آشنایی با کشورهای یورو 2016؛ گروه چهار: اسپانیا

محبوبه حسنی | شنبه, ۱۲ تیر ۹۵ ساعت ۲۳:۳۰

رقابت‌های یورو ۲۰۱۶ یا همان جام جهانی کوچک از یازدهم ژوئن (۲۰ خرداد) در کشور فرانسه آغاز می‌شود. این تورنمنت یک ماه ادامه خواهد داشت و به این بهانه قصد داریم به معرفی 24 تیم شرکت‌کننده در این رقابت‌ها بپردازیم. با کجارو همراه باشید.

رقابت‌های یورو ۲۰۱۶ پانزدهمین دوره‌ی این مسابقات است که به میزبانی کشور فرانسه برگزار می‌شود. این رقابت‌ها که از آن به عنوان جام‌جهانی کوچک نیز یاد می‌شود، هر ۴ سال یک بار در قاره‌ی اروپا برگزار می‌شود و از اهمیت زیادی برخوردار است. این بار قرار است برخلاف دوره‌های قبلی، این رقابت‌ها با حضور ۲۴ تیم اروپایی برگزار شود که از این رو تیم‌های بیشتری شانس حضور در این مسابقات را دارند. به همین منظور قصد داریم در کجارو به معرفی ۲۴ کشور حاضر در این تورنمنت بپردازیم.

اسپانیا، زیبا و قهرمان

یورو ۲۰۱۶ فرانسه در شهرهای پاریس، بوردو، لیل، لیون، مارسی، لان، سنت‌دنیز، سن‌اتین، تولوز و نیس برگزار خواهد شد. اسپانیا به عنوان مدعی عنوان قهرمانی یکی از کشورهایی است که در این مسابقات حضور دارد و همراه با ترکیه، کرواسی و جمهوری چک در گروه چهارم رقابت‌ها قرار گرفته است. در ادامه بیشتر با این کشور بی‌نظیر آشنا می‌شویم.

اسپانیا کشوری در جنوب‌غربی اروپا است که یکی از بهترین مقاصد گردشگری دنیا به شمار می‌رود. پایتخت این کشور مادرید است و مردم آن به زبان اسپانیایی مکالمه می‌کنند. از آنجایی که اسپانیا عضو اتحادیه و منطقه‌ی یورو است، مبادلات این کشور نیز با وحد پول یورو انجام می‌شود.

پیشینه

‌اسپانیا در شبه‌جزیره‌ی ایبریا واقع شده و گفته می‌شود برای نخستین بار تمدن‌های ایبری، سلتی و باسکی در این منطقه شکل گرفته است. ۲۰۰ سال قبل از میلاد مسیح این منطقه تحت حکمرانی رومی‌ها و بعد از آن ژرمن‌ها آنجا را تصاحب می‌کنند. بر اساس اسناد به دست آمده ایبریا ۱/۲ میلیون سال قبل محلی برای سکونت انسان‌ها بوده، ولی ۳۵ هزار سال قبل انسان‌های اولیه وارد آنجا شده‌اند.

اسپانیا در تاریخ خود امپراتوری‌ها و سلطنت‌های زیادی را دیده است و اقوام زیادی بر این کشور حکمرانی کرده‌اند. قرن ۱۵ میلادی بود که با ازدواج میان پادشاهان کاتولیک و بعد از سقوط آندلس، در سال ۱۴۹۲ میلادی اسپانیان به صورت یکپارچه در آمد و توانست یک امپراتوری پرقدرت جهانی را شکل دهد. اسپانیایی‌ها اولین اقوامی بودند که پا به قاره‌ی آمریکا گذاشتند و اکنون بیش از ۵۰۰ میلیون اسپانیایی زبان در قاره‌ی آمریکا زندگی می‌کنند.

نام اسپانیا از کلمه‌ی رومی هیسپانیا گرفته شده که شاید به معنی سرزمین غرب یا سرزمین غروب خورشید باشد. البته برخی معتقدند نام اسپانیان ممکن است برگرفته از ای‌شپانیا باشد که معنی سرزمین خرگوش‌ها یا سرزمین لبه را دارد. چون در تصاویر قدیمی از سکه‌ای این کشور شکل خرگوش دیده شده و اسپانیا نیز در مرز اروپا قرار دارد. البته گمانه‌زنی‌های زیادی در مورد نام این کشور وجود دارد.

پرچم

پرچم اسپانیا از دو نوار قرمز در بالا و پایین و نوار پهن طلایی رنگ در وسط قرار گرفته که نشان ملی این کشور روی قسمت طلایی متمایل به سمت چپ دیده می‌شود. مناش این پرچم به سال ۱۷۸۵ میلادی و زمان چارلز سوم اسپانیا برمی‌گردد که او طرح فعلی پرچم را از بین ۱۲  نمونه‌ی طراحی شده انتخاب کرده است.

در قرون ۱۹ و ۲۰ میلادی، همچنان رنگ پرچم ثابت بوده ولی در دوره‌ی دوم جمهوری از سال ۱۹۳۱ تا ۱۹۳۹ میلادی تغییراتی روی نشان ملی پرچم صورت گرفته و شکل فعلی آن شامل تصویر قلعه، شیر و نشان‌های ارتش اسپانیا ثبت شده است.

موقعیت جغرافیایی و همسایگان

اسپانیا کشوری در جنوب غربی اروپا است که نزدیک ۵۰۶ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد و جمعیت آن بیش ۴۷ میلیون نفر است. اسپانیا در شبه جزیره‌ی ایبریا واقع شده و از شمال با فرانسه، آندورا و خلیج بیسکای، از غرب با پرتغال و اقیانوس اطلس، از جنوب با دریای مدیترانه و از شرق با جبل‌الطارق مرز مشترک دارد. البته‌ چند جزیره از جمله‌ جزیره‌ی مشهور قناری نیز جزو خاک اسپانیا است.

اسپانیا از نظر آب و هوایی به سه منطقه‌ی جغرافیایی تبدیل می‌شود که می‌توان به آب و هوای مدیترانه‌ای، نیمه خشک و اقیانوسی اشاره کرد. البته باید اشاره کنیم که اسپانیا کشوری کوهستانی با رشته کوه‌های بلند است.

حکومت

اسپانیا به صورت پادشاهی مشروطه اداره می‌شود و قانون اساسی آن سال ۱۹۷۸ میلادی به تصویب رسیده است. البته یک بار در سال ۱۸۱۲  میلادی نیز قانون اساسی اسپانیا ثبت شده بود. بر اساس قانون اساسی این کشور، اسپانیا ۱۷ بخش خودمختار و دو شهر خود مختار با سطح متفاوت دارد و هیچ دینی در آن به صورت رسمی  برگزیده نشده است.

سلطنت در نظام پادشاهای مشروطه‌ی اسپانیا ارثی است و این کشور دو مجلس قانون‌گذاری دارد. دولت را شورای وزیران تشکیل می‌دهد که رییس آنها نخست‌وزیر است. شخص نخست وزیر از سوی پادشاه اسپانیا و بعد از تایید کنگره نمایندگان انتخاب می‌شود. از ۱۹ ژوئن ۲۰۱۴  میلادی فیلیپه ششم پادشاه اسپانیا است.

جاذبه‌های گردشگری اسپانیا

اسپانیا یکی از بهترین و با ارزش‌ترین مقاصد گردشگری در اروپا و جهان است که جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بی‌شماری را در خود جای داده است. به گونه‌ای که می‌توانید و روزها و هفته‌ها از اقامت در این کشور زیبا لذت ببرید و برنامه‌ی خود را با تماشای جاذبه‌های گردشگری این کشور پر کنید.

کاخ سلطنتی (Palacio Real)

این کاخ که در مادرید قرار دارد، در واقع محل سکونت پادشاه اسپانیا است و مراسم‌ها دولتی نیز در آن برگزار می‌شود. این کاخ بین سال‌های ۱۷۳۸ تا ۱۷۵۵ میلادی ساخته شده و سال ۱۷۶۴ شاه کالوس سوم در آنجا ساکن شده است.

قنات سگویا (Aqueduct of Segovia)

یکی از بناهای قدیمی و آثار باستانی اسپانیا که از ۲۴ هزار بلوک عظیم گرانیتی ساخته شده قنات سگویا است که همچنان آب رودخانه فریو را به سگویا منتقل می‌کند. این قنات ۱۶ کیلومتر طول دارد و به خوبی از آن نگهداری شده است.

شهر کوئنکا (Cuenca)

اگر به تاریخچه قرون وسطی علاقه دارید می‌توانید بین والنسیا و مادرید، از شهری به نام کوئنکا بازدید کنید که در شب کوه ساحته شده و یکی از شهرهای زیبا و منحصربه‌فرد اسپانیا است.

کلیسای ساگرادا فامیلیا (Sagrada Familia)

این کلیسا یکی از بزرگ‌ترین نمونه‌های ساخته شده از دوران کاتولیک‌ها در قرون وسطی است که در شهر بارسلونا واقع شده است. این کلیسا هر ساله تعداد زیادی گردشگر را به خود جذب می‌کند و یکی از بهترین جاهایی است که باید در اسپانیا دیده شود. آنتونی گادی، معماری کاتالانی حدود ۴۰ سال روی ساخت این کلیسا کار کرده‌ است.

کاخ ال‌اسکوریال (El Escorial Palacio)

قصری با شکوه، مجلل و با عظمت که در منطقه‌ای خوش آب و هوا واقع شده و بی‌شک دیدن آن می‌تواند ساعت‌ها چشم‌های شما را خیره کند. این کاخ مرکز سیاسی پادشاهای اسپانیا به حکومن شاه فیلیپ دوم بوده و اکنون از این قصر به‌عنوان صومعه، قصر سلطنتی و مدرسه استفاده می‌شود.

مسجد کوردوبا (Mezuita of Cordoba)

اسپانیا کشوری است که مسلمانان زیادی دارد و مسجد کوردوبا یکی از بهترین نشانه‌ی اسلام در اسپانیا است. این مسجد زیبا و منحصربه‌فرد ابتدا معبد، کلیسا و بعد از آن مسجد شده است.

موزه پیکاسو (Picasso Museum)

موزه‌ی پیکاسو یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری زیبا و جالب اسپانیا است که ساختمان آن در قرون وسطی بنا شده است. در این موزه آثار مشهوری از پیکاسو در کنار آثار دیگر نگهداری می‌شود که بازدید از آن می‌تواند در برنامه‌ی شما باشد.

میدان پلازا میر (Plaza Mayor)

این میدان در واقع میدان اصلی مادرید است و در مرکز شهر قرار دارد. خیابان‌های پر‌پیچ‌و‌خم شهر شما را به سفری در تاریخ می‌برند. در گوشه و کنار شهر، کلیساهای قدیمی، مغازه‌های فروش تاپاس و آثار معماری تاریخی، توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کنند. هنگامی که در این میدان قدم می‌زنید فراموش نکنید که از آثار تاریخی اطراف آن بازدید کنید، آثاری از جمله Ayuntamiento، San Pedro، San Francisco el Grande و Calle de Cuchilleros. اینجا مکانی محبوب برای خوردن غذا و گشت‌و‌گذار است.

موزه پرادو (Prado Museum)

این موزه یکی از بهترین جاذبه‌های فرهنگی مادرید و یکی از بزرگ‌ترین نگارخانه‌های هنری دنیا است. آثار خیره‌کننده‌ای از هنرمندان اروپایی نظیر ولاسکز (Velázquez)، فرانسیسکو گویا، رافائل، پیتر پل روبنس و Bosch در این موزه نگهداری می‌شوند. قدمت بنای این موزه به قرن هجدهم باز می‌گردد. از سال ۱۸۱۹ این موزه بازگشایی شده است.

موزه گوگنهایم (Guggenheim Museum)

یکی از مشهورترین موزه‌های جهان، موزه‌ی گوگنهایم است که در شهر بیلبائو واقع شده و مجموعه‌ی گران‌قدری از هنر مدرن را به نمایش می‌گذارد. حتی اگر علاقه‌ای به دیدن آثار هنری مدرن ندارید، بازدید از ساختمان جالب و مشهور این موزه را که توسط Frank Gehry طراحی و ساخته شده است، از دست ندهید.

آکواریوم بارسلونا (Barcelona Aquarium)

یکی از زیباترین آکواریوم‌های دنیا در شهر بارسلونا قرار دارد که ۱۱ هزار نوع و ۴۵۰ گونه‌ی متفاوت از ماهی‌ها و آبزیان در آن نگهداری می‌شود. این آکواریوم به شکل یک تونل شیشه‌ای است و با تماشای آن به هیچ عنوان توجه گذر زمان نخواهید شد.

پارک بوئن ریترو (Buen Retiro Park)

این پارک پهناور که در شهر مادرید قرار دارد می‌تواند یکی دیگر از برنامه‌های گردشگری شما به ویژه در روز یکشنبه باشد. در این پارک می‌توانید از دیدن دریاچه‌ی آرام، انواع گالری‌ها و مجسمه‌های زیبا لذت ببرید و پیاده‌روی کنید.

کلیسای جامع سانتیاگو دکامپوستلا (The Catheral of Santiago de Copostela)

این کلیسا بخشی به جا مانده از زمان رومی‌ها است که تاریخچه‌ی آن به قرن ۱۱ میلادی بر می‌گردد. بنایی با شکوه و البته عجیب که مأمنی برای انجام اعمال الهی در زمان سنت‌ جیمز بوده است.

الحمرا (Alhambra)

این کاخ مجلل و چشم‌نواز که برگرفته از هنر آفریقایی در شهر گرانادا بنا شده یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری اسپانیا به شمار می‌رود که هر بخش آن در دوره‌ای از تاریخ ساخته شده است. این کاخ جزو میراث جهانی یونسکو است که در آن قصر سلطنتی، باغ‌های پلکانی و قلعه‌ی الکازبا وجود دارد.

شهر قدیمی تولدو (Toledo Old City)

یکی دیگر از بهترین مقاصد گردشگری اسپانیا که هم بناهای تاریخی و جاذبه‌های طبیعی را در خود جای داده شهر قدیمی تولدو است که قدمت آن به زمان قرون وسطی برمی‌گردد. اگر قصد دارید به تاریخ سفر کنید و از فضایی زیبا لذت ببرید، شهر قدیمی تولدو مقصد بعدی شما خواهد بود.

شهر علم و هنر (City of Arts and Sciences)

این مرکز تفریحی علمی مجموعه‌ای تاریخی فرهنگی در شهر والنسیا است که که یکی از مقاصد گردشگری مدرن در اسپانیا شناخته می‌شود. این بنا که در بستر رودخانه‌ی توریا قرار دارد، نمایی بسیار زیبا و حیرت‌انگیز را به نمایش می‌گذارد.

رژیم غذایی و بهترین غذاهای اسپانیا

رژیم غذایی مردم اسپانیا سرشار از تنوع غذایی است که ترکیبات اصلی آن‌ها، از موادی تهیه می‌شود که مخصوص کشور اسپانیا بوده و از تازگی و طراوت بی‌نظیری برخوردار است. همین امر باعث شده تا غذاهای کشور اسپانیا دارای طعم و رایحه‌ی کاملا منحصر به فردی باشد که هر گردشگری به آن جذب می‌شود. روشن است که مردم اسپانیا به دلیل استفاده از مواد کاملا مغزی، انواع گوشت، سبزیجات، غلات و مواد لبنی، از رژیم غذایی متنوع و سالمی برخوردار هستند.

پائلا (paella)

به هرحال، همان‌گونه که گفته شد، مشهورترین وعده‌ی غذایی مردم اسپانیا، پائلا است. البته از این غذای بسیار لذیذ، در اسناد تاریخی این کشور، به نام برنج والنسیایی یاد شده است، اما مطمئنا پائلا تنها غذای تهیه شده از برنج در ژیم غذایی مردم اسپانیا نیست. آن‌ها با ترکیب انواع مواد غذایی، گوشت و ماهی، با برنج غذاهای متنوع بسیاری را که در نوع خود بی‌نظیر و خارق العاده هستند، تهیه می‌کنند.

خوراک مرغ

همچنین نوع دیگری از غذا که با استفاده از برنج تهیه می‌شود، خوراک مرغ اسپانیایی است (خوراکی آبکی شبیه به بسیاری از خوراک‌هایی که در رژیم غذایی ایران وجود دارد، مانند آبگوشت). آن‌ها برنج پخته شده را به همراه سبزیجاتی مانند هویج، نخود فرنگی و ذرت به خورشت مرغ اضافه کرده و غذایی لذیذ را تهیه می‌کنند. به نظر می‌رسد آشپزان اسپانیایی با ابداع این روش، تنوع جالبی را در دستورالعمل آشپزی خود به‌وجود آورده‌اند.

Gazpacho

این غذا یا به اصطلاح سوپ قرمز رنگ از گوجه، روغن زیتون، سیر، نان، فلفل و خیار تهیه می‌شود. این سوپ خوشمزه یکی از بهترین غذاها در جنوب اسپانیا است و مردم این کشور علاقه‌ی زیادی به آن دارند.

Tortilla Espanola

این غذا ظاهری شبیه پیتزا دارد و از تخم مرغ، سیب‌زمینی، پیاز، سبزیجات و... تهیه می‌شود. این غذا را بیشتر به نام املت اسپانیایی می‌شناسند و روغن زیتون نیز یکی از اجزای اصلی این غذای خوشمزه است.

فوتبال

اسپانیا همواره یکی از تیم‌های شناخته شده در دنیای فوتبال بوده و لیگ آن پرطرفدارترین و بهترین لیگ دنیا است. در سال‌های اخیر این تیم به اوج قدرت خود رسیده به گونه‌ای که توانست در مقطعی قهرمانی جام‌جهانی و جام ملت‌های اروپا را در فاصله اندک از آن خود کند. اسپانیا در سال‌های ۱۹۶۴، ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲ میلادی قهرمان مسابقات یورو و در سال ۲۰۱۰ قهرمان جام‌جهانی شده است. تیم اسپانیا تا امروز ۱۴ بار در جام‌جهانی و ۹ بار در مسابقات یورو حاضر بوده است.

به نظر می‌رسد لقب خشم سرخ واقعا برازنده‌ی این تیم قدرتمند است. ایکر کاسیاس با ۱۶۷ بازی ملی و داوید ویا با ۵۹ گل زده پرافتخارترین بازیکنان اسپانیا هستند. البته بازیکنان بزرگی چون زوبیزارتا، پویول، فرناندو هیرو، دل‌بوسکه، آرانزابال، سانتیاگو برنابئو و... در این تیم بازی کرده‌اند.

لالیگای اسپانیا که با حضور ۲۰ تیم برگزار می‌شود معتبرترین لیگ باشگاهی جهان است و تیم‌های رئال مادرید و بارسلونا پرافتخارترین‌ تیم‌های باشگاهی این کشور هستند. اسپانیا با اینکه به مرحله‌ی حذفی یورو ۲۰۱۶ فرانسه صعود کرد ولی نتوانست مقابل نمایش قدرتمند ایتالیا حرف برای گفتن داشته باشد و در یک فینال زودرس از دور مسابقات حذف شد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه