نوردلینگن؛ شهری بنا شده در گودال شهاب سنگ

موسی معتمدی | یکشنبه, ۳ مرداد ۹۵ ساعت ۱۲:۰۰

شهرستان نوردلینگن در منطقه‎ Donau-Ries واقع در ايالت باواريا (در جنوب آلمان) احداث شده و ویژگی‌های منحصر به فردی نسبت به سایر شهرستان‌‎های منطقه دارد. در حقیقت، این شهرستان با تمامی شهرستان‌‎های دنیا فرق دارد. با کجارو همراه باشید.

در طول قرون وسطی، زمانی که شهاب‌سنگی به قطر ۲۵ کیلومتر به این منطقه اصابت کرد، گودالی ایجاد کرد که بعد‌ها محلی برای احداث این شهرستان زیبا شد.گفته می‌شود این گودال Nördlinger Ries نام گرفت و ۱۴.۵ میلیون سال قبل زمانی که شهاب‌سنگی به طول حدود یک مایل به زمین برخورد کرد، ایجاد شد. کمتر از پنجاه سال است که شواهدی مبنی بر مناسب بودن این منطقه برای احداث شهر دیده شد.

شهر نوردلینگن در جنوب آلمان1

سال‌ها این باور وجود داشت که گودال کم‌عمقی که درست در مرکز شهرستان کنونی واقع شده بود دهانه‌ی آتشفشانی خاموش است. اما در سال ۱۹۶۰ دو دانشمند آمریکایی با نام‌های یوجین شومیکر ( که نام او به علت کشف ستاره‌ی دنبالهدار Shoemaker-Levy ۹ معروف شده است) و ادوارد چائو ثابت کردند که این گودال در حقیقت ناشی از برخورد شهاب‌سنگ به زمین است.

یوجین شومیکر گزارش کرد که طی بازدید از کلیسایی در شهر نوردلینگن به این نتیجه رسیده که دیوار‌های آن از سنگ کوارتز ساخته شده است، و از آنجا که این سنگ تنها تحت فشار زیاد به وجود میآید از این کشف خود نتیجه گرفتند که می‌تواند حاصل از برخورد شهاب‌سنگ باشد. پس از کشف این سنگ محکم در محل تشکیل این گودال استنباط شد که حتما علت تشکیل آن برخورد شهاب‌سنگ است. همچنین اطراف شهر Ries نیز سنگ کوارتز زیادی دیده می‌شود که همان برخورد شهاب‌سنگ را نشان میدهد.

همچنین گودال دیگری به نام Steinheim با قطر ۳.۸ کیلومتر کشف شده که این گودال در ۴۲ کیلومتری جنوب غربی شهر Ries واقع شده است. به نظر میرسد این دو گودال نزدیک هم بهطور هم‌زمان تشکیل شدهاند و هر دو نتیجهی دوتکه شدن یک سیارک هستند.

شهر نوردلینگن در جنوب آلمان2

نوردلینگن- برای قرن‎ها مردم درون این گودال زندگی می‌کردند ولی علت تشکیل آن را نمی‎دانستند.

شهر نوردلینگن در جنوب آلمان3

شهر نوردلینگن در جنوب آلمان4

شهر نوردلینگن در جنوب آلمان5

این تپه واقعا مربوط به لبه‎های یک گودال است.

مطالب مرتبط:

منبع Amusing Planet

دیدگاه