خانه حاکم تهران از مزایده خارج شد

تیم  کجارو
تیم کجارو دوشنبه، ۲۸ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۴۵
خانه حاکم تهران از مزایده خارج شد

بعد از اخبار منتشرشده درباره فروش خانه حاکم تهران و قیمت‌گذاری ۱۲ میلیاردی آن، این اتفاق با هشدار یکی از اعضای شورای شهر مواجه شده، و روابط عمومی ستاد اجرایی فرمان امام(ره) اعلام کرد که این بنا از فهرست مزایده خارج کرده است.

روابط عمومی ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در نامه‌ای پیرو این گزارش ها اعلام کرده است:

عرصه ملک مربوطه بر اساس سوابق و مدارک موجود ثبتی در سنوات قبل از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی به قطعات عدیده تفکیک شده است.

دو قطعه از قطعات تفکیکی فوق به‌موجب رأی صادره در سنه ۱۳۷۶ از دادگاه انقلاب اسلامی و ابلاغیه اجرای احکام تحت مالکیت ستاد اجرایی قرارگرفته است.

دو قطعه مورد بحث در هیچ مقطع زمانی از سوی مراجع ذی‌صلاح تحت عنوان میراث فرهنگی اعلام نشده است.

ستاد بر اساس وظیفه ذاتی محوله و در اجرای رأی صادره، وفق مقررات و موازین و پس از استعلام از مبادی ذی‌ربط نسبت به عرضه دو قطعه مزبور در مزایده عمومی اقدام کرده است.

با عنایت به حساسیت موضوع و مطالب معنونه به‌موجب دستور ریاست محترم ستاد از کلیه عملیات اجرایی و فروش ملک خودداری شده است.

خانه علالدوله ۲ بار شناسایی شده است

در فاصله سال ۱۳۰۰ تا ۱۳۵۰ ه. ش، اطلاعات چندانی از این بنا وجود ندارد و همگان فکر می‌کنند این بنا تخریب شده  اما در اواخر دهه ۵۰ شمسی کارشناسان میراث فرهنگی این بنا را به‌عنوان بنای ارزشمند شناسایی می‌کنند و عکس‌های این بنا تا قبل از انحلال عکس خانه میراث تهران در دهه ۷۰، وجود داشت؛ ولی با انحلال این مرکز و خروج نیروهای قدیمی از اداره کل میراث فرهنگی استان تهران، این بنا رو به فراموشی می‌رود.

بر اساس عکس‌های آن دوره این بنا به‌صورت سالم و سرپا است و خانواده‌ای در آن زندگی می‌کند. البته این عکس‌ها در آن زمان فقط گرفته می‌شود و کوششی برای ثبت بنا صورت نمی‌گیرد.

حدفاصل دهه ۵۰ تا سال ۷۴ شمسی نام و نشانی از این بنا وجود ندارد اما در سال ۱۳۷۴ در «طرح مطالعاتی بناهای ارزشمند شهر تهران» که به سفارش شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران توسط «شرکت مشاور رای فن» صورت می‌گیرد و اخیراً نیز خلاصه آن کار در قالب کتاب «بناهای ارزشمند تهران» توسط سازمان زیباسازی شهر تهران چاپ می‌شود، عکس‌های این بنا به چشم می‌خورد اما گروه تحقیقاتی در آن سال هم از وجود مالک تاریخی بنا آگاه نبودند ولی با توجه به تاریخی بودن ملک، آن را جزو بناهای ارزشمند مستند نگاری می‌کنند. وضعیت این بنا در این دوره، سالم است ولی در اثر زمان دچار فرسایش شده است.

مطالب مرتبط:

منبع مهرنیوز

دیدگاه