اقدام برای ثبت جهانی شهر یزد در سال آینده

تیم  کجارو
تیم کجارو یکشنبه، ۳ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۴۵
اقدام برای ثبت جهانی شهر یزد در سال آینده

ایران در سال ۲۰۱۷، پرونده ثبت جهانی شهر تاریخی یزد را به اجلاس یونسکو ارائه خواهد داد تا بتواند نخستین شهر تاریخی کشور را در یونسکو ثبت کند.

مسئول تدوین پرونده‌های جهانی ایران اعلام کرد: ایران در چهل و یکمین اجلاس یونسکو، «شهر تاریخی یزد» را سال آینده به یونسکو می‌برد.

«محمد حسن طالبیان» با تاکید بر قطعی بودن پرونده شهر تاریخی یزد برای حضور در چهل و یکمین اجلاس یونسکو به‌عنوان پرونده تاریخی - فرهنگی ایران اظهار کرد:

خوشبختانه این شهر تاریخی از وضعیت مناسبی برخوردار است و قصد داریم یزد را به‌عنوان نخستین شهر تاریخی کشور در فهرست میراث جهانی‌ یونسکو به ثبت برسانیم. پرونده شهر تاریخی یزد یک پرونده پیچیده است که بحث مدیریت، دستگاه‌ها و مردم را نیز در دستور کار خود دارد.

طالبیان همچنین با اشاره به در دست بررسی بودن پرونده‌ی «هیرکانی» اظهار کرد که در صورتی که کشور جمهوری آذربایجان به تعهدات خود عمل کند، می‌توانیم این اثر را مطرح کنیم.

وی به بررسی و مطالعه پرونده «ارسباران» اشاره کرد که باید به پرونده «راه ابریشم» اضافه شود و نیاز به سهمیه‌ای ندارد و تاکید کرد:

مجموعه «ساسانی فیروزآباد بیشاپور» نیز در دستور کار است و اکنون در حال ویراستاری این پرونده هستیم.

او اضافه کرد این پرونده‌ها قبل از ماه فوریه با حضور کارشناسان روی میز قرار می‌گیرد تا بررسی کنیم کدام پرونده‌ها برای سال آینده به یونسکو فرستاده شوند.

شهر "کراکوف" لهستان میزبان چهل‌ویکمین اجلاس میراث جهانی یونسکو در ژوئیه سال ۲۰۱۷ خواهد بود.

در چهلمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو در استانبول دو پرونده "قنات‌های ایرانی" و "کویر لوت" در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیدند.

 

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه