مجسمه‌ های چوبی عجیب اثر جان هوپر

عاطفه کماسی
عاطفه کماسی جمعه، ۱ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۰۰
مجسمه‌ های چوبی عجیب اثر جان هوپر

مجسمه‌سازی شکلی از هنر است که اهداف مختلفی می‌تواند داشته باشد. مجسمه‌ها می‌توانند یادآور یک شخص مهم و یا تصویری از افکار مجسمه‌ساز باشند. جان هوپر (John Hooper) مجسمه‌ساز ماهر کانادایی، مجسمه‌های چوبی بسیار زیبا و عجیبی از انسان‌ها با اندازه‌های واقعی ساخته که هریک می‌تواند معنایی خاص داشته باشند. اگر مشتاق دیدن این مجسمه‌های جالب و عجیب هستید، با کجارو همراه باشید.

روبه‌روی موزه‌ی باربرز جنرال استور، واقع در خیابان کینگ، مرکز شهر سنت جان، در نیو برانزویک، کانادا، یازده مجسمه چوبی با اندازه‌های واقعی از افرادی است که صبورانه منتظر چیزی هستند. مردی صورت خود را میان روزنامه‌ای پنهان کرده. دیگری بارانی به تن، دست‌ها در جیب، پشت عینک دودی خود پنهان شده است. مرد طاسی همراه با کودک مو‌ بوری، فرفره‌ای را در دست دارد، در حالی که کودک یک آب‌نبات چوبی را محکم گرفته است. دو نفر سوار بر موتورسیکلت در کنار یک خانم با یکدیگر در حال صحبت کردن هستند. خانمی روی نیمکت نشسته و دست‌هایش را در کنار خود جمع کرده است، در حالی که فرزند بازیگوشش از پشت در حال دید زدن است. پیرمردی در حال غذا دادن به یک کبوتر است.

این مجسمه‌ها که «افراد منتظر» نام دارند، توسط یک مجسمه‌ساز کانادایی انگلیسی تبار در سال ۱۹۷۷ برای اداره پست کانادا ساخته شدند، و اکنون ۳۰ سال است که در مقابل اداره پست خیابان راتسی (Rothesay Avenue) قرار دارند. این مجسمه‌ها به عنوان بخشی از برنامه‌ی نخست‌وزیر پیشین، پیر ترودو (Pierre Trudeau) برای آراستن ساختمان فرمانداری به هنر عمومی ساخته شدند. اما زمانی که مجسمه‌ها در معرض آب وهوا دچار آسیب شدند، اداره پست کانادا هیچ پولی بابت مرمت آن‌ها خرج نکرد. بنابراین مردم شهر سنت جان قدم پیش گذاشتند و ۱۵۰۰۰ دلار برای تعمیر مجسمه‌ها پرداخت کردند. مجسمه‌ها دوباره تعمیر و در مکان کنونی خود یعنی خیابان کینگ قرار داده شدند.

مجسمه های چوبی جان هوپر

مجسمه های چوبی جان هوپر

مجسمه های چوبی جان هوپر

مجسمه های چوبی جان هوپر

مجسمه های چوبی جان هوپر

مجسمه های چوبی جان هوپر

مجسمه های چوبی جان هوپر

دهه‌هاست که این مجسمه‌های عجیب و غریب با اندازه‌های واقعی اثر جان هوپر، اثاثیه‌ی ثابتِ منظره‌ی هنر عمومی سنت جان هستند. این مجسمه‌ها به خاطر بزرگی و رنگ‌های روشن بلافاصله قابل تشخیص هستند. مجموعه دیگری از مجسمه ‌ها در پایین برج ساعتِ هووپر به نام «ساعت مچی» نزدیک ورودی بازار وجود دارد، و مجموعه‌ای دیگر به نام «مردم دور از هم و با هم حرکت می‌کنند» در سالن مرکز مکالمات شهر وجود دارد.

از ویژگی‌های «ساعت مچی» سه مجسمه‌ با اندازه واقعی است؛ یک مادر که فرزندش را در آغوش گرفته، یک دوچرخه‌سوار که دست به سینه نشسته، و پیرمردی با کلاه که بر عصا تکیه داده. و در قسمت گردان بالای برج، چهار مجسمه کوچک‌تر وجود دارد، سه مرد و یک زن که مشغول کارهای مختلفی هستند؛ مردان در حال استفاده از زاویه‌یاب، تلسکوپ و گوشی همراه هستند و زن در حال نگاه کردن به ساعت مچی خود است. در بالاترین نقطه برج چهار مجسمه کوچک‌تر دیگر وجود دارد که سر میز بازی نشسته‌اند.

مجسمه های چوبی جان هوپر

مجسمه های چوبی جان هوپر

مجسمه های چوبی جان هوپر

مجسمه های چوبی جان هوپر

کارهای هوپر را می‌توان درون و بیرون از شهر پیدا کرد. حکاکی‌های بازیگوش او به نام «تعادل» چهار مجسمه عجیب چوبی با رنگ‌های روشن هستند که در حال راه رفتن و حفظ تعادل بر روی یک تیرک وای مانند (Y) هستند، در حالی که مجسمه‌ی پنجمی در فاصله‌ای دورتر در حال نگاه کردن به دیگران است. «تعادل» در اصل بیرون از مرکز هنرهای ملی (NAC) در اتاوا، در سال ۱۹۸۱، بنا شد، اما سپس در سال ۲۰۱۱ در پارک‌وی (باغ راه) کلنل بای درایو قرار داده شدند.

هوپر همچنین مجسمه‌ای برنزی از ورزشکار کانادایی تری فاکس (Terry Fox) ساخت، که اثری متفاوت از مجسمه‌های بازیگوش معمولی او است. این مجسمه نزدیک پارلمنت هیل (Parliament Hill) در اتاوا قرار دارد.

جان هوپر، برنده جایزه‌های بی‌شمار از جمله نشانِ کانادا (Order of Canada)، در سال ۲۰۰۶ در سن ۷۹ سالگی درگذشت.

مجسمه های چوبی جان هوپر

مجسمه های چوبی جان هوپر

مجسمه های چوبی جان هوپر

مجسمه های چوبی جان هوپر

مطالب مرتبط:

منبع amusingplanet

دیدگاه