رشته های ورزشی المپیک نوین؛ دوچرخه سواری

محمد مهدی حسنی | چهار شنبه, ۳۰ تیر ۹۵ ساعت ۲۱:۳۰

در این مقاله به زمان پیداش ورزش دوچرخه‌سواری و اینکه چه کسی دوچرخه را اختراع کرد و چگونه روز به روز پیشرفت کرد، اشاره می‌کنیم. در خواندن این مقاله با کجاور همراه باشید.

 تاریخچه ورزش دوچرخه‌سواری

دوچرخه از نظر فیزیکی ابزاری برای حرکت و حمل انسان است و با استفاده از پاها به حرکت درمی‌آید.

لغت دوچرخه ریشه‌ی یونانی دارد که برگرفته از کلمه‌ی  KYKLOS  است و به مرور زمان و بر اثر تغییر و تحول تاریخ، این لغت به  BICYCLE تغییر پیدا کرد که ۲ حرف ابتدایی آن یعنی BI به معنای عدد ۲ و کلمه‌ی CYCLE به دایره یا طوقه معنی شده است.

نخستین اسم این وسیله، سله‌ریفر نام داشت است که توسط شخصی به نام سیوراک (sivrac) ساخته شده است. وی در سال ۱۶۹۰ میلادی، این دوچرخه را از جنس چوب به گونه‌ای ساخت که یک چوب به شکل عمودی به دو تا چرخ وصل می‌شد. این وسیله رکاب نداشت و با بکارگیری از پاها به سمت جلو و عقب حرکت می‌کرد. او به دوچرخه لقب اسب چوبی داد و از آن زمان تا سال ۱۷۹۰ میلادی، این وسیله را شبیه حیواناتی چون اسب، مار، شیر و... برای بازی کودکان و نوجوانان می‌ساختند.

دوچرخه روزبه‌روز رونق و پیشرفت بسزایی در کشور فرانسه پیدا کرد، اما مورد توجه مردم آنجا واقع نشد و تنها افراد دوره‌گرد برای حمل بار و اثاث خود از آن استفاده می‌کردند.

سال ۱۸۱۷  میلادی در آلمان، مردی به اسم بارون فون دریاس دوچرخه‌ی بهتر و پیشرفته‌تری تولید کرد و برای استفاده راحت‌تر زینی برای نشستن به آن اضافه کرد. فون‌ دریاس با دوچرخه‌اش نظر اغلب کشورهای قاره‌ی اروپا را به خود جلب کرد و علاقه‌مندان بسیاری از این وسیله استقبال کردند. یکی از این علاقه‌مندان دنیس جانسون نام داشت. او این دوچرخه را خرید و به انگلستان برد تا مانند آن را طراحی کند و بسازد. پس از بازگشت به انگلستان دوچرخه را به تولید انبوه رساند و همچنین کلاس دوچرخه‌سواری راه اندازی کرد تا مردم بتوانند از این وسیله برای کارهای روزمره‌ی خود استفاده کنند.

در سال ۱۸۶۸ میلادی اولین مسابقه‌ی دوچرخه‌سواری در کشور انگلستان برگذار شد. نخستین اتحادیه‌ی دوچرخه‌سواری در سال ۱۸۷۸ میلادی، در کشور انگلستان  با قوانین خاص پایه‌گذاری شد و همزمان با تاسیس این کمیته، فدراسیون دوچرخه‌‌سواری به نام فیاک به وجود آمد .

دوچرخه‌سواری در لیست رشته‌های ورزشی المپیک جدید که در سال ۱۸۹۶ میلادی برگذار شد، قرار گرفت. از آن زمان تا به امروز، مسئولان فدراسیون دوچرخه‌سواری در راستای پیشرفت و بهتر شدن این رشته تلاش می‌کنند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه