لباس کاروان ملی ایران در المپیک ریو

زهره زرشکیان
زهره زرشکیان یکشنبه، ۳ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۰۶
لباس کاروان ملی ایران در المپیک ریو

لباس‌های کاروان ایران برای بازی‌های المپیک رونمایی شد. این مراسم در حالی انجام شد که کمترین خلاقیت برای طراحی این لباس‌ها به کار رفته است.

مراسم رونمایی از لباس کاروان ایران برای المپیک ریو صبح دیروز، شنبه ۲ مرداد برگزار شد. بعد از این مراسم واکنش‌های زیادی به طراحی لباس‌ها صورت گرفت. گویا این تبدیل به یک عادت شده است که در تورنمنت‌های مهم و در مراسم‌هایی که ویترین معتبرترین برندهای دنیاست لباس ایرانی ها به بدترین شکل ممکن انتخاب می‌شود!

این‌بار حالا المپیک است و یک‌بار دیگر لباس‌هایی برای تیم ملی طراحی شده که هیچ رنگ و نشانی از پرچم ایران در آن دیده نمی‌شود. باید دید که این لباس‌ها را چه کسی برای ورزشکاران ایران طراحی می‌کند و بر اساس چه سفارشی.

طراح لباس کاروان المپیک

مهناز آرمین طراح این لباس‌ها است. وی گفت:

۳ سال در استانبول ترکیه مشغول آموزش طراحی لباس و مدلینگ بوده‌ام. از سوابق حرفه‌ای‌ام نیز می‌توانم به طراحی لباس جام جهانی برزیل و استرالیا و طراحی لباس‌های بازی‌های المپیک ۲۰۱۶ برزیل اشاره کنم.

طراحی‌های آرمین برای لباس کاروان ایران در المپیک ۲۰۱۶ ریو، در حالی انتقاد همگان را به‌دنبال داشته که او پیش از این نیز برای رویدادهای ورزشی لباس طراحی کرده است؛ یکی لباسی با نام «گلستان» با الهام از تابلو فرش ایرانی طراحی شده و در مراسم گشایش جام ملت‌های آسیای ۲۰۱۵ به فدراسیون فوتبال استرالیا هدیه شده بود و دیگری که vida (زندگی) نام داشت و به مناسب جام جهانی طراحی شده بود. در آن طراحی، آرمین، ایده اصلی و اجرای این لباس شب متفاوت را از پرچم کشورهای ایران و برزیل گرفته بود. اما حالا سوال این‌جاست که با وجود سابقه طولانی این طراح بین‌المللی، چرا در طراحی‌های تازه او نه‌تنها از هرگونه خلاقیتی خبری نیست، بلکه دچار ایرادهای فراوانی نیز هست.

واکنش‌ها به لباس کاروان ایران

رضا کیانیان در صفحه اینستاگرام خود نوشته است:

سلام. واقعا خجالت‌آور است. به‌اندازه‌ای زشت بودند که دلم نیامد حتی عکسشان را بگذارم روی صفحه. منظورم لباس‌های کاروان المپیک ایران است. به گمانم کمیته ملی المپیک ایران برای طراحی لباس‌های کاروان ایران، میان بدترین طراحان لباس مسابقه گذاشته، نه، باورکردنی نیست. چون هر طراحی هر اندازه هم که بدسلیقه باشد، دست‌کم، فقط به این دلیل که طراح است به ناچار استانداردهایی را رعایت می‌کند، هماهنگی در رنگ و شکل دوخت و دست‌کم نشانه‌هایی از ایران ولی این لباس‌ها …. بی‌ربط به همه چیز هستند، حتی به طراحی.

در این سال‌ها که مشهورترین و گران‌ترین برندهای جهان از طرح‌های ایرانی استفاده می‌کنند آیا خود ایران باید برای خودش از بدترین و بی‌ربط‌ترین رنگ‌ها و نقش‌ها و طرح‌ها استفاده کند؟

آقایان کمیته ملی المپیک! در ایران طراحان لباس بسیار خوب و خوش‌سلیقه‌ای داریم که سال‌ها است امتحان خود را پس داده‌اند و حتی در مجامع جهانی شناخته‌شده‌اند. چرا از آن‌ها برای طراحی لباس کاروان ایران دعوت نکردید؟ لباس هر کاروانی به‌لحاظ دیداری پرچم دوم آن کشور است. به چه حقی آبروی کشورمان ایران را به باد می‌دهید؟ به چه حقی بدسلیقگی خود را بر ما تحمیل می‌کنید؟

هنوز وقت باقی ست. در همین فرصت کم به طراحان خوب کشورمان مراجعه کنید و این لباس‌ها را در خفا پنهان کنید.

 

واکنش وزیر به انتقادات از لباس کاروان المپیک

وزیر ورزش و جوانان در واکنش به انتقاداتی که از لباس کاروان المپیک ایران در ریو شده است گفت:

بی‌تقصیرم و در جریان انتخاب لباس‌ها نبودم.

محمود گودرزی در پاسخ به انتقادات زیادی که از لباس کاروان اعزامی ایران به المپیک ریو شده و حتی به‌صورت طنز، شأن کاروان ایران را زیر سوال برده‌اند گفت:

ما بی‌تقصیر هستیم. من در جریان نوع لباس‌ها نیستم. فقط چند روز قبل بود که با آقای هاشمی رئیس کمیته صحبت کردم و گفتم از لباس کاروان چه خبر که وی نیز لباس‌ها را برای ما فرستاد، ما نیز لباس‌ها را دیدیم و دوباره برایشان پس فرستادیم.

وی افزود:

باید قبول کرد که سلایق متفاوت است. البته از سوی دیگر باید دانست که شان ورزشکار حفظ شود و لباس ورزشکاران خیلی مهم است. باید بگویم نمی‌دانم عیب این لباس‌ها چیست اما از دوستانم در کمیته ملی المپیک می‌خواهم که به نظر صاحب‌نظران و منتقدان در این مسئله اعتنا کنند و فکری برای این مسئله کنند. قطعا تلاش آن‌ها هم این است که کاروان ایران به بهترین شکل عازم بازی‌های المپیک شود.

مقایسه‌ لباس کاروان ایران در المپیک با چند کشور دیگر

لباس هر یک از کشورها در هر مسابقه‌ای به‌خصوص المپیک و در مراسم رژه بیانگر فرهنگ آن کشور است اما در لباس طراحی شده برای رژه کاروان ایران در ریو نمادی از پرچم و فرهنگ ایرانی دیده نمی‌شود و کت و پیراهن و شلوار و حتی رنگ کفش هم‌خوانی مناسبی با هم ندارند.

معمولا در بازیهای المپیک از رنگ گرمکن ورزشکاران که برگرفته از پرچم کشورها است، ملیت آن‌ها تشخیص داده می‌شود اما مانند دوره قبل لباس گرمکن ایرانی‌ها به رنگ آبی است.

نگاهی به لباس‌های کاروان‌های دیگر حاضر در المپیک نشان می‌دهد که اصلا احتیاجی به طراحی ‌های عجیب نیست و فقط با کمی سلیقه و البته آشنایی به طراحی و ترکیب رنگ می‌توان لباس کاملا مناسب را طراحی کرد.

در ادامه نگاهی داریم به لباس کاروان ایران و همچنین لباس کاروان برخی کشورها در المپیک ریو:

لباس کاروان بریتانیا در المپیک ریو

لباس کاروان بریتانیا در المپیک ریو

لباس کاروان چین در المپیک ریو

لباس کاروان چین در المپیک ریو

لباس کاروان اسپانیا در المپیک ریو

لباس کاروان اسپانیا در المپیک ریو

لباس کاروان کانادا در المپیک ریو

لباس کاروان کانادا در المپیک ریو

لباس کاروان استرالیا در المپیک ریو

لباس کاروان استرالیا در المپیک ریو

لباس کاروان آلمان در المپیک ریو

لباس کاروان آلمان در المپیک ریو

لباس کاروان ایتالیا در المپیک ریو

لباس کاروان ایتالیا در المپیک ریو

لباس کاروان کره جنوبی در المپیک ریو

لباس کاروان کره جنوبی در المپیک ریو

لباس کاروان ورزشی ایران در المپیک ریو

لباس کاروان ورزشی ایران در المپیک ریو

کمیته ملی المپیک با انتشار بیانیه‌ای ضمن احترام به نقطه نظرات کارشناسان و مردم در خصوص لباس مراسم رژه کاروان ورزشی کشورمان در بازی‌های المپیک ریو آورده است:

نظر عموم مردم به‌عنوان حامیان اصلی ورزش برایمان مهم است و به همین خاطر هم با دستور موکد رئیس کمیته ملی المپیک در اولین فرصت نسبت به اصلاح موارد مطرح شده اقدام خواهد شد.

خوشبختانه در البسه ورزشی و با نظر متخصصان از رنگ و طرح ایرانی و اسلامی و برندی با کیفیت و ایدئال استفاده شده که رضایت خوبی را هم بهمراه داشته است اما در بخش لباس فرم  مراسم رژه که انتقاداتی را در بر داشت مقرر شد تا در اسرع وقت اصلاحات لازم صورت پذیرد.

در ادامه این بیانیه آمده است:

انتقاد پذیر هستیم و به هیچ عنوان اصراری بر بی خطا بودن تصمیمات‌مان نداریم بنابراین هر چند فرصت زیادی برای سفارش لباس جدید نداریم اما بنا بر خواست عموم مردم در فرصت باقی‌مانده با هم‌فکری گروه دیگری از طراحان، تغییرات لازم را در این زمینه خواهیم داد تا به لباس فرمی نسبتا مناسب برسیم. اگرچه البسه از کیفیت خوبی برخوردار است اما در بحث ست کردن و هماهنگ‌سازی رنگ‌ها به‌خصوص رنگ پیراهن سلیقه خوبی استفاده نشده که قطعا اصلاح خواهد شد.

تمام تلاش کمیته ملی المپیک بر این است تا کاروان ورزشی (امام رضا) در محیطی آرام و به دور از هیاهو، مهیای حضور در المپیک ۲۰۱۶ ریو شود که  در این زمینه از هیچ تلاشی فروگذار نکرده و نخواهیم کرد.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه