بولتن استرید؛ جویبار بیرحمی که انسان را به کام مرگ فرو می کشد

موسی معتمدی | سه شنبه, ۵ مرداد ۹۵ ساعت ۱۲:۰۰

بین قلعه‎ی باردن (Barden Tower)  و کلیسای بولتُن  (Bolton Abbey) در شهرستان يورك شاير (در شمال انگليس) یکی از خطرناک‎ترین تله‎های طبیعی قرار گرفته است. جریان رودی که ظاهرا بی‎خطر به نظر می‎رسد و از کوه نشات گرفته و در حدود ۶ فوت عرض دارد و با نام بولتُن استرید یا همان استرید شناخته می‎شود. با کجارو همراه باشید.

اما در زیر سطح آرام و بیخطر این آبها شکاف‌‏های عمیقی با جریانهای عمقی (جريان آب يا هوا كه زير جريان ديگر حركت ميكند) قدرتمند وجود دارد که هرگاه کسی در عمق معینی از آن بیفتد با قدرت و بیرحمی او را به کام مرگ می‏کشد. این باور وجود دارد که، تابه‌حال هرکسی در این تله افتاده زنده بازنگشته است و حتی جسد آنها را هم پیدا نکردهاند.

برای اینکه درک کنیم چطور یک رود کوچک که از کوه نشات میگیرد، می‌‏تواند تا این حد خطرناک باشد و با نام تلهی مرگ مشهور شود، باید نگاهی به‌سمت بالای این جویبار داشته باشیم. این رود نسبتا کم عرض در حدود ۱۰۰ یارد بالاتر از سطح خود رودخانهای با عرض ۳۰ فوت است که این رودخانه را Wharfe مینامند. این رودخانه از شهرستان یورک شایر عبور میکند و هنگامی که به منطقهی Bolton Abbey میرسد، مجبور میشود از یک شکاف بسیار باریک عبور کند و این موضوع باعث میشود که سرعت جریان و عمق آب بشدت زیاد شود. این شکاف باریک در ابتدای رود استرید باعث شده که توهم‌انگیز به نظر برسد و به‌علت عرض کم همه فکر کنند که عمق آن نیز کم است. اما دره‏‌ها و حفره‌‏های عمیقی در بخشهای مختلف این رود وجود دارد و هیچکس نمی‌‏تواند برآورد کند که عمق واقعی یک نقطه‏‌ی خاص از آن چقدر است.

بولتُن استرید1

جریان آب سطح این رود بسیار آرام به نظر می‏‌رسد و به‌علت نزدیک بودن دو طرف آن مردم فکر می‏‌کنند که به‌راحتی می‏‌توانند از این طرف رود به طرف دیگر بپرند، و حتی روی سنگ‏‌های لبه آن با آرامش راه بروند زیرا همان طور که گفتیم خیلی کم‏‌عمق به نظر می‌‏رسد. اما در واقع، نام استرید از واژه‏‌ی “stride” به‌معنای " قدم بلند برداشتن" گرفته شده است.

علایم هشداری زیادی روی درخت‏‏‌های این منطقه نصب شده و به مردم گفته که سعی نکنند از روی این رودخانه بپرند. با همه‌ی این هشدارها و توضیحات هنوز هم خبرهایی از لغزش پای انسان‏‌ها و بی‌رحمانه بلعیده شدن توسط تونل‏‌های عمیق این رود به‌ظاهر آرام، به گوش می‏‌رسد.

یکی از قربانیان رود استرید پسرجوانی به نام ویلیام دی رومیلی پسر خانم آلیس دی رومیلی بود که در سال ۱۱۵۴ اقدام به پرش از این رود داشت و جان خود را از دست داد. پس از فوت ویلیام مادرش از مرگ ناگهانی او بسیار غمگین شد و تصمیم گرفت برای شادی روح پسرش زمین‏‌های اطراف آن رود را به کلیسای بولتُن ببخشد. سال‌ها بعد ویلیام وُردزوُرث شعری با نام “The Force of Prayer” (نیروی دعا) برای این واقعه سرود و باعث غم انگیزتر شدن این اتفاق شد. ترجمه‎ بخشی از این شعر حزن‌انگیز و زیبا را برای شما آورده‌ایم:

    

استرید، جایی برای برداشتن گامهای بزرگ

نامی که از سالهای دور برایش مانده:

هزاران سال است که این نام را یدک می‏‌کشد

و باید هزاران سال دیگر آن را با همین نام بخوانیم.

 

جایی که رومیلی جوان هنوز به آنجا می‏‌آید

و حالا چه چیزی برایش ممنوع است؟

شاید حالا برای هزارمین بار از این جویبار میپرد...

کسی میتواند قدم بلند برداشتن در استرید را برایش منع کند؟

 

او با سرور شادی میجهد...بدون اینکه مواظب چیزی باشد

جویبار قوی بود؟ سنگ‌های آن محکم بودند؟

(این‌طور نیست) رومیلی همچون اسب سرکش

با جهش‏‌هایی بلند از قبل  

برگشته و میجهد...

این پسر جوان در آغوش رودخانه‌ی وارف آرام می‏‌گیرد

نیرویی بیرحم او را غرق خود کرده

سالها بود کسی رومیلی جوان را ندیده بود

تا اینکه دیروز کنار رودخانه گل سرخ بی‎جانی را دیدم...

بولتُن استرید2

افسر پلیسی که پس از غرق شدن یک بچه‌ی ۸ ساله در مارس ۲۰۱۰ در حال نگهبانی از رودخانه‌ی وارف است.

بولتُن استرید3

بولتُن استرید4

بولتُن استرید5

کلیسای بولتُن و رودخانه‌‏ی وارف

بولتُن استرید6

رودخانه‎ وارف در کلیسای بولتُن

مطالب مرتبط:

منبع Amusing Planet

دیدگاه