معرفی ورزشگاه های میزبان مسابقات المپیک 2016 ریو (بخش دوم)

هانیه احمدی
هانیه احمدی جمعه، ۱۵ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۰۰
معرفی ورزشگاه های میزبان مسابقات المپیک 2016 ریو (بخش دوم)

در بخش دوم از مقالات اختصاصی کجارو در مورد ورزشگاه‌های میزبان مسابقات المپیک ۲۰۱۶ ریو، به بررسی ورزشگاه‌های اختصاص یافته به نه رشته‌ی دیگر از رشته‌های المپیک ریو از جمله فوتبال می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

در این بخش ابتدا ورزشگا‌ه‌های رشته‌ی پرطرفدار فوتبال را معرفی خواهیم کرد و سپس به سراغ محل‌های برگزاری مسابقات رشته‌‌‌های تیروکمان، دو و میدانی، بسکتبال، تیراندازی، تیراندازی با کمان، اسب‌سواری، هندبال و قایقرانی خواهیم رفت.

ورزشگاه‌های مسابقات فوتبال

ورزشگاه آمازون آرنا یا ورزشگاه مانائوس

آمازون  آرنا

این استادیوم که در مانائوس قرار دارد برای جام جهانی ۲۰۱۴ ساخته شد و در تورنمت‌‌ فوتبال در ریو میزبان شش بازی از مرحله‌ی گروهی خواهد بود (۴ بازی در بخش مردان و ۲ بازی در بخش زنان). این شهر در جنگل های بارانی آمازون قرار دارد و تاثیرات این قرارگیری در میان جنگل هم در شکل و نمای استادیوم کاملا پیدا است، که در واقع فرم آن از یک سبد میوه الهام گرفته شده است.

ورزشگاه آرنا کورینتیانس 

کوریتینانس

این استادیوم برای جام جهانی ۲۰۱۴ ساخته شد. خانه‌ی باشگاه فوتبال کورینتیانس که باعث می‌شود المپیک به بزرگترین شهر برزیل یعنی سائوپائولو بیاید. ورزشگاه میزبان بازی‌‌‌‌های گروهی و یک‌چهارم در دو بخش زنان و مردان در کنار یکی از بازی‌‌‌های نیمه نهایی در بخش مردان و بازی رده‌بندی در بخش زنان.

ورزشگاه آرنا فونته نوا 

فونته نوا

ورزشگاه فونته نوا در پایتخت قبلی برزیل یعنی سالوادور قرار دارد. این استادیوم در سال ۱۹۵۱ ساخته شده است و برای مسابقات جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل مرمت شد، این استادیوک در مسابقات المپیک ریو، میزبان ۸ بازی از مرحله‌ی گروهی و دو بازی از مرحله‌ی یک چهارم ( یکی در بخش زنان و دیگری در بخش مردان) خواهد بود.

ورزشگاه Mane Garrincha

استادیوم

این ورزشگاه در پایتخت ملی برزیل برازیلیا قرار دارد و میزبان هشت بازی از مرحله‌ی گروهی و بازی افتتاحیه در بخش زنان و مردان در کنار یک بازی از مرحله‌ی یک چهارم نهایی در هردو بخش خواهد بود.

ورزشگاه Mineirao

استادیوم Mineirão

یکی از معروف‌ترین استادیوم‌های کشور برزیل Mineirao است که برای مسابقات جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل بازسازی شده است. این ورزشگاه میزبان شش بازی از مرحله‌ی گروهی (۴بازی در بخش مردان و ۲ بازی در بخش زنان)، دو بازی از مرحله‌ی یک چهارم نهایی (یکی در بخش زنان و دیگری در بخش مردان)، یک بازی نیمه نهایی در بخش زنان و بازی رده‌بندی در بخش مردان خواهد بود.

استادیوم المپیک (Engenhão)

استادیوم المپیک برزیل

این ورزشگاه که برای مسابقات پن آمریکن در سال ۲۰۰۷ ساخته شد، میزبان ورزشکاران رشته‌ی دو و میدانی و یکی از محل‌های برگزاری مسابقات فوتبال المپیک خواهد بود. صندلی‌های موقتی که در استادیوم قرار داده شده‌اند، ظرفیت آن را افزایش داده‌اند و مسیر دو و میدانی نیز کاملا مدرن شده است.

ورزشگاه مسابقات تیراندازی با کمان 

ورزشگاه Sambódromo

ورزشگاه Sambódromo

جایگاه سنتی رژه مدرسه سامبا در طول کارناوال، درهای خود را به روی مسابقات تیروکمان و دو مارتون در المپیک ۲۰۱۶ ریو باز کرده است. برای میزبانی این مسابقات روی ساختار ورزشگاه کار شده است و جایگاه‌های جدید نیز نصب شده‌اند.

ورزشگاه‌های مسابقات دو ومیدانی

علاوه بر ورزشگاه Sambodromo که میزبان مسابقات دو ماراتن است و دو ورزشگاه Mineirao و استادیوم المپیک (Engenhão) که علاوه بر فوتبال پذیرای ورزشکاران دو و میدانی در بخش‌های مختلف هم خواهند بود، یک مکان دیگر نیز برای این رشته در نظر گرفته شده است. تیم ملی ایران هم در این مسابقات با هفت سهمیه در دو بخش زنان و مردان حضور دارد. 

 پونتال

پونتال

تجهیزات موقتی که در ساحل در منطقه‌ی غرب ریودوژانیرو قرارداده شده است، خط شروع و پایان برای مسابقات دوچرخه سواری جاده و مسابقات پیاده‌روی است.

ورزشگاه‌های مسابقات بسکتبال

ورزشگاه کاریوکا آرنا ۱

کاریوکا آرنا 1

این استادیوم که برای مسابقات المپیک ریو ساخته شده است یکی از میزبانان رقابت‌های بسکتبال این دوره است. این سالن چند منظوره بیش از ۳۸ هزار مترمربع مساحت دارد و پس از رقابت‌های المپیک با داشتن تجهیزات برای ۱۲ رشته‌ی ورزشی، یکی از مراکز تمرینی برای المپیک خواهد بود.

یوس آرنا (Youth Arena)

یوس آرنا

این سالن ورزشی در یکی از شلوغ‌ترین خیابان‌های ریودوژانیرو به نام خیابان برزیل(Avenida Brasil) واقع شده است. این ورزشگاه که برای مسابقات المپیک ساخته شده است، میزبان مسابقات پنج‌گانه مدرن و رقابت‌های مرحله گروهی بسکتبال در بخش زنان است.

ورزشگاه مسابقات هندبال

فیوچرآرنا (Future Arena)

فیوچر آرنا

محل برگزاری مسابقات هندبال المپیک یک محل موقت است که برای بازی‌های المپیک به روش معماری عشایری بنا شده است و پس از مسابقات این ساختار برچیده خواهد شد و در ساخت چهار مدرسه‌ی دولتی در شهر مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

ورزشگاه مسابقات اسب‌سواری 

مرکز اسب‌سواری المپیک 

مرکز سوارکاری المپیک

این مرکز که برای مسابقات پن آمریکن در سال ۲۰۰۷ ساخته شده است، برای مسابقات ریو مدرنیزه و گسترده شده است. مرکز یک میلیون مترمربعی، شامل پیست پرش، درساژ، کراس کانتری و تجهیزاتی برای مربی و اسب است.

ورزشگاه مسابقات قایقرانی 

استادیوم وایت واتر (Whitewater Stadium)

وایت واتر استادیوم

یکی پیچیده‌ترین امکانات مربوط به استادیوم وایت واتر با ۲۵ میلیون مترمکعب آب  است که در دوبخش برای قایقرانی اسلالوم ساخته شده است. یکی برای برگزاری مسابقات که ۲۵۰ متر است و دیگری برای تمرین کردن تعبیه شده است که ۲۰۰ متر دارد.

استادیوم  لاگوآ (Lagoa)

لاگوآ

تالاب  Lagoa Rodrigo de Freitas  با پس زمینه‌ای زیبا از کوه‌ها، جنگل ملی Tijucaو تندیس حضرت مسیح یکی از زیباترین مکان‌های ریودوژانیرو است. این تالاب محل برگزاری مسابقات روئینگ و کانو سرعت است.

Marina da Glória

Marina da Glória

Marina da Glória در خلیج Guanabara که به اقیانوس نیز متصل می‌شود، اصولا برای برگزاری مسابقات قایقرانی بادبانی شکل گرفته است. محل برگزاری مسابقات مدرنیزه و گسترده شده است و با امکانات تفریحی جدید برای جذب بیشتر تماشاگران آن را تجهیز کرده و در حال حاضر با پارک فلامینگو نیز مرتبط شده است.

ورزشگاه مسابقات تیراندازی 

مرکز تیراندازی المپیک 

مرکز تیراندازی المپیک

تیراندازی

تغییرات کمی روی مرکز تیراندازی المپیک برای این دوره از مسابقات صورت گرفت. هفت محدوده‌ی تیراندازی که برای مسابقات آمریکن پن در سال ۲۰۰۷ استفاده می‌شدند به روز رسانی شده‌اند و یک منطقه‌ی دیگر نیز به‌صورت موقت ساخته شده است.

مطالب مرتبط:

منبع rio2016

دیدگاه