نکاتی که باید در خصوص سفرهای ریلی در اروپا بدانید

سعید میرزاپور | دوشنبه, ۲۸ تیر ۹۵ ساعت ۲۱:۳۰

قطار وسیله محبوبی برای سفر در بین مردم است و این محبوبیت در میان مردم اروپا نیز دیده می‌شود. اکنون در اروپا و بسیاری از بخش‌های جهان فصل سفر است و اگر تصمیم دارید به اروپا سفر کنید باید نکاتی را در خصوص قطار‌های آنجا بدانید. این نکات باعث می‌شوند در هزینه‌هایتان تا اندازه زیادی صرفه‌جویی شود. همراه کجارو باشید.

فصل حاضر، فصلی است که سفر‌های زیادی به اروپا صورت می‌گیرد. این بدان معناست که آمریکایی‌های زیادی از طریق خطوط ریلی گسترده اروپا به این قاره سفر خواهند کرد که به احتمال زیاد تعداد کثیری از آن‌ها نیز برای اولین بار به این قاره سفر می‌کنند. البته یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای انجام این سفر آن است که افراد Eurail Pass یا همان بلیط خاص خطوط راه‌آهن اروپا را خریداری کنند. اما باید توجه داشت که آیا این روش به صرفه‌ترین راه ممکن است یا بهتر است مسافران بلیط‌های مسیر به مسیر خریداری کنند؟ در ادامه با ۵ راز در این خصوص آشنا می‌شویم.

۱. در اغلب موارد خرید بلیط قطار ارزان‌تر از خرید چندین شاخه از بلیط‌ها است

قطار

مسافران بهتر است پیش از شروع سفر به نقشه و زمان‌بندی‌شان توجه کنند و برآوردی از هزینه‌های جاری سفر را در نظر بگیرند. اگر در جریان سفرتان تنها چند حرکت با قطار دارید در این صورت بهتر است به سراغ خرید بلیط‌های نقطه به نقطه بروید. منظور از بلیط‌های نقطه به نقطه این است که به جای خرید Eurail Pass پیش از هر سفر بلیطی را برای مسیر آتی خریداری کنید که در این صورت هزینه‌هایتان نیز پایین‌تر خواهد بود. Eurail Pass به بلیطی گفته می‌شود که فرد از طریق آن می‌تواند در ۲۸ کشور اروپا با قطار سفر کند.

سرویس‌هایی نظیر GoEuro وجود دارند که کاربران از طریق آن‌ها می‌توانند مدتی پیش از حرکت، بلیط مربوط به قطار مورد نظرشان را خریداری کنند که در این صورت لازم نیست چندین روز پیش از حرکت اقدام به خرید بلیط کنند، البته انجام این کار از طریق اپلیکیشن موبایل نیز امکان‌پذیر است.

از سوی دیگر، اگر در طول سفرتان تصمیم دارید که برای دفعات زیادی از قطار برای حمل و نقل استفاده کنید، در این صورت بهتر است که به سراغ Eurail Pass بروید. سیلویا گرلچ (Silvia Gorlach)، مدیر بخش فروش و بازیابی Eurail Group می‌گوید:

Eurail Pass امکان سفر نامحدود با قطار را در ۲۸ کشور اروپایی می‌دهد که از طریق آن می‌توانید به چندین قطار در طول یک روز سوار شوید و مسافتی را با آن‌ها طی کنید، در حالی که مشکلات خرید بلیط برای تک تک این سفر‌ها را نیز نخواهید داشت. عموما هر چه سفر بیشتری با قطار داشته باشید، هزینه نهایی نیز پایین می‌شود. اگر نیاز به رزرو صندلی هم باشد دارندگان این نوع بلیط‌ها می‌توانند بلیط مربوطه را با تخفیف خریداری کنند.

۲. قطار ارزان‌ترین راه برای سفر در طول اروپا است

قطار

در اروپا نرخ بلیط‌های هواپیما رشد روزافزونی دارند که این افزایش بسیار بیشتر از آمریکا است. در مقایسه با این موضوع، استفاده از قطار در این قاره بسیار به صرفه‌تر است و روند رشد نرخ آن نیز به نظر آرام‌تر می‌رسد. البته باید بدین نکته نیز توجه داشت که نرخ بلیط هواپیما بر حسب تقاضای صورت گرفته نوسان دارد، در حالی که نرخ بلیط قطار و Eurail Pass در طول فصل ثابت است. Eurail همچنین تخفیفی را نیز برای جوانانی که دارای بچه هستند و به صورت گروه‌های ۲ تا ۵ نفره سفر می‌کنند در نظر گرفته است. چنین تخفیفی را نمی‌توان در هیچ یک از خطوط هوایی مشاهده کرد. گرلچ می‌گوید:

هیچ هزینه باری نیز (در قطار) دریافت نمی‌شود و قطار مسافران را از مرکز شهر مبدا تا مرکز شهر مقصد حمل می‌کند (ایستگاه‌های قطار در مراکز شهر‌های اروپا قرار دارند). با این اساس نیازی به پرداخت هزینه‌های تاکسی برای سفر از فرودگاه به مرکز شهر را نیز نخواهید داشت.

همان‌طور که می‌دانید برای سوار شدن به هواپیما باید از گیت‌های امنیتی بسیاری عبور کنید که چنین مشکلاتی در سفر با قطار وجود ندارد. البته باید بدین نکته نیز توجه داشت که مسافران می‌توانند بی‌خیال سفر با قطار و هواپیما شوند و سفرشان را از طریق اتوبوس انجام دهند.

نارن شام (Naren Shaam)، مدیر عامل GoEuro که وب‌سایتی برای ارائه بلیط‌های هواپیما، قطار و اتوبوس است، اشاره می‌کند:

شبکه اتوبوسرانی در تمام قاره اروپا در حال گسترش است. اگرچه اتوبوس همیشه به طور قابل ملاحظه‌ای ارزان نیست، اتوبوس‌های اروپا دارای کیفیت بسیار بالایی هستند که در این بین می‌توان به صندلی‌های راحت، وای-فای، دسترسی به رسانه‌های مختلف، غذا و سیستم‌های سرگرمی اشاره کرد.

۳. با استفاده از Eurail Pass نیازی به نگرانی در خصوص رزرو بلیط نیست

قطار

باید توجه داشت این تنها گردشگران آمریکایی نیستند که از قطار‌های اروپا استفاده می‌کنند و بسیاری از مردم اروپا و گردشگرانی از سرتاسر جهان نیز از جمله مسافران این قطار‌ها هستند. این موضوع باعث می‌شود قطار‌ها در برخی مواقع بسیار شلوغ باشند. نکته جالب در خصوص Eurail Pass این است که مسافران می‌توانند به سادگی با پرداخت مبلغی، یک صندلی برای نشستن در قطار به دست آورند. گرلچ می‌گوید:

مسافران در بسیاری از قطار‌های اروپا می‌توانند با استفاده از Eurail Pass سوار قطار شوند. اما برخی از قطار‌های اروپا نظیر قطار‌های سریع‌السیر و قطار‌هایی که مسیر‌هایی طولانی را طی می‌کنند نیازمند رزور بلیط، مدتی پیش از حرکت قطار هستند. البته انجام این کار نیز با تخفیفی برای دارندگان Eurail Pass همراه است.

برخی از افراد نگرشی متفاوتی نسبت به این موضوع دارند و استفاده از Eurail Pass را برای رزرواسیون ضروری می‌دانند. آن‌ها معتقد هستند نباید بدون آن سفر کرد.

Eurail Pass امکان دسترسی به اغلب قطار‌های اروپا را می‌دهد. برخی از قطار‌ها نیاز به پرداخت هزینه‌ای دارند که Eurail Pass شامل آن نمی‌شود. این موضوع باعث می‌شود که هزینه کلی سفر افزایش یابد.

گرلچ اضافه می‌کند اگر هزینه‌های قطار برایتان کمی نامناسب به نظر می‌رسد باید توجه داشته باشید که در بسیاری از مسیر‌ها امکان این وجود دارد که فرد از قطار‌های متناوبی که وجود دارند، برای رسیدن به مقصد استفاده کند. در این صورت هزینه رزرواسیون را نیز پرداخت نمی‌کنند. اپلیکیشنی نیز بدین منظور با نام Eurail Rail Planner وجود دارد که به مسافران اجازه می‌دهد با یک جستجوی ساده مسیر، از قطار‌هایی که نیاز به رزرو ندارند مطلع شوند.

۴. تفاوت چشمگیری بین قطار‌های رده اول و رده دوم در اروپا وجود دارد

قطار

در اغلب موارد تفاوت فاحشی بین سرویس‌های رده اول و رده دوم وجود دارد. معمولا تفاوت‌ها تنها به هزینه بیشتر مربوط نمی‌شود و راحتی از جمله ویژگی‌های سرویس رده اول به حساب می‌آید و فضای بیشتری برای قرار دادن ساک‌ها وجود دارد. در اغلب موارد قطار‌های رده نخست ‌ساکت‌تر و خلوت‌تر هستند. در برخی از کشور‌ها نیز مسافران فرست کلس امکان استفاده از بخش رده نخست تحویل ساک در ترمینال را دارند.

گرلچ می‌گوید:

در برخی از کشور‌ها مسافران فرست کلس می‌توانند در صندلی‌هایشان دستگاه‌های مختلفشان را شارژ کنند و به وای-فای متصل شوند. در این سرویس‌ها غذا در صندلی مسافر سرو می‌شود و نیازی نیست که برای خوردن غذا به سالن غذاخوری شلوغ قطار بروید.

۵. Eurail Pass شامل قطار‌های دارای جای خواب شبانه نیز می‌شود

قطار

مسافران از طریق Eurail Pass می‌توانند با استفاده از قطار‌هایی که دارای مکانی برای خواب شبانه هستند نیز به مقصدشان برسند. آلمان اخیرا قطار‌هایی را با جای خواب شبانه در مسیر فرانسه از رده خارج کرد. اما این نوع از قطار‌ها، هیجان کلاسیک خاصی دارند که همچنان نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع از قطار‌ها دارای نام‌های بسیار رمانتیکی هستند که در این بین می‌توان به Berlin Night Express یا همان قطار "سریع شبانه برلین" اشاره کرد. این قطار از برلین به مالمو (Malmo) در سودان می‌رود.

گرلچ تأیید می‌کند:

از Eurail Pass می‌توان در قطار‌های شبانه نیز استفاده کرد. مسافران در این قطار‌ها می‌توانند بخوابند یا در صندلی‌های خمیده قابل تغییر کاربری به مطالعه بپردارند.

در واقع Eurail Pass تمام سفر را از لحاظ مسافرت با قطار پوشش می‌دهد که البته در این بین هزینه‌هایی نیز برای رزرواسیون وجود دارد. البته برای داشتن کابین اختصاصی هم باید هزینه بیشتری بپردازید. وی می‌گوید با استفاده از شبکه حمل و نقل سریعی که در سرتاسر اروپا وجود دارد نیازی نیست که تمام شب را برای سفر کردن در قطار سپری کنید و به سرعت می‌توانید به مقصدتان برسید. البته افرادی که دارای Eurail Pass هستند برای رزرو کابین اختصاصی شامل تخفیف می‌شوند. هزینه رزرو کابین حدود ۱۰۰ یورو یا ۱۱۲ دلار است.

شام از GoEuro می‌گوید:

اگر می‌خواهید در هزینه هتل صرفه‌جویی کنید و شب را در قطار بگذرانید، در این صورت بهتر است که از قطار‌های عادی استفاده کنید. در این قطار‌ها می‌توان خوابید و کابینی اختصاصی داشت. البته هزینه آن‌ها نیز اگر به صورت بلیطی خریداری شوند بسیار پایین‌تر است. بهتر این است که برای این گونه سفر‌ها به جای استفاده از Eurail Pass به سراغ خرید بلیط بروید.

مطالب مرتبط:

منبع usatoday

دیدگاه