FBI: سقوط هواپیمای مالزی عمدی بوده است

تیم  کجارو
تیم کجارو یکشنبه، ۳ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۴۵
FBI: سقوط هواپیمای مالزی عمدی بوده است

 FBI در جدیدترین نظر اظهار کرده که خلبان هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ پرواز «ام اچ ۳۷۰» مالزی عمدا باعث سقوط هواپیما شده است.

۸۶۸ روز پیش، هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ از پرواز «ام اچ ۳۷۰» مالزی، با ۲۳۹ نفر سرنشین کولالامپور را به مقصد پکن ترک کرد، اما این هواپیما هیچوقت به پکن نرسید تا یکی از بزرگ‌ترین معماهای تاریخ هواپیمایی ایجاد شود.

از آن زمان تاکنون «ام اچ ۳۷۰» پیدا نشده است و به‌جز اطلاعاتی در رابطه با ساعات اولیه پرواز و بال هواپیما که حدود یک سال پیش در اقیانوس هند پیدا شد، هیچ مدرکی که به پیدا کردن هواپیما کمک کند وجود ندارد. اما بر اساس این اطلاعات روز پرواز یعنی در ۸ مارس ۲۰۱۴ چه اتفاقاتی افتاد ؟

روز بعد این اتفاق یعنی در، ۹ مارس ۲۰۱۴، ۴۰ هواپیما و ۲۴ کشتی از ده‌ها کشتی مختلف به دنبال این هواپیما گشتند، اما هم‌اکنون دو سال و ۴ ماه و ۱۵ روز پس از این اتفاق و با وجود هزینه 70 میلیون دلاری مالزی که پرهزینه‌ترین جستجو تاریخ هوایی است، همچنان این هواپیما پیدا نشده است.

در طول این مدت یک اتفاق مهم هم در جستجوها برای کشف هواپیما انجام شد، در ۲۹ جولای ۲۰۱۵ در جزایر رئونیون فرانسه و در غرب اقیانوس هند قطعه‌ای پیدا شد که تقریبا یک ماه بعد مسئولان مالزیایی تایید کردند این قطعه بال بوئینگ ۷۷۷ گم شده است.

پس از کشف این قطعه از هواپیما تئوری‌های مختلفی در رابطه با نحوه سقوط احتمالی هواپیما به وجود آمد، اما به‌طور کلی این تئوری‌ها به دو دسته تقسیم می‌شد؛ دسته اول تئوری در رابطه با خودکشی خلبان تئوری دوم که تا آن زمان بیشتر قابل قبول بود.

حتی در اولین سالگرد گم شدن «ام اچ ۳۷۰» گزارشی منتشر شد که با آوردن مدارکی خودکشی خلبان را رد می کرد، در این گزارش آورده شده بود که هیچ تغییری در نحوه زندگی خلبان این هواپیما ایجاد نشده بود.

تحقیقات FBI که امروز منتشر شد احتمال درست بودن تئوری خودکشی خلبان را قوی‌تر کرد؛ تحقیقات این سازمان نشان می‌دهد که خلبان این هواپیما در کامپیوتر شخصی خود مسیری که هواپیما وارد آن شده بود و سپس گم شده بود را شبیه‌سازی کرده بود.

گفتنی است طبق این مدرک جدید FBI این شبیه‌سازی حدود یک ماه قبل از پرواز انجام شد. با این وجود که تفاوت‌هایی میان شبیه‌سازی و مسیر واقعی حرکت هواپیما وجود داشت اما این مسیر شبیه‌سازی شده شامل چرخش ناگهانی هواپیما به سمت چپ هم بود.

احمدشاه که خلبان این هواپیما بود، از سال ۱۹۸۱ خلبان هواپیمایی مالزی بوده و ۱۵ سال هم تجربه پرواز بوئینگ ۷۷۷ را داشته است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه