گشت و گذار تابستانی در سبزه میدان، قلب تپنده بازار تهران

علیرضا کیخا | شنبه, ۹ مرداد ۹۵ ساعت ۲۲:۱۵

سبزه میدان که به روایتی اولین میدان تهران است یکی از مهم‌ترین مناطق مهم تهران از نظر تاریخی، گردشگری و معماری و همچنین خریدوفروش انواع کالاهای تجاری و مصرفی است. امروز در کجارو در یک روز بسیار گرم تابستانی سری به سبزه میدان زده‌ایم تا ببینیم گرمای هوا از تعداد مراجعه‌کننده‌ها به بازار کم کرده است یا نه؟ با کجارو همراه باشید.

سبزه میدان یکی از با ارزش‌ترین یادگاری‌های به‌جای مانده از تهران قدیم است که همچنان پر رفت و آمدترین بخش بازار تهران است. این میدان در دوران زندیه و صفویه محل کاشت سبزی خوردن برای مردم تهران بوده است و به همین دلیل به نام «سبزه میدان» مشهور است. این میدان تا زمان حکومت محمدشاه قاجار همچنان تنها میدان عمومی شهر تهران بود. در اطراف این میدان حجره‌هایی وجود داشته که در آن‌ها نعلبندان اسب‌ها، کاه‌فروشان و جگرکی‌ها به کسب و کار می‌پرداختند. امروز اما سبزه میدان بسیار متفاوت از گذشته خود است. با تصاویر اختصاصی کجارو همراه باشید تا گشتی در این میدان بزنیم.

sabzeh-meydan-in-summer

در خیابان پانزده خرداد، رو‌به‌روی سبزه میدان با تابلوی بازار کفاش‌ها مواجه می‌شوید. بازار کفاش‌ها یکی از مهم‌ترین بخش‌های بازار تهران است.

sabzeh-meydan-in-summer

ورودی آشنای بازار کفاش‌ها که همیشه مملو از جمعیت است. در اینجا عکاسی کردن کار سختی است! زیرا ازدحام جمعیت با بی حرکت ایستادن شما در یک نقطه ثابت برای عکاسی شروع به اعتراض می‌کنند یا اینکه رفت و آمد آن‌ها باعث می‌شود در کادر بندی و بدون حرکت ماندن دوربین دچار مشکل شوید.

sabzeh-meydan-in-summer

مردم از سراسر ایران و البته توریست‌های خارجی حتی در این گرم‌ترین روزهای سال هم به بازار شلوغ تهران می‌آیند، عده‌ای برای دیدن و گشت و گذار در بازار و عده‌ای هم برای خرید.

sabzeh-meydan-in-summer

آب‌انبارهای قدیمی که وقف شده‌اند و امروز به آب‌سرد‌کن تبدیل شده‌اند و دورتادور سبزه میدان قرار دارند اما هیچ‌کدام از آن‌ها فعال نیستند و البته کاشی‌کاری آن‌ها هم در حال خراب شدن است.

sabzeh-meydan-in-summer

دیدن این کاشی‌کاری‌های زیبا در کنار یک گاری برای حمل کالای کسانی که خرید کرده‌اند، حسی خاطره‌انگیز به شما می‌دهد.

sabzeh-meydan-in-summer

در قسمت میانی سبزه میدان یک چادر متحرک تعبیه شده است تا در هنگام اذان و سپس اقامه نماز، نمازگزاران را از آفتاب داغ مصون نگه دارد.

sabzeh-meydan-in-summer

طاق نمای ورودی بازار کفاش‌ها که پس از مرمت بسیار زیباتر از گذشته به نظر می‌رسد.

sabzeh-meydan-in-summer

بازار بزرگ طلا و جواهر تهران که ۲ ورودی دارد در سبزه میدان قرار دارد و هر دوی این ورودی‌ها در دو سوی سبزه میدان قرار دارند.

sabzeh-meydan-in-summer

چلوکبابی‌های معروف نایب، شمشیری و مسلم در اطراف سبزه میدان قرار دارند.

sabzeh-meydan-in-summer

یکی از خوردنی‌های لذیذ اینجا هم دونر کباب است که مردم پس از خرید آن‌ها را روی نیمکت و سکوهای اطرف سبزه میدان می‌خورند.

sabzeh-meydan-in-summer

در اطراف سبزه میدان نیمکت‌هایی در نظر گرفته شده است که اگر در ساعاتی از روز در آفتاب قرار نگیرند پیدا کردن یک نیمکت خالی برای نشستن و استراحت و صرف غذا کار ساده‌ای نیست.

sabzeh-meydan-in-summer

یکی از جاهایی که مردم برای خرید گل‌های مصنوعی زیبا و تزیینی از آن دیدن می‌کنند و به خرید می‌پردازند، پاساژ خازنی، موقوفه حاج رحیم خازن‌الملک است.

sabzeh-meydan-in-summer

ورودی این پاساژ در کنار ورودی اصلی بازار کفاش‌ها قرار دارد.

sabzeh-meydan-in-summer

در این پاساژ علاوه بر گل‌های تزیینی، لوازم دکوراتیو دیگری مثل مجسمه هم به فروش می‌رسد.

sabzeh-meydan-in-summer

راه ورود به تیمچه مهدیه که بازار بزرگ ترمه در آن قرار دارد در سبزه میدان و بازار کفاش‌ها قرار دارد.

sabzeh-meydan-in-summer

ساختمان‌های اطراف سبزه میدان در سالیان اخیر به زیبایی و با سبک معماری هماهنگ با معماری قدیم بازار تهران بازسازی یا مرمت شده‌اند.

sabzeh-meydan-in-summer

یکی دیگر از بناهای اطراف سبزه میدان که معماری زیبا و خیره‌کننده‌ای دارد، تیمچه حاجب‌الدوله است. هنگامی که در بازار تهران قدم می‌زنید، سعی کنید به غیر از مغازه‌های اطراف گاهی هم نگاهی به بالای سرتان بیندازید و از معماری زیبای آن لذت ببرید. در مکان‌هایی از بازار می‌توانید کاشی‌کاری‌هایی قدیمی را ببینید که اگرچه شکسته‌اند، اما رنگ و نقش آن‌ها شما را برای لحظاتی از این دنیای سیاه و سفید و پر ازدحام جدا می‌کند. اگر شما هم تجربه حضور در سبزه میدان و بازار تهران در این روزهای گرم تابستانی را دارید، از حال و هوای خود در این مکان‌های دیدنی برای کجارو و خوانندگان ما بگویید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه