با جاذبه های گردشگری جذاب و کمتر شناخته شده از سراسر دنیا آشنا شوید

حمیده کریمی | دوشنبه, ۲۸ تیر ۹۵ ساعت ۱۶:۳۰

گوشه و کنار این کره‌ی خاکی، میزبان جاذبه‌های گردشگری بی‌نظیر و فوق‌العاده‌ای است که شاید اسم بعضی از آن‌ها را تابه‌حال نشنیده باشید یا شاید قرار گرفتن آن‌ها در نزدیکی مقاصد گردشگری محبوب و شناخته‌شده‌تر باعث شده تا کمتر مورد توجه گردشگران دنیا قرار بگیرند. در این مقاله با چند جاذبه‌ی گردشگری دیدنی از سراسر دنیا آشنا می‌شویم که روزبه‌روز بیش از قبل شلوغ می‌شوند و مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرند. با کجارو همراه باشید.

اگر از آن دسته از افرادی هستید که مناطق خلوت‌تر را ترجیح می‌دهید و اگر دوست دارید از جاذبه‌های گردشگری بی‌نظیر قبل از شلوغ شدن آن‌ها دیدن کنید، این فهرست ده تایی را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

جزیره Folegandros، یونان

جزیره‌ی Folegandros، یونان

وقتی صحبت از جزایر متعدد یونان باشد، اولین اسمی که به ذهن هر کسی می‌رسد، جزیره‌ی سانتورینی (Santorini) است. اما همسایه‌ی این جزیره که در شمال غربی جزایر سیکلدیز (به لاتین: Cyclades) قرار دارد، به‌زودی جای آن را به‌عنوان یک مقصد گردشگری محبوب خواهد گرفت. جزیره‌ی Folegandros، معماری و بناهایی مشابه سانتورینی دارد؛ ساختمان‌های سفیدرنگ با گل‌هایی که از اطراف آن آویزان هستند و کلیساهایی با گنبدهای آبی‌رنگ. سواحل دنج و مناظر شگفت‌انگیز نواحی صخره‌ای این جزیره نیز بسیار به سانتورینی شباهت زیادی دارند.

اما چه عاملی باعث شده که این جزیره مانند سانتورینی پذیرای جمعیت زیاد گردشگران نباشد؟

شاید یکی از دلایل عدم استقبال از این جزیره، نبود خطوط کروز یا کشتی‌های گردشگری بزرگ در این جزیره است. برای دسترسی به این جزیره باید از فرابرهایی از مبدا Piraeus یا جزایر اطراف استفاده کنید.

خیابان‌های این جزیره در تخته‌سنگ‌ها ساخته شده‌اند و مسیرهای پیاده‌روی ساحلی این جزیره بهترین راه برای دسترسی به سواحل بکری چون Katergo هستند.

جزیره‌ی Folegandros، یونان

سوالبارد (Svalbard)، نروژ

سوالبارد (Svalbard)، نروژ

اکنون که روز‌به‌روز بر جمعیت گردشگران ایسلند اضافه می‌شود، بد نیست تا به‌دنبال یک مقصد گردشگری دیگر در شمال اروپا باشیم که خلوت و دنج باشد. سوالبارد، مجمع‌الجزایری بین نروژ و قطب شمال است که در حال حاضر توقف‌گاه رایگان در بین مسیر ندارد و قرار گرفتن آن در محلی تقریبا دورافتاده سبب شده که سفر به آن به هزینه و زمان بیشتری نیاز داشته باشد. اما با این حال یک مقصد گردشگری فوق‌العاده است، چراکه مناظر و چشم‌اندازهای منحصربه‌فرد و حیات وحش شگفت‌انگیزی دارد. در این منطقه می‌توانید خرس‌های قطبی، گوزن، گراز دریایی و خوک دریایی را از نزدیک ببینید. گردشگران بسیار اندکی در این منطقه خواهید دید.

در این جزیره، تنها وسایل حمل و نقل بین دهکده‌های دیدنی و رنگارنگ، پارک‌های ملی و مناظر طبیعی حفاظت شده، ماشین‌های برف‌رو (snowmobiles)، سورتمه‌ها و قایق‌ها هستند.

از فعالیت‌های تفریحی زمستانی این مناطق می‌توان سورتمه‌سواری، اسکی و تماشای شفق‌های قطبی را نام برد. قایق‌سواری و یخچال‌نوردی نیز از تفریحات لذت‌بخش و جذاب فصل تابستان هستند.

سوالبارد (Svalbard)، نروژ

آلتو آدیجه (Alto Adige)، ایتالیا

آلتو آدیجه (Alto Adige)، ایتالیا

بخش‌های مختلف رشته‌کوه آلپ در فرانسه، اتریش و سوئیس به خاطر مسیرهای کوهستانی و جذاب، توجه گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کنند. افراد زیادی از سراسر دنیا برای لذت بردن از کوهنوردی، اسکی و تفریح در دل طبیعت به این نقاط سفر می‌کنند. بخش‌هایی از این کوهستان دیدنی و زیبا دارای همان زیبایی‌های طبیعی و امکانات اسکی و کوهنوردی هستند، اما کمتر شناخته شده هستند، در نتیجه خلوت‌تر هستند و قیمت‌ها نیز در آنجا بسیار پایین‌تر است. برخی از دهکده‌های کوچک و مناطق مناسب برای اسکی، نیازمند زمان بیشتری برای سفر هستند، چراکه از طریق وسایل حمل و نقل عمومی کمتری قابل دسترسی هستند. این منطقه که با نام تیرول جنوبی نیز شناخته می‌شود، همچنان مورد توجه گردشگران قرار دارد. شاید یکی از دلایل توجه گردشگران به این ناحیه آب‌وهوای منحصربه‌فرد آن باشد که اقلیم آلپی و اقلیم مدیترانه‌ای را در کنار هم دارد.

بر شهرهایی مانند مرانو (Merano) حال و هوای اتریشی حاکم است. فعالیت‌های تفریحی مربوط به سلامتی و ریلکسیشن مثل استفاده از چشمه‌های آب گرم و معدنی طبیعی و پیاده‌روی در مسیرهای زیبا و تاکستان‌های متعدد در این منطقه رواج زیادی دارد. بازدید از قصرهای تاریخی نیز یکی از جاذبه‌های فرهنگی این مقصد گردشگری است که تجربه‌ی آن خالی از لطف نخواهد بود.

آلتو آدیجه (Alto Adige)، ایتالیا

آلتو آدیجه (Alto Adige)، ایتالیا

جزیره استردبروک (Stradbroke) شمالی، استرالیا

جزیره‌ی استردبروک (Stradbroke) شمالی، استرالیا

جزیره‌ی استردبروک شمالی (North Stradbroke Island) یک جزیره در استرالیا است که در کوئینزلند واقع شده ‌است. این جزیره که استرادی نیز نامیده می‌شود دومین جزیره‌ی شنی بزرگ دنیا است که از طریق فرابر و در پارک دریایی ملی Moreton Bay قابل دسترسی است.

تا سال ۲۰۲۶، مساحتی در حدود ۸۰ درصد این جزیره تحت حفاظت قرار خواهد گرفت. از میان فعالیت‌های تفریحی و ورزش‌های آبی رایج در این منطقه می‌توان موج‌سواری، شنا و شیرجه، غواصی، قایق‌رانی، تماشای نهنگ‌ها و بازدید از دریاچه‌های آب شیرین را نام برد. در دهکده‌های کوچک و متعدد این جزیره نیز گالری‌های هنری و کافه‌های بی‌نظیری وجود دارد.

یکی از تجربیات لذت‌بخشی که در سفر به این جزیره نباید از دست بدهید، امتحان کردن طعم لذیذ غذاهای دریایی است. چه ماندن در هتل را انتخاب کنید و چه برای تفریح به ساحل بروید، خوردن غذاهای دریایی را فراموش نکنید.

جزیره‌ی استردبروک (Stradbroke) شمالی، استرالیا

جزیره کولبرا (Culebra)، پورتوریکو

جزیره‌ی کولبرا (Culebra)، پورتوریکو

در حالی که بیشتر گردشگرانی که به پورتوریکو سفر می‌کنند معمولاًدر همان پورتوریکو یا نهایتا جزیره‌ی Vieques اقامت می‌کنند، اما انتخاب سومی نیز وجود دارد. جزیره‌ی کولبرا کوچک‌ترین جزیره در میان مجمع‌الجزایر پورتوریکو است. سواحل شنی سفیدرنگ، بهترین مکان برای علاقه‌مندان به آفتاب گرفتن در ساحل است. شناگران و غواصان نیز می‌توانند در آب‌های زلال و شفاف این منطقه از جزیره‌های کوچک و صخره‌های مرجانی اطراف لذت ببرند.

البته این نکته را هم مد نظر داشته باشید که در کولبرا خبری از زمین‌های گلف، کازینو و هتل‌های بزرگ نیست و نباید توقع داشته باشید که یک مقصد گردشگری لوکس و به‌روز باشد، اما زیبایی‌های طبیعت این جزیره مطمئنا توجه شما را جلب خواهد کرد.

جزیره‌ی کولبرا (Culebra)، پورتوریکو

ماریبور (Maribor)، اسلوونی

ماریبور (Maribor)، اسلوونی

بدون شک در سفر به اروپا انتخاب‌های زیادی پیش روی شما است. شهرهای زیبا و رویایی پاریس و رم و صدها شهر کوچک و بزرگ دیگر. یکی از این شهرها، ماریبور، دومین شهر بزرگ اسلوونی، است. فقط شهر لیوبلیانا (Ljubljana) پایتخت این کشور از ماریبور بزرگ‌تر است که این شهر نیز مانند ماریبور کمتر مورد توجه گردشگران قرار گرفته است. این شهر البته به بزرگی سایر پایتخت‌های اروپایی نیست، اما پس از اینکه در سال ۲۰۱۲ به‌عنوان پایتخت فرهنگی اروپا انتخاب شد، گردشگران بیش‌ از‌ پیش به آن توجه نشان دادند.

در این شهر می‌توانید در کوچه پس‌کوچه‌های شهر قدیمی در کنار رودخانه قدم بزنید، در کافه‌ای بنشینید و با اهالی معاشرت کنید یا در قصرهای تاریخی قرن پانزدهمی به تاریخ سفر کنید.

بهترین موزه‌ها و رستوران‌های ماریبور در فاصله‌ی کمی از هم قرار گرفته‌اند که دیدن هیچ‌کدام را نباید از دست بدهید. این شهر یکی از بهترین مقاصد گردشگری اروپایی برای داشتن یک سفر آرام است. اگر از اواخر ماه ژوئن تا اواسط ژوئیه به این شهر سفر کنید می‌توانید در LENT، بزرگ‌ترین فستیوال اسلوونی شرکت کنید.

ماریبور (Maribor)، اسلوونی

گیتورن (Giethoorn)، هلند

گیتورن (Giethoorn)، هلند

دهکده کوچک هالشتات (Hallstatt) در اتریش به‌دلیل در اختیار داشتن مناظر نفس‌گیر و دیدنی و در دسترس بودن، یکی از مقاصد گردشگری بسیار محبوب در اروپا است. به‌دلیل نزدیکی به زالتسبورگ (Salzburg)، گردشگران به‌راحتی می‌توانند سفر یک‌روزه‌ای به این دهکده‌ی دیدنی داشته باشند، از مناظر لذت ببرند و عکاسی کنند. به‌زودی دهکده‌ی گیتورن در هلند نیز شرایط مشابهی پیدا خواهد کرد.

این شهر کوچک و دیدنی که هیچ جاده‌ای ندارد و تنها راه ارتباطی در آن کانال‌های آب هستند، تنها ۹۰ دقیقه با آمستردام فاصله دارد. از نظر زیبایی و نفس‌گیر بودن مناظر دیدنی اطراف، رقیب سرسختی برای هال اشتات است. گشت‌وگذار در این شهر که با عنوان «ونیز شمال» نیز شناخته می‌شود، با قایق امکان‌پذیر است؛ یا قایق‌های موتوری بی‌صدا یا قایق‌های چوبی سنتی.

اگر کانال‌های آب، شلوغ و پرازدحام بودند می‌توانید از راه دیگری به گشت‌وگذار در گیتورن بپردازید؛ دوچرخه‌سواری در مسیرهایی که با بیش از ۱۵۰ پل به هم متصل شده‌اند.

گیتورن (Giethoorn)، هلند

کارتاگنا (Cartagena)، کلمبیا

کارتاگنا (Cartagena)، کلمبیا

کارتاگنا یکی از شهرهای تفریحی ساحلی کارائیب در کشور کلمبیا است. علاوه بر سواحل دیدنی و زیبای این منطقه، این شهر دارای جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی متعددی نیز هست که از میان آن می‌توان کاخ San Felipe de Barajas را با معماری چشم‌نوازش نام برد.

نام شهر قدیم کارتاگنا، در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز دیده می‌شود. کامل‌ترین سیستم‌های استحکامات نظامی و قلعه‌های حفاظتی در آمریکای جنوبی در این شهر قرار دارد.

کوچه‌های سنگ‌فرش شده‌ی این شهر با دیوارهای رنگارنگ به میدانی می‌رسند که اطراف آن کلیساها و کافه‌های قدیمی متعددی وجود دارد. در پیچ‌وخم خیابان‌های باریک این شهر دیدنی قدم بزنید و از آرامش کافه‌های دنج آن لذت ببرید.

اگر سواحل اطراف شلوغ بودند می‌توانید برای لذت بردن از سکوت و آرامش طبیعت و ساحل، در سفر کوتاهی با قایق به جزیره‌ی Tierrabomba بروید.

کارتاگنا (Cartagena)، کلمبیا

مکناس (Meknes)، مراکش

مکناس (Meknes)، مراکش

کشور مراکش یکی از مقاصد گردشگری خاص و منحصربه‌فرد در فهرست علاقه‌مندی‌های گردشگران دنیا است، اما بیشتر آن‌ها معمولا در سفر به این کشور دیدنی از شهرهای مراکش و فاس (Fès) بازدید می‌کنند. شهر مکناس که معمولا گردشگران از آن چشم‌پوشی می‌کنند، میراث جهانی یونسکو است که گرچه زیاد بزرگ نیست، آثار تاریخی دیدنی و خیابان‌های پرپیچ‌و‌خم زیبایی دارد. یکی از این آثار تاریخی دیدنی که به‌خوبی حفظ و نگهداری شده، دروازه‌ی «باب منصور» است. مقبره‌ی مولای اسماعیل که مکناس را به‌عنوان پایتخت خود انتخاب کرده بود نیز در این شهر قرار دارد و دیدن آن خالی از لطف نیست.

یکی از بهترین مقاصد گردشگری برای یک سفر یک‌روزه از مکناس، بقایای آثار تاریخی رومی در ولیلی (Volubilis) است که میراث جهانی یونسکو نیز هست.

این شهر که قدمت آن به قرن نهم باز می‌گردد، در مقایسه با مراکش و شهرهای مشابه دیگر خلوت‌تر و بهترین مکان برای آشنایی با فرهنگ و تاریخ مراکش است.

از میان اماکنی که برای اقامت می‌توانید آن‌ها را انتخاب کنید، خانه‌های سنتی مراکشی هستند که دارای حیاط‌ها و باغ‌های دیدنی نیز هستند. بسیاری از این خانه‌های سنتی به مهمان‌پذیرهایی تبدیل شده‌اند که بهترین فرصت را برای تجربه‌ی فرهنگ مراکشی برای گردشگران فراهم می‌کنند.

مکناس (Meknes)، مراکش

مکناس (Meknes)، مراکش

پارک ملی گلیشر (Glacier National Park)، مونتانا

پارک ملی گلیشر (Glacier National Park)، مونتانا

این پارک ملی در مقایسه با سایر پارک‌های ملی آمریکا کمتر مورد توجه گردشگران قرار دارد. البته در ماه‌های ژوئیه و اوت تعداد گردشگران بازدیدکننده از این پارک به میزان قابل‌توجهی افزایش پیدا می‌کند. البته در سال‌های اخیر استقبال از این پارک برای بازدید از یخچال‌های بی‌نظیر و تماشایی آن افزایش یافته است. با گرم شدن هوای زمین به نظر می‌رسد این آخرین شانس برای تماشای یخچال‌ها باشد.

در مسیرهای پیاده‌روی و کوهنوردی این پارک از مناظر زیبا و طبیعت بکر آن لذت خواهید برد، حتی می‌توانید شب را در کمپی اقامت کنید و دو سه روزی را در دل طبیعت بگذرانید. اگر دوست ندارید از وسیله‌ی نقلیه‌ی خود فاصله بگیرید می‌توانید از بخش North Fork دیدن کنید که البته به‌دلیل داشتن جاده‌های خاکی نه چندان هموار، زیاد شلوغ نیست. اگر شجاع و ماجراجو هستید فرصت دیدن حیات وحش نادر و طبیعت بکر و نفس‌گیر این پارک را از دست ندهید.

پارک ملی گلیشر (Glacier National Park)، مونتانا

مطالب مرتبط:

منبع usatoday

دیدگاه