آشنایی با کشورهای یورو 2016؛ گروه شش: ایسلند

محبوبه حسنی | پنجشنبه, ۲۴ تیر ۹۵ ساعت ۲۳:۳۰

رقابت‌های یورو ۲۰۱۶ یا همان جام جهانی کوچک از یازدهم ژوئن (۲۰ خرداد) در کشور فرانسه آغاز می‌شود. این تورنمنت یک ماه ادامه خواهد داشت و به این بهانه قصد داریم به معرفی ۲۴ تیم شرکت‌کننده در این رقابت‌ها بپردازیم. با کجارو همراه باشید.

مقاله مرتبط:

رقابت‌های یورو ۲۰۱۶ پانزدهمین دوره‌ی این مسابقات است که به میزبانی کشور فرانسه برگزار می‌شود. این رقابت‌ها که از آن به‌عنوان جام‌جهانی کوچک نیز یاد می‌شود، هر ۴ سال یک بار در قاره‌ی اروپا برگزار می‌شود و از اهمیت زیادی برخوردار است. این بار قرار است برخلاف دوره‌های قبلی، این رقابت‌ها با حضور ۲۴ تیم اروپایی برگزار شود که ازاین‌رو تیم‌های بیشتری شانس حضور در این مسابقات را دارند. به همین منظور قصد داریم در کجارو به معرفی ۲۴ کشور حاضر در این تورنمنت بپردازیم.

ایسلند، جزیره‌ای یخی و مرموز

یورو ۲۰۱۶ فرانسه در شهرهای پاریس، بوردو، لیل، لیون، مارسی، لان، سنت‌دنیز، سن‌اتین، تولوز و نیس برگزار خواهد شد. ایسلند یکی از کشورهایی است که برای اولین بار در این مسابقات حضور دارد و همراه با اتریش، پرتغال و مجارستان در گروه ششم رقابت‌ها قرار گرفته است. در ادامه بیشتر با این کشور مرموز آشنا می‌شویم.

ایسلند در واقع جزیره‌ای است یخی در شمالی‌ترین نقطه‌ی اروپا که پایتخت ان شهر ریکیاویک است. مردم این کشور به زبان ایسلندی صحبت می‌کنند و واحد پول آن‌ها کرونای ایسلند است. این کشور آخرین سرزمینی است که به آن می‌‌پردازیم و در واقع می‌توان گفت یکی از مرموزترین کشورها است.

پیشینه

ایسلند تا اول دسامبر ۱۹۱۸ جزوی از دانمارک بوده و از این تاریخ به بعد توانسته استقلال خود را به دست آورد. البته پیش از این زمان یعنی از سال ۱۲۶۲ تا ۱۹۱۸ میلادی، ایسلند در واقع زیر مجموعه‌ی امپراتوری نروژ بوده است، اما ایسلند را باید جزئی از دانمارک دانست، تا اینکه دانمارک در سال ۱۹۴۴ اعلام جمهوری کرد و در سال‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۶۰ میلادی جنگ‌هایی موسوم به حق ماهیگیری در آب‌های ساحلی ایسلند شروع شد.

گفته می‌شود از سال ۸۷۴ میلادی به بعد انسان‌ها به‌طور دائمی در ایسلند ساکن شده‌اند. اولین مردم این سرزمین قومی نروژی بودند. تا قرن ۲۰ میلادی ایسلند یکی از فقیرترین کشورها بود، ولی پس از جنگ جهانی دوم و با صنعتی‌شدن ماهیگیری اوضاع کاملا متفاوت می‌شود.

پرچم

پرچم ایسلند یک نمونه‌ی مستطیلی شکل با زمینه‌ی آبی تیره و یک صلیب قرمز و سفید روی آن است. طرح و رنگ این پرچم به صراحت در قانون ۳۴ به تاریخ ۱۷ ژوئن ۱۹۴۴ تصویب شده و این روز را به‌عنوان روز جمهوری ایسلند می‌شناسند. پیش‌تر این پرچم تنها دارای زمینه‌ی آبی رنگ با صلیب سفید بوده که از سال ۱۹۱۵ به بعد رنگ صلیب قرمز رنگ نیز به آن اضافه شده است. این صلیب نشان می‌دهد بیشتر مردم این کشور مسیحی هستند.

موقعیت جغرافیایی و همسایگان

ایسلند جزیره‌ای است یخی در شمالی‌ترین نقطه‌ی اروپا که حدود ۱۰۳ هزار کبلومتر مربع و بیش از ۳۲۰ هزار نفر جمعیت دارد. ایسلند فاصله‌ی کمی با مدار قطبی دارد و آب و هوای آن بسیار سرد است. ایسلند از یک جزیره‌ی بزرگ و چند جزیره‌ی کوچک تشکیل شده و نزدیک‌ترین کشورها به این سرزمین، نروژ، اسکاتلند و گرینلند هستند. این کشور با اقیانوس اطلس مرز مشترک دارد.

ایسلند ۸ استان دارد و تقریبا ۱۸۰۰ دریاچه در آن به ثبت رسیده است. جریان آب گرم گلف استریم در جنوب ایسلند باعث شده تا یخبندان‌های کشنده در این کشور کمتر شود.

حکومت

ایسلند به‌صورت جمهوری پارلمانی با یک مجلس اداره می‌شود و نمایندگان آن‌ها از طریق انتخابات برای ۴ سال انتخاب می‌شوند. پادشاه ایسلند سال ۱۸۵۴ برای اولین بار این مجلس را راه‌اندازی کرده است. گفته می‌شود ایسلند یکی از قدیمی‌ترین دموکراسی‌های پارلمانی را در جهان دارد.

رئیس‌جمهوری به‌عنوان رئیس دولت نیز از طریق انتخابات برای ۴ سال اختیار امور کشور را در اختیار می‌گیرد و دوره‌های ریاست جمهوری او بدون محدودیت قابل تمدید است، اما بیشتر قدرت در اختیار مجلس ایسلند است. ایسلند عضو سازمان ملل متحد و ناتو است و روابط دیپلماتیک خوبی با کشورها دنیا دارد، ولی عضو اتحادیه اروپا نیست.

جاذبه‌های گردشگری ایسلند

ایسلند کشوری است متشکل از چندین جزیره‌ی کوچک و بزرگ در اقیانوس اطلس شمالی که به‌دلیل مناطق  سرسبز و طبیعت بکر و خارق‌العاده‌اش، یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین مکان‌های گردشگری در سراسر جهان به شمار می‌آید. این کشور به‌دلیل حضور آبشارهای بی‌نظیر و خیره‌کننده، آتشفشان‌های فراوان، چشمه‌های آب گرم و آبشارهای زیبا و فوق‌العاده، در بین علاقه‌مندان به طبیعت و دوستداران سفرهای آرامش‌بخش و خاطره‌انگیز از محبوبیت بسیاری برخوردار است. جالب است بدانید ایسلند را کشور آبشارها و دریاچه‌ها نیز می‌نامند.

آب و هوای سرد قطبی که تاثیر گرفته از جبه‌های هوای معتدل بوده و هوایی مطبوع و دلنشین را به‌وجود آورده است و همچنین جریان‌های آب گرم در حاشیه‌ی بخش جنوبی این کشور زیبا و شگفت‌انگیز از بالا رفتن نامتعادل دمای هوا جلوگیری کرده و مانع از ایجاد و بروز یخبندان‌های وسیع و نفس‌گیر شده است. همین امر طبیعتی دوست‌داشتنی و مطبوع را برای مردم این سرزمین به ارمغان آورده است که خود از دلایل حضور توریست‌های متعددی از سراسر جهان محسوب می‌شود. در ادامه با ما همراه باشید تا با برخی از مهم‌ترین و دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری این کشور اروپایی، آشنا شوید.

ریکیاویک شهر چشمه‌های آب گرم (Reykjavik)

پایتخت کشور ایسلند، شهری زیبا و دیدنی است که به ریکیاویک شهرت یافته است. این شهر به‌دلیل قرار گیری در بخش شمالی کره‌ی زمین، لقب شمالی‌ترین پایتخت زمین را نیز از آن خود کرده است. البته در میان مردم ایسلند، این شهر به بزرگ‌ترین شهر کوچک دنیا مشهور است. کارشناسان تاریخی، قدمت ریکاویک را بالغ بر ۱۱ قرن تخمین زده‌اند و سال ۸۷۰ پس از میلاد حضرت مسیح، در کتابی که تاریخچه‌ی این کشور را مورد بررسی قرار می‌دهد، به‌عنوان زمان تاسیس و ایجاد این شهر اعلام شده است. در شهر ریکیاویک، چشمه‌های آب گرم فراوانی وجود دارد و در لغت، نام این شهر به سرزمین خلیج بخار یا خلیج مه‌آلود معنا شده است. وجه تسمیه ریکیاویک نیز به‌دلیل معنای آن است. همین چشمه‌های زیبا و حیرت‌انگیز آب گرم از مهم‌ترین دلایل حضور توریست‌ها از سراسر جهان به این کشور به شمار می‌آید.

دایره طلایی (golden circle)

در منطقه‌ی گریمنس ایسلند جنوبی، دریاچه‌ای زیبا و خیره‌کننده به نام دریاچه‌ی کریوکریتر وجود دارد که می‌توان یکی از باشکوه‌ترین و در عین حال زیباترین دهانه‌های آتشفشانی را مشاهده کرد. این دهانه‌ی آتشفشانی که به دایره‌ی طلایی شهرت دارد، یکی از جاذبه‌های گردشگری کشور ایسلند محسوب شده و سالانه گردشگران بسیاری را از سراسر جهان برای بازدید از این مکان و گرفتن عکس‌هایی ناب و فوق‌العاده به این منطقه می‌کشاند. زمین‌شناسان معتقدند دهانه‌ی کریتر در حدود ۳۰ قرن پیش بر اثر فوران آتشفشان به وجود آمده و منظره‌ای حیرت‌انگیز را به وجود آورده است. از ویژگی‌های آن می‌توان به دست‌نخورده بودن آن اشاره کرد.

مخروطی آتشفشانی شکل با عمقی برابر ۵۵ متر، عرضی حدود ۱۷۰ متر و طولی برابر با ۲۷۰ متر با رنگ زیبای سرخ درخشان که از اکسید شدن آهن در گدازه‌های بازالت با آب زمین ایجاد می‌شود و همچنین استخر آبی که با سطح زمین فاصله‌ی بسیار اندکی داشته و رنگ آن آبی زیبا و خوش‌رنگی است، سوژه‌ی بسیاری از عکاسان و گردشگران داخلی و خارجی جهت نمایش دادن زیبایی‌های طبیعی زمین به شمار می‌رود.

مروارید ریکیاویک (perlan reykjavik)

شهر ریکیاویک علاوه بر زیبایی‌های طبیعی و منحصربه‌فرد خود، از عمارات مختلف با معماری‌های شگفت‌انگیز نیز بهره‌مند است. این منطقه از کشور ایسلند با داشتن ساختمانی زیبا که از آن به‌عنوان شاهکار هنری ریکیاویک نیز یاد می‌کنند، یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری را در خود جای داده است. بنایی زیبا و چشم‌نواز که در سال ۱۹۸۸ میلادی روی مخازن عظیم آب گرم این شهر احداث شده است و به آن لقب مروارید ریکیاویک نیز داده‌ شده است. گنبدی از جنس شیشه، نمای پانورامایی خیره‌کننده‌ای را به‌وجود می‌آورد که تا لحظاتی گردشگران را مجذوب خود خواهد ساخت.

کلیسای هالگریم (Hallgrim Church)

در شهر ریکیاویک ایسلند، کلیسایی زیبا، رفیع، سفیدرنگ و با معماری خاص و فوق‌العاده‌ای وجود دارد که منظره‌ای زیبا و جذاب را برای ساکنان این شهر و بازدیدکنندگان آن به ارمغان آورده است. این کلیسا یکی از کلیساهای لوتران در کشور ایسلند محسوب می‌شود که با ۷۳ متر ارتفاع از رفیع‌ترین کلیساهای موجود در شهر ریکیاویک این کشور به شمار می‌رود. این کلیسا یکی از مدرن‌ترین کلیساهای احداث شده در اروپا و کشور ایسلند است که دستور ساخت آن در سال ۱۹۴۵ صادر شده است. در واقع به نظر می‌رسد برای ساخت این مکان مقدس، حدود ۴۱ سال، زمان صرف کرده‌اند و سرانجام در سال ۱۹۸۶ پروژه‌ی ساخت آن به اتمام رسیده است. امروزه این مکان یکی از نقاط گردشگری کشور ایسلند محسوب می‌شود که میزبان توریست‌های بسیاری از سراسر جهان است.

تالاب یخی یوکولسارلون (Jökulsárlón)

در جنوب شرقی ایسلند، تالابی بسیار زیبا و مسحورکننده قرار دارد که با حضور در آن، اوقاتی وصف‌نشدنی را تجربه خواهید کرد. این مکان با عمر کوتاه خود که تقریبا در سال ۱۹۷۰ میلادی به وجود آمده است، امروزه به یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری کشور ایسلند تبدیل شده است. به نظر می‌رسد این تالاب یخی با گذر زمان گسترش یافته و وسعت آن رو به رشد بوده است. به‌گونه‌ای که از زمان ایجاد آن تا به امروز، حدود ۴ برابر وسیع‌تر شده است. دلیل آن نیز ذوب شدن کوه‌های یخی و توده‌های یخ معلق و غلتان روی آن اعلام شده است. به طوری‌که امروزه وسعت آن به ۱,۵ کیلومتر رسیده است.

آبشار دتیفوس (Dettifoss)

همانگونه که پیش‌تر نیز اشاره شد، کشور ایسلند به‌دلیل طبیعت بکر و دست‌نخورده، از جاذبه‌های گردشگری طبیعی فراوانی از جمله آتشفشان، آبشار، تالاب، دریاچه و... برخوردار است. آبشارهای متعددی در این سرزمین زیبا و منحصربه‌فرد وجود دارد و به همین دلیل یکی از القاب این ناحیه از کره‌ی زمین را سرزمین آبشارها نامیدند. آبشارهای رفیع با سرعت ریزش بالا و مناظر طبیعی پیرامون آن یکی از مقاصد بازدید و گردشگری مردم سراسر جهان محسوب می‌شود. آبشار دتیفوس ایسلند با ارتفاعی بالغ بر ۴۵ متر و عرض ۱۰۰ متر، رفیع‌ترین آبشار این کشور به شمار می‌رود. جالب است بدانید این آبشار با میانگین سرعت سالانه‌ی ۱۹۳ متر مکعب بر ثانیه به رود یوکولسا آ فیولوم واریز می‌شود.

یخچال واتنایکول (Vatnajökul)

بزرگ‌ترین و عظیم‌ترین یخچال طبیعی قاره‌ی سبز در کشور ایسلند قرار دارد و به یخچال طبیعی واتنایکول شهرت یافته است. این اثر طبیعی، یکی از زیباترین و خیره‌کننده‌ترین مکان‌های گردشگری این کشور محسوب می‌شود که حدود ۸ درصد از کل مساحت ایسلند را تشکیل داده است. از ویژگی‌های جذاب و قابل‌توجه این یخچال می‌توان به غارهای یخی موجود در آن اشاره کرد. زمین‌شناسان معتقدند در سال ۱۹۹۶ میلادی و در پی فوران آتشفشان در این سرزمین، بخشی از این یخچال طبیعی ذوب شده و پس از گذشت زمان، به‌تدریج بر اثر سرمای آن منطقه یخ بسته است. به‌گونه‌ای که امروزه با انجماد میلیون‌ها لیتر آب، شاهد قندیل‌هایی کریستالی در عمق این غارها هستیم. کریستال‌هایی که چشم‌انداز و مناظری ناب و بی‌نظیر را ایجاد کرده‌اند و اکنون به یکی از جاذبه‌های گردشگری کشور ایسلند تبدیل شده‌اند.

رژیم غذایی و بهترین غذاهای ایسلند

شاید کمتر کسی با رژیم غذایی این کشور آشنایی داشته باشد. رژیم غذایی ایسلند برگرفته از سنت زندگی و نوع کشاورزی و دامداری آن‌ها است. مردم این کشور عادت دارند از بهترین و تازه‌ترین مواد اولیه در غذاهای خود استفاده کنند.

کله پاچه‌ی دودی (Smoked Lamb یا Hangikjot)

این غذا یکی از بهترین پرطرفدارترین غذاهای ایسلندی است و به‌دلیل نوع دامداری و پرورش گوسفندها در این کشور، این غذا طعم لذیذی دارد. مردم ایسلند به‌صورت سنتی کله پاچه یا دیگر قسمت‌های قابل خوردن گوسفند را دودی می‌کنند و بسته به ذائقه‌ی خود از انواع طعم‌دهنده‌ها و چاشنی‌ها برای خوشمزه‌تر شدن آن استفاده می‌کنند. گرچه به‌طور معمول این غذا با سیب‌زمینی، سس بشامل (سس سفید دارای آرد، شیر و خامه) و لبو سرو می‌شود.

Skyr

این غذا در واقع نوعی ماست است، ولی کسی به نوع محصول خیلی توجه نمی‌کند و بیشتر آن را نوعی پنیر نرم می‌دانند که از ورقه‌های شیری ژلاتینی تهیه می‌شود و بسیار خوشمزه است. این غذا با شکر و تمشک‌های ایسلندی ترکیب می‌شود و طعم فوق‌العاده‌ای دارد. این غذا سرشار از پروتئین است و ترکیبی بسیار مقوی و مغزی است.

سوپ گوشت (Kjotsupa)

یکی دیگر از غذاهای سنتی مردم ایسلند که از گوشت گوسفند یا گوساله تهیه می‌شود، سوپ گوشت است که از تکه‌های کوچک گوشت تهیه می‌شود. تمام گوشت با استخوان پخته می‌شود و در کنار آن می‌توان برنج، سیب‌زمینی، شلغم، هویج، پیاز و انواع سبزیجات را اضافه کرد. این سوپ باید چندین ساعت پخته شود تا خوب جا بیفتد، اما ایسلندی‌ها معتقدند سوپ گوشت باید یک روز کامل کنار باشد و دوباره آن را گرم کرد!

هات‌داگ ایسلندی (Ein mea Ollu)

یکی از مشهوریترن غذاهای ایسلندی هات‌داگ pylsa است که باز هم از گوشت تهیه شده و طعم نامتعارفی ندارد. این ساندویچ با سس مخصوص و جادویی ایسلندی‌ها سرو می‌شود که در آن از کچاپ، خردل قهوه‌ای شیرین، پیازه، پیاز سرخ شده و سس مایونز با چاشنی‌های دیگر استفاده می‌شود.

فوتبال

ایسلند در اکثر رشته‌های ورزشی حضور قدرتمندی نداشته است. این کشور تاکنون در فوتبال نیز حرف زیادی برای گفتن نداشته است. فدراسیون فوتبال این کشور سال ۱۹۷۴ تاسیس و از همان سال به عضویت رسمی فیفا در آمده است. اما اولین حضور رسمی تیم فوتبال ایسلند در یک رقابت بزرگ را می‌توان برای مردم این کشور خاطره‌انگیز دانست. نمایش قابل‌توجه تیم ملی این کشور در مسابقات یورو ۲۰۱۶ فرانسه در کنار اتحاد مثال‌زدنی بازیکنان این تیم با مردم کشور و تماشاچیان حاضر در ورزشگاه، صحنه‌هایی را رقم زد که نه‌تنها از ذهن کسی پاک نمی‌شود، بلکه باعث شد ایسلند بیش از پیش شناخته شود.

ایدور گودیانسن را باید سرشناس‌ترین بازیکن فوتبال ایسلند بدانیم که در تیم‌های بزرگی چون بارسلونا و چلسی بازی کرده و با ۲۴ گل زده بهترین گل‌زن ملی این کشور است. رونار کریستینسون نیز با ۱۰۴ بازی ملی بیشترین بازی را برای تیم ملی ایسلند انجام داده است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه