ممنوعیت سفر به ترکیه و پافشاری ترک ها برای سفر ایرانیان

تیم  کجارو
تیم کجارو دوشنبه، ۴ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۱۵
ممنوعیت سفر به ترکیه و پافشاری ترک ها برای سفر ایرانیان

مجلس ترکیه اواخر هفته‌ گذشته لایحه‌ پیشنهادی حزب حاکم این کشور برای اجرای وضعیت "فوق‌العاده" را به‌مدت سه ماه تصویب کرد، با این حال «رضا هاکان تکین»، سفیر ترکیه در ایران درخواست کرده که «ایران هرچه سریع‌تر ممنوعیت ارائه خدمات آژانس‌های مسافرتی ایران برای سفر به ترکیه را لغو کند.»

باوجود اعلام وضعیت فوق‌العاده در ترکیه به‌مدت ۳ ماه، سفیر این کشور در ایران درخواست کرده ممنوعیت ارائه خدمات آژانس‌های مسافرتی ایران برای سفر به ترکیه سریع‌تر برداشته شود، این در حالی‌ست که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری همچنان از آژانس‌های مسافرتی می‌خواهد تورهای ترکیه را نفروشند.

با این حال او نیز به برقراری وضعیت فوق‌العاده در ترکیه اذعان کرده و گفته که این حالت برای جلوگیری از فعالیت دوباره کودتاگران است و با هدف محدود کردن آزادی‌های شهروندی نخواهد بود. همچنین تعداد زیادی از کارمندان دولت بازداشت شده‌اند و بازپرسی از آن‌ها هم‌چنان ادامه دارد و چه بسا اگر مشخص شود که آن‌ها در کودتا نقشی نداشته‌اند، افراد بی‌گناه به کار خود بازگردند.

سفیر ترکیه در ایران در عین حال گفته از لحظه‌ای که کودتا اتفاق افتاده، هیچ گردشگر ایرانی یا غیرایرانی آسیب ندیده و تأکید کرده است اگر در زمان برقراری وضعیت فوق‌العاده ضرری به توریست‌ها یا تجار ایرانی وارد شود، ما هر کاری لازم باشد انجام می‌دهیم.

این در حالی‌ست که طی روزهای اخیر تحت‌تاثیر اعلام ممنوعیت اجرای تور به مقصد ترکیه، بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی این کشور از طرف‌های تجاری خود در ایران به خاطر لغو تورها و پروازها، طلب جریمه و خسارت کرده‌اند، چون به زعم آن‌ها شرایط عادی شده و حتی کشورهای روسیه و آمریکا نیز ممنوعیت‌های خود را برای پروازها و سفر به ترکیه برداشته‌اند. همین برخوردها و بهانه‌های شرکت‌های هواپیمایی تُرک باعث شده آژانس‌های گردشگری ایران نیز از اجرای دستور سازمان میراث فرهنگی و گردشگری سر باز بزنند.

برخی از این آژانس‌ها حتی از مسافرانی که منصرف شده‌اند به این بهانه، جریمه و خسارت‌هایی گاه به‌اندازه کل مبلغ تور می‌گیرند و همین عاملی شده تا بسیاری از انصراف دادن پشیمان شوند و راه ترکیه را در پیش بگیرند. این در حالیست که طبق قوانین هواپیمایی در شرایط "فورس‌ماژور"، ایرلاین‌ها نه‌تنها نباید غرامتی دریافت کنند، بلکه خسارت‌های تحمیلی را هم باید بازگردانند.

تناقض‌ها و اختلاف نظرهای موجود باعث شده معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از روز چهارشنبه - ۳۰ مردادماه - با نمایندگان تشکل‌های خصوصی گردشگری و هواپیمایی ایران و همچنین نماینده‌ی وزارت امور خارجه کشورمان وارد جلسه و مذاکره شود تا به یک تصمیم نهایی برسند و ضمن آن به تخلفات رخ داده در این مدت رسیدگی کنند، اما تاکنون از این مذاکرات، رسما نتیجه‌ای خارج نشده است.

با این حال معاونت گردشگری همچنان تاکید دارد؛ شرایط قبلی برای تورهای ترکیه همچنان برقرار است و اجرای تور توسط آژانس‌های ایرانی به این مقصد "تخلف" محسوب می‌شود و آن‌ها حق ندارند در چنین شرایطی از مردم جریمه بگیرند.

سفارت ایران در ترکیه نیز روز پنجشنبه - ۳۱ تیرماه - هم‌زمان با اعلام وضعیت فوق‌العاده در این کشور با صدور اطلاعیه‌ای، به هموطنان مقیم و مسافران توصیه کرد، «به‌دلیل برقراری حالت فوق‌العاده در جمهوری ترکیه ضروری است ضمن توجه به اطلاعیه‌های مقمامات امنیتی، مقررات خاص این روزها در نظر گرفته شود و به‌منظور آشنایی با مجموعه قوانین «حالت فوق‌العاده»، قبل از عزیمت به جمهوری ترکیه از طریق مراجع ذی‌صلاح کسب اطلاع کنند.»

 

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه