بندر چابهار، بهترین بندر برای سرمایه گذاران افغانستان است

تیم  کجارو
تیم کجارو یکشنبه، ۲۷ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۱۵
بندر چابهار، بهترین بندر برای سرمایه گذاران افغانستان است

موقعیت راهبردی بندر چابهار، اتصال آن به آبهای آزاد جهان و همسایگی آن با کشور افغانستان، بهترین موقعیت را برای تجارت بازرگانان افغانستان مهیا کرده است.

«محمد سمیع» روز یکشنبه در چابهار در نشست با استاندار سیستان و بلوچستان و مسئولان این شهرستان در مجتمع پتروشیمی مکران اظهار داشت که استان سیستان و بلوچستان و بندر چابهار بهترین مکان برای انتقال کالاهای افغانستان به دنیاست.

وی افزود:

کشور ایران میزبان خوبی برای شهروندان افغان در چند دهه اخیر بوده است که لطف و مهربانی دولت و ملت ایران جای قدردانی دارد و هیچ‌گاه از ذهن ملت افغان پاک نخواهد شد. افغانستان از نظر کشاورزی و معادن، کشوری غنی است که می‌توان با اکتشاف و استخراج معادن و انتقال محصولات آنها به چابهار به سراسر دنیا صادر کرد.

والی ولایت نیمروز افغانستان تسهیل در سرمایه‌گذاری و همکاری با تجار و بازرگانان افغان در چابهار را خواستار شد و گفت که انتظار است با عنایت و توجه استاندار محترم و مسئولان سیستان و بلوچستان تمامی موانع سرمایه‌گذاری از سر راه فعالان اقتصادی افغان برداشته تا روز به روز بر جمعیت تجار و سرمایه‌گذاران در این استان به‌ویژه بندر چابهار افزوده شود.

سمیع گفت:

استاندار سیستان و بلوچستان و مسئولان دستگاه‌های اجرایی این استان همکاری خوبی با مردم و دولت افغانستان دارند و ما خوشحالیم که در همسایگی این استان قرار داریم. برگشت سرمایه و کوتاهی مسیر، صرفه‌جویی در هزینه‌ها، وجود امنیت و دسترسی به بازارهای جهانی مهم‌ترین مزیت بندر چابهار برای سرمایه‌گذاران و تجار افغانستان است.

والی ولایت (استان) نیمروز در راس هیات تجاری و اقتصادی کشور افغانستان به همراه استاندار سیستان و بلوچستان امروز /یکشنبه/ در بدو ورود به فرودگاه کنارک مورد استقبال مدیرعامل سازمان منطقه آزاد، فرمانداران چابهار و کنارک، مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان و جمعی از روحانیان و مسئولان محلی قرار گرفتند.

این هیات بلندپایه در سفر ۲روزه شهرستان چابهار از طرح توسعه بندر شهید بهشتی، قسمت کارگاهی و صنعتی منطقه آزاد دیدن می‌کنند.

نیمروز ولایتی در جنوب باختری افغانستان در همسایگی منطقه سیستان ایران واقع شده و شهر زرنج مرکز آن و شهرهای چخانسور و چهاربرجک از مهم‌ترین شهرهای تابعه این ولایت است.

سیستان و بلوچستان حدود ۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان دارد.

شهرستان چابهار با ۲۶۰ هزار نفر جمعیت در ۶۴۵ کیلومتری زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان و در ساحل دریای عمان واقع شده است.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه