۵ دلیل برای رفتن به جمهوری چک

امیرعلی محمودی
امیرعلی محمودی یکشنبه، ۲۷ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۰۰
۵ دلیل برای رفتن به جمهوری چک

جمهوری چک یکی از مقاصد گردشگری پرطرفدار اروپا است و جذابیت‌های زیاد آن، باعث توجه گردشگران به این سرزمین رویایی شده است.

گاهی اوقات سفرهای بسیار خطرناکی را تجربه می‌کنیم؛ ولی بیشتر اوقات برای رهایی از چالش‌ها و مشکلات زندگی به مسافرت نیاز داریم. امیدواریم این مقاله، محرکی برایتان باشد تا به سفر بروید. فرقی نمی‌کند که آخر هفته را به مسافرت بروید یا برای یک سفر یک‌ساله، دور زمین آماده شوید؛ هدف ما راهنمایی و هموار کردن راه شما در سفر پیش رویتان است. البته این مقاله، راهنمای سفر جامعی نیست اما قطعاً نظر شما برای راهی شدن را جلب خواهد کرد

جمهوری چک

جمهوری چک در مرکزی‌ترین قسمت اروپا واقع شده است. ترکیب فرهنگ آلمانی و اسلاوی، جمهوری چک را تشکیل می‌دهد. این کشور مملو از بهترین تاکستان‌ها و قصرهای زیبا است. جمهوری چک از دهه‌ی ۹۰ میلادی تا کنون مورد توجه گردشگران بوده است. به‌همین دلیل، مردم این کشور به وجود خارجی‌ها عادت کرده‌اند. جمعیت بی‌خانمان‌هایی که به پراگ (پایتخت جمهوری چک) پناه آورده بودند در اوایلِ زمانی‌که گردشگران به این کشور می‌آمدند، بسیار زیاد بود؛ یعنی موقعی که تعداد بی‌خانمان‌های آمریکایی در این کشور به ۴۵ هزار نفر رسید. این رقم، بعد از سیاست‌های محدود کننده‌ی روادید در چک، به ۱۰ هزار کاهش یافته است. با این تفاسیر، این کشور در مقایسه با ۱۵-۱۰ سال گذشته، کمتر مورد توجه بوده است اما با این‌حال هنوز هم برای گردشگران و یا کسانی که دنبال ماجراجویی هستند، چیزهای زیادی برای عرضه دارد.

غذا

جمهوری چک

سنت، از اهمیت بالایی در جمهوری چک برخوردار است. پراگ بیش از پیش مورد توجه گردشگران واقع شده است و همین موضوع، موجب پیشرفت این شهر و خالی و مهجور ماندن دیگر نقاط کشور شده است. مردم چک بسیار به گوشت خوک علاقه دارند. «پچین کولینو» (pečené koleno) بهترین غذای تهیه شده است از گوشت خوک است. این غذا گوشت زانوی خوک بریان است که به‌همراه نان چاودار، ریشه و سس خردل سرو می‌شود. غذای دیگری که نباید از دست دهید، «اسمازنی سیر» (Smažený sýr) است که هم می‌توانید از رستوران و هم از دکه‌های سیار دوره‌گرد تهیه کنید. این غذا معمولا در یک رول سفید پیچیده و با سس تارتار پوشانده می‌شود. این گوشت سرخ‌شده با پنیر ایدام هلندی که درون نان قرار گرفته، بسیار لذیذ و خوشمزه است.

در حوالی کریسمس، در هر گوشه از شهر آکواریوم و تشت‌هایی می‌بینید که مردم مشغول به زنده‌گرفتن ماهی کپور هستند. غذای اصلی چک در کریسمس، ماهی کپور تازه است که معمولا به‌صورت سرخ‌شده و به‌همراه سالاد سیب‌زمینی سرو می‌شود. معمولا خانواده‌ها در خانه‌ خود ماهی کپور را در تشت‌ها وان‌هایی نگهداری می‌کنند که در شب کریسمس، ماهی تازه و با کیفیت داشته باشند. این رسم مردم چک است. می‌توانید بیرون رفته و با یک فرد اهل چک سر صحبت را باز کنید؛ شاید شانس این را داشته باشید که او شما ار برای شام کریسمس دعوت کند!

جغرافیا

جمهوری چک

جمهوری چک تقریبا کشوری کوچک است. این کشور کوچک‌تر از ایالت کارولینای جنوبی آمریکاست. البته نگذارید این موضوع فریبتان دهد؛ چک، کشوری متنوع و فوق‌العاده است که ممکن است به‌راحتی در آن گم شوید. این کشور در مرزهایش با آلمان، اتریش و لهستان، توسط چندین رشته‌کوه احاطه شده است. جنگل‌های وسیع، پارک‌های ملی، رودخانه‌ها و دریاچه‌ها همگی برای لذت بردن در دسترس هستند. چهار پارک رسمیِ ملی و بیش از ۲۰ منطقه‌ی حفاظت شده در این کشور وجود دارد. ناحیه‌ی «بوهم»، جنگل‌هایی در زمین‌های پست و در پشت کوهستان‌ها است. موراویا علفزار و جنگل‌های درخت کاج است که به سمت اسلواکی ممتد است. جمهوری چک، کشوری چهار فصل است. شکفتن زیبایی و انواع رنگ‌ها را می‌توانید در پاییز ببینید؛ زمستان‌های بسیار سردش را تجربه کنید؛ بهارهایی که تحت سلطه‌ی آذرخش و صاعقه هستند را نظاره‌گر باشید و از تابستان‌های گرم و طولانی‌اش لذت ببرید. با توجه به اینکه جمهوری چک در مرکز اروپا قرارگرفته، تقریبا رفتن به‌تمامی نقاط غرب، شرق و یا جنوب قاره‌ی اروپا بسیار سریع، راحت و ارزان خواهد بود.

جمهوری چک

حمل و نقل

جمهوری چک

جمهوری چک آن‌قدری کوچک هست که به‌راحتی بتوان طی چندین ساعت یا کمتر از پراگ به همه‌جای کشور رفت. یک شبکه‌ی ریلی وجود دارد که تقریبا تمامی شهرها و روستاها رو به‌هم متصل می‌کند. سفر با این قطارها مقرون به صرفه، سریع و بسیار ارزان است. یک سفر یک الی دو ساعته به ارزانی ۵ دلار است. در مکان‌هایی که قطار وجود ندارد، می‌توانید با اتوبوس سفر کنید. ممکن است سفر با اتوبوس کمی بیشتر طول بکشد اما می‌توانید با چند پنی به تمام نقاط کشور بروید. پراگ بخاطر داشتن تراموهای (اتوبوس برقی) مربوط به دوره‌ی شوروی‌اش معروف است که هنوز هم در خیابان‌های این شهر در حال حرکت‌اند. بپرید بالا! هزینه بلیط آن فقط ۱.۳۰ دلار است. (این هزینه برای کودکان نیم‌بهاء است.) با ترامو به این‌سو و آن‌سو رفتن، ارزان‌ترین راه برای گشت و گذار در پراگ است. برای خوردن نوشیدنی و گوشت می‌توانید به « Paneláks» بروید؛ یعنی محل زندگی تمامی اهالی چک که در فروشگاه‌های گردشگری کار می‌کنند.

جمهوری چک

مردم

جمهوری چک

مردم چک، افرادی بی‌نظم و انضباط هستند. هیچ‌کس به‌اندازه‌ی آنها به خوردن و آشامیدن اهمیت نمی‌دهد؛ شاید دلیلش این است که آنها مراسم زیادی برای جشن گرفتن دارند. مردم چک توانستند بدون شلیک حتی یک گلوله از یوغ اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۸۹ رهایی یابند. «انقلاب مخملی» گواهی بر رهایی و خودمختاری مردم چک است.

اجازه دهید، بیشتر در این‌باره توضیح دهیم؛ قرن بیستم، روی خوشی به مردم چک و جمهوری آنها نشان نداد. امپراتوری اتریشی-مجاری در این کشور بنا نهاده شد، سپس مورد حمله‌ی نازی‌ها قرار گرفتند و به مدت نیم‌قرن با مشت آهنین استالین از آنها پذیرایی شد. اما آنها خود را حفظ کردند. باور این مسئله سخت است که جمهوری چک در حدود ۲۶ سال قبل، عروسک خیمه‌شب‌بازی حکومت‌های استبدادی بوده است. در آن زمان، رفتن به چک، کابوسی وحشتناک بود اما اکنون تبدیل به یکی از پر بازدیدترین کشورهای اروپایی شده است. چقدر خوب است که می‌توان به‌راحتی و آزادانه به این نقطه از اروپا رفت و آمد کرد. البته این موهبت را مدیون انسانیت و انعطاف‌پذیری مردم جمهوری چک در مقابل چهره‌ شیطانیِ ظلم هستیم. اگر به چک رفتید، با یک فرد محلی به گفتگو بنشینید و از او بخواهید در مورد چک تا قبل از سال ۱۹۸۹ برایتان بگوید.

یک مورد منحصر به فرد

جمهوری چک

در عيد پاك‌ (بزرگداشت‌ رستاخيز عيسى‌ كه‌ هر ساله‌ توسط‌ مسيحيان‌ برگزار مى‌شود و از جمعه‌ تا يكشنبه‌ ادامه‌ دارد) به جمهوری چک سفر کنید تا در هر شهر و روستایی برای جشنواره‌های عید پاک از شما استقبال به عمل آید. مردان برای به‌دست آوردن تخم‌مرغ‌های شب عید، به دنبال زنان می‌دوند و آن‌ها را با یک ساقه‌ گیاه یا نِی به‌نام (pomlázka) می‌زنند! مردان به این طریق، به زنان می‌گویند که آنها جذاب و زیبا هستند و تا سال بعد ازدواج خواهند کرد. واقعا زنگ تفریح خوبی‌ست. مردان هر زنی که را که انتخاب کنند باید به آنها تخم‌مرغ دهد و همینطور مردان نیاز باید برای آنها غذا یا نوشیدنی تهیه کنند. تمامی این مراسمات با ضیافت گوشت بره به اتمام می‌رسد. در انتهای شب، زنان انتقام خود را می‌گیرند؛ آنها با خالی کردن سطل آب سرد بر سر مردان، به استقبالشان می‌روند.

جمهوری چک

در ادامه می‌توانید تصاویر بیشتری از کشور زیبای جمهوری چک ببینید:

جمهوری چک

مطالب مرتبط:

منبع uproxx

دیدگاه