایان سفر به هلند مایلید سوغاتی با خود ببرید و مطمئن باشید که همواره این تجربه‌ی فوق‌العاده را به یاد خواهید داشت. زمانی که در حال گشت و گذار در هلند هستید، قسمت‌های عظیمی از فرهنگ و تمدن این کشور را در محصولاتی که بر روی تاقچه‌ها و دیوارهای همه‌ی مغازه‌ها و یا موزه‌ها موجود است، خواهید دید.

سوغات هلند

مقاله‌ی مرتبط

گل‌های هلند

سوغات هلند

اگر به هلند سفر کردید دنبال مکانی هستید که هدیه و سوغاتی تهیه کنید، به احتمال فراوان بازار گل (flower market) مناسب شما خواهد بود. تنها بازار گل شناور جهان که گستره‌ی وسیعی از گل‌های خیره کننده در آن به فروش می‌رسد. به علاوه می‌توانید انواع و اقسام بذر و پیاز گل را تهیه و برای کشت به کشور خودتان ببرید. با وجود اینکه بازار گل همیشه لذتی سرشار از احساس را به همراه دارد، اما مشخصاً بهترین زمان برای بازدید از آن فصل‌های بهار و تابستان است.

سوغات هلند

سفال‌های شهر دلفت

سوغات هلند

اگر در شهر دلفت هستید، ابتدا از مناظر زیبا لذت ببرید و بعد به سراغ آثار سرامیکی بروید؛ تاریخ سفالگری در دلفت به قرن هفدهم برمی‌گردد و یکی از نقاط عطف تاریخ هلندی‌هاست. امروزه این اشیا هنری از جنس چینی بوده و توسط دست، رنگ آمیزی می‌شوند. آن‌ها معمولاً آبی رنگ هستند و طرح‌های بی‌نظیری دارند. شما به دلخواه خود می‌توانید یکی از چندین کارخانه‌ی تولیدی این محصولات در شهر دلفت را انتخاب، و از آن بازدید کنید. The Delftse Pauw و The Candelear شاخص‌ترین آن‌ها هستند. بعد از بازدید، می‌توانید به راحتی چندین شیء سفالی را با قیمت مناسب بخرید و به خانه ببرید و با نگاه کردن به آن همواره سفر خود را به یاد آورید.

سوغات هلند

کلمپن، کفش چوپی پرخاطره برای هلندی‌ها

سوغات هلند

"کلمپن" کفش‌های چوبی‌ای‌ست که در اواسط قرون‌وسطی و دوران باستان در بخش‌هایی از اروپا توسط دهقانان برای کار در مزرعه و باغ و یا راه رفتن روی برف و گِل درست شد. از دیگر نام‌های قدیمی این نوع کفش‌ها ــ اگر بخواهیم ترجمهٔ لفظ به لفظ کنیم ــ کنده توخالی (holleblok) است و اشکال قدیمی این کفش‌ها هم بی‌شباهت به کنده‌های چوبی بزرگ توخالی نبوده است.

سوغات هلند

صحبت در مورد قدمت این کفش‌ها کمی مشکل است. با اینکه خود هلندی‌ها هم اطلاعات دقیقی از تاریخ و نحوه به وجود آمدن این کفش‌ها ندارند، اما گفته می‌شود تاریخ این کفش‌های چوبی به ۸۰۰ سال قبل، به زمان قبایل ژرمن باستان که هلند مدرن امروزی را پدید آورده‌اند، می‌رسد. دقیقاً نمی‌توان گفت از چه سالی مردم برای استفادهٔ روزمره شروع به ساختن این کفش‌ها کرده‌اند، اما حفاری‌های سال ۱۹۷۹ در "نیووِندَیک" Nieuwendijk در آمستردام و پیدا کردن کفش‌هایی متعلق به بیش از ۸۰۰ سال پیش نشان از قدمت طولانی آنها دارد. قدیمی‌ترین این کفش‌ها از جنس چوب توسکانی در ایتالیا است که قدمت آن به سال ۱۲۳۰ میلادی می‌رسد و نیز کفش دیگری که در حفاری‌های شهر رتردام در هلند پیدا شده‌است و قدمت آن به سال ۱۲۸۰ میلادی می‌رسد.

سوغات هلند

اما به گفتۀ برخی از کارشناسان، ممکن است کفش‌ها قدمتی خیلی بیشتر از این داشته باشند. چرا که در آن زمان کشاورزان این کفش‌ها را با چوب‌های کهنه درست می‌کردند و وقتی کفش‌ها کهنه وسائیده می‌شدند، آنها را به جای هیزم در آتش می‌سوزاندند. به همین دلیل کفش‌های باقی‌مانده از آن دوران بسیار کم است. اما در جنگ جهانی دوم وقتی مقدار چوب در کشور به شدت کاهش پیدا کرد، مردم دست به تعمیر کفش‌های مستعمل زدند و گاهی هم برای ماندگاری بیشتر از پوشش‌های چرمی و یا گیاهی در کف چوب و یا داخل کفش نیز بهره می‌گرفتند. این امر باعث پیشرفت صنعت ساخت و تعمیر کفش‌های چوبی به صورت امروزی شد و کفش چوبی را از یک شی‌ء مصرفی هر روزه که به شکل یک تکه چوب بود، به یک وسیله هنری تبدیل کرد. در دوره‌های مختلف تاریخی میل به خلاقیت روی این شی‌ء بیشتر شد وسازندگان کفش‌های چوبی به نوعی به هنرمندانی تبدیل شدند که علی‌رغم سختی‌های زیاد، با عشق و علاقه، به ساخت این کفش‌ها برای مراسم و اعیاد مختلف اهتمام می‌ورزیدند و بسیار به ریزه‌کاری‌های ساخت اهمیت می‌دادند.

سوغات هلند

فرِد(Fred)، فروشندۀ سالمند کفش‌های چوبی است. مغازه‌اش درست در مرکز شهر آمستردام واقع است و خودش هم در مغازه یکی از همین کلومپن‌ها را به پا دارد. فرد می‌گوید: " البته این کفش‌ها را فقط کشاورزان نمی‌پوشیدند. وقتی من خیلی جوان بودم، در روستایی نزدیک جنوب هلند زندگی می‌کردیم و تقریباً تمامی اهالی ده فقیر بودند و مجبور بودند از این کفش‌های چوبی به پا کنند. خوبی این کفش‌ها این بود که در زمستان گرم و در تابستان خنک بود و با آنها می‌شد به‌راحتی روی یخ هم راه رفت".

سوغات هلند

مارکن (Marken) جزیره‌ای در شمال هلند است که قبل از سال ۱۹۵۷ میلادی که به وسیلۀ سد آن را به خشکی وصل کردند، کاملاً در محاصره دریا بود. مردم این جزیرۀ کوچک در زمستان که آب دریا یخ می‌بست، برای آمدن به خشکی چاره‌ای جز عبور از روی یخ نداشتند. همین امر باعث تولید کفش‌های چوبی برای راه رفتن و گاه سُر خوردن روی یخ شد. کفش‌هایی با ضخامت بیشتر و میخ‌هایی که در کف کفش برای جلوگیری از لیز خوردن تعبیه شده بود. ثروتمندان برای راحت راه رفتن با کلومپن‌ها و نگهداری بیشتر از آنها، داخل و خارج کفش‌ها را با چرم می‌پوشاندند. کشاورزان و فقرا این کار را با علف‌های مزرعه‌شان انجام می‌دادند که این کار کفش‌ها را در تابستان خنک و در زمستان گرم نگه می‌داشت. تقریباً می‌توان گفت طبقۀ اجتماعی مردم را با نوع کفش‌های چوبی که به پا داشتند، می‌شناختند.

سوغات هلند

در جزیرۀ مارکن رسم بر این بود که وقتی پسری می‌خواست با دختری ازدواج کند، باید برای روز عروسی کلومپن زیبایی به عروس هدیه می‌کرد. عروس نیز آن کفش را فقط در روز عروسی به پا می‌کرد و بعد به عنوان یادگاری نگه می‌داشت. این کفش‌ها کاملاً با دست ساخته می‌شد و روی آنها طرح‌هایی با نمادهای مذهبی، امید و عشق، مثل ستاره، پرنده – نماد زایش – و خورشید و گل سرخ حکّاکی می‌شد. روی بعضی از آنها هم نام عروس و داماد را می‌نوشتند و تاریخ ازدواج‌شان را روی آن حک می‌کردند. درست کردن این کفش گاهی دو ماه به درازا می‌کشید و نشان از عشق فراوان داماد به عروس داشت. کفش‌های روز یکشنبه مردم نیز کاملاً متفاوت بود، با رنگ‌آمیزی دیگر و به قولی شیک‌تر از بقیۀ کفش‌های چوبی. یان مونیس (۱۹۵۳-۱۸۷۵) که به "یان نقاش" معروف بود، یکی از زبده‌ترین تولیدکنندگان کفش‌های روز یکشنبۀ مردم در شمال هلند بود. کفش‌هایی با نماد‌های مذهبی و طرح‌هایی از گـُل‌های صورتی. یان نقاش از مردم نفری ۲۵ سنت اضافه‌تر می‌گرفت تا نام صاحب کفش را هم روی آنها حک کند تا از گم شدن احتمالی آنها جلوگیری شود. مردم هلند برای روزهای عادی کفش‌های چوبی ساده‌ای داشتند که داخل خانه هم آنها را می‌پوشیدند، اما کفش‌های روز یکشنبه در جعبه‌هایی نگهداری می‌شد که فقط روزهای یکشنبه از آنها استفاده می‌کردند.

سوغات هلند

گرچه در حال حاضر پوشیدن این کفش‌ها در شهرهای دنیای مدرن عجیب به نظر می‌رسد، اما هنوز هم هستند کشاورزانی که در مزارع و باغ‌های خود و حتی در داخل خانه، از این کفش‌ها استفاده می‌کنند و برخی استفاده از این کفش‌ها را برای سلامت پا مفید می‌دانند. کلومپن‌هایی که در حال حاضر برای استفاده روزمره این کشاورزان به کار می‌رود، در کارگاه‌های مجهز ساخته می‌شوند و عموماً تحت آزمایش‌های زیادی از جمله انتقال حرارت، سرما، استحکام، رطوبت، ضربه و آتش قرار می‌گیرد و از کیفیت بالایی برخوردار است. بعضی از کشاورزان از روی عادت، با هیچ کفش دیگری نمی‌توانند در مزرعه و باغ خود روی خاک نرم و یا یخ راه بروند. در حال حاضر کلومپن‌ها به عنوان قسمتی از لباس سنتی هلندی‌ها نیز شناخته می‌شود و از آنها در رقص سنتی یا فولکلور هلند که "بورِن‌دانسِن" Boerendansen یا رقص کشاورزان نیز نامیده می‌شود، استفاده می‌گردد.

خرید سوغات در آمستردام

سوغات هلند

مرکز شهر آمستردام همیشه شلوغ است. از گردشگران گرفته تا مغازه‌هایی که اجناس رنگی‌شان را بیرون مغازه برای جلب توجه مشتری‌ها چیده‌اند.در این بین مغازه‌های سوغاتی‌فروشی بسیار به چشم می‌خورد.

سوغات هلند

اجناس کوچک و بزرگ تزئینی برای یادگاری و یا ارمغان از شهر آس‌بادها (آسیاب‌های بادی). داخل مغازه‌ها که سرک بکشید، انواع و اقسام این کفش‌ها را در رنگ‌ها و اندازه‌ها و جنس‌های مختلف خواهید دید؛ از جاکلیدی و آویز و قلک سرامیکی و روفرشی گرفته تا کفش‌های بزرگ چوبی به شکل گلدان و یا برای گذاشتن چیزی در آن، و حتا برای پوشیدن.

سوغات هلند

در آمستردام چانه زدن بر سر قیمت‌ها از مهارت‌های مسافرین محسوب می شود، اگر نمی‌دانید به کجا باید بروید پیشنهاد ما Albert Cuyp Markt است؛ این ردیف از مغازه‌ها چیزهای خاصی را ارائه می دهند، ترکیبی از سنت‌ها و فرهنگ‌های گوناگون که در یک جا جمع شده‌اند. در این جا شما با سنت‌هایی از کشورهای مختلفی از قبیل مراکش، ترکیه و اندونزی رو به رو خواهید شد. آمستردام به داشتن ترکیبی از این تمدن‌ها مشهور است و همین امر این شهر را به اصلی‌ترین گزینه برای خرید سوغاتی تبدیل کرده است.

خیلی‌ها لباس، کتاب و حتی جواهرات خود را با قیمت مناسب از آنجا تهیه می‌کنند. هر آنچه که در آمستردام موجود است را می‌توان در یک بازار ماهانه به نام IJ-Hallen Fleamarket یافت.

سوغات هلند

این رویداد یک بار در ماه و معمولا در آخرین روزهای هفته‌ی اول، در کنار دریاچه‌ی IJ برگزار می شود که پر از اجناس دست دوم اعم از عتیقه‌جات تا آلات موسیقی قدیمی است. ورودی آن ۴ یورو بوده ولی با این حال ارزشش را دارد و مطمئن باشید که با شرکت در آن قسمتی از تاریخ را از آن خود خواهید کرد. ممکن است این موارد، علاقه مندان به خرید را به حد کافی راضی نکند. پس بهتر است از فضای Magna Plaza که یک مرکز خرید منحصر به فرد در آمستردام است لذت ببرید و آن را تجربه کنند. Magna Plaza در اصل به عنوان اداره ی پست توسط Cornelis Peters در قرن نوزدهم ساخته شد. معماری این بنا به تنهایی شما را شگفت زده می‌کند و به راستی همانند یک قصر باشکوه است. حتی اگر نخواهید مبلغ زیادی را در آنجا صرف کنید، می توانید از طراحی هنرمندانه و چشم نواز آن استفاده کنید.

سوغات هلند

البته با وجود نمای قصر مانند، نگران نباشید چون می‌توانید اجناس مختلفی با قیمت مناسب در فروشگاه‌ها بیابید و مطمئن باشید همه‌ی آنچه نیاز دارید، از مد، زیبایی، سوغاتی و سرگرمی گرفت تا بهداشتی و دارویی، در این مکان خواهید یافت. ضمن اینکه می توانید در فصول سرد به جای تحمل سوز و سرمای بیرون، قدم زنان از گرمای این بنا بهره‌مند شوید.

خرید سوغات در فرودگاه آمستردام

سوغات هلند

متأسفانه هر سفر پایانی دارد، اما فرودگاه Schiphol آمستردام می تواند گزینه‌ی خوبی برای خرید‌های دقیقه‌ی آخر باشد. به دلیل مالیات نداشتن اجناس به راحتی می‌شود قسمتی از فرهنگ و تمدن هلند را اینجا با خود همراه کرد. فروشگاه‌های فرودگاه انواع و اقسام اجناس از غذا گرفته تا اسباب بازی‌های گوناگون را ارائه می‌دهند.

سوغات هلند

مطالب مرتبط:

دیدگاه