روزشمار: ۲۹ تیر؛ آغاز عمليات والفجر ۲

محبوبه پوریوسفی
محبوبه پوریوسفی سه شنبه، ۲۹ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۰۰
روزشمار: ۲۹ تیر؛ آغاز عمليات والفجر ۲

در روز ۲۹ تیر سال ۱۳۶۲ عملیات والفجر ۲ در طی جنگ ایران و عراق با رمز یا الله آغاز شد.

عملیات والفجر ۲ نام عملیات نظامی در طی جنگ ایران و عراق در تابستان ۱۳۶۲ است که در طی آن نیروهای مسلح ایران و نیروهای کرد عراقی مورد حمایت ایران به مواضع عراقی حمله‌ور شدند و مناطقی را در کردستان عراق اشغال کردند. این عملیات در کردستان عراق انجام شد و با این عملیات ایران‌ها جبهه جدیدی علیه نیروهای عراقی گشودند. این عملیات با رمز یا الله در محور پیرانشهر - حاج عمران به‌صورت نیمه گسترده در تاریخ ۱۳۶۲/۴/۲۹ به فرماندهی مشترک انجام شد.

در سال منتهی به این عملیات جنگ بین ایران و عراق به مرحله واماندگی رسیده بود. ایرانی‌ها عملیات‌هایی را با استفاده از تکنیک یورش موج انسانی در جبهه‌های جنوبی اجرا کردند که اکثراً با واکنش ارتش سوم عراق خنثی شدند. دولت ایران در این زمان توانسته بود حمایت‌های کردهای عراقی را به‌دست آورد و این فرصتی برای بازنمودن جبهه جنگی جدید در شمال را به‌دست آورد.

در ۲۹ تیرماه نیروهای نظامی ایرانی تهاجم خود را از پیرانشهر شروع کردند و توانستند با موفقیت حاج عمران را به محاصره در آورند. در این عملیات ایرانی‌ها و جنگجویان کرد تهاجم خود را از کوه‌های شروع کردند و توانستند ۳۹۰ کیلومتر مربع را به اشغال خود در آورند.

عراقی‌ها با حمله هوایی به این عملیات‌ها پاسخ گفتند و برای نخستین بار در طول جنگ از گازهای شیمیایی استفاده کردند. حمله شیمیایی با گاز خردل هنگامی انجام شد که ایرانی‌ها در حال پیش روی از قله کوه‌ها به‌سمت حاج عمران بودند و نیروهای عراقی مشغول دفاع از کوه پایه‌ها بودند. به‌دلیل ناآشنا بودن نیروهای عراقی با خواص گازهای شیمیایی، گازهای شیمیایی از بالای کوه به‌سمت پایین سرازیر شده و نیروهای عراقی را در کوه پایه‌ها و دره‌ها در معرض گازهای شیمیایی قرار داد. همچنین به‌دلیل ناهمواری‌های منطقه تانک‌های عراقی توان پیشروی در منطقه را نداشتند. استفاده عراقی‌ها از بالگرد نیز با مانع روبه‌رو شد زیرا ایرانی‌ها و کردها به‌خوبی استتار کرده بودند.

این عملیات در تاریخ ۱۳۶۲/۵/۱۳ با پیروزی نیروهای ایرانی به پایان رسید.

در همین روز:

  • واگذاری شيلات شمال ايران به «استفان ليانازوف» سرمايه‌‏دار روسی (۱۲۷۲ شمسی)
  • تصويب قطعنامه ۵۹۸ شورای امنيت سازمان ملل متحد درباره لزوم پايان جنگ ايران و عراق (۱۳۶۶ شمسی)
  • ارتش ترکیه از زمین و هوا به قبرس حمله کرد. در اثر این حمله کابینه یونان سقوط کرد. (۱۳۵۳ شمسی)
  • آتش‌سوزی بزرگ رم، آغاز آزار مسیحیان در روم. (۶۴ میلادی)
  • شكست چين در جريان جنگ با انگلستان موسوم به جنگ ترياک (۱۸۴۲ میلادی)
  • روز استقلال «كويت» از استعمار انگلستان (۱۹۶۱ میلادی)

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه