مشکلات در راه ثبت جهانی فلک الافلاک همچنان رفع نشده است

تیم  کجارو
تیم کجارو پنجشنبه، ۲۴ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۳۰
مشکلات در راه ثبت جهانی فلک الافلاک همچنان رفع نشده است

قلعه فلک الافلاک خرم‌آباد که اکنون در لیست موقت ثبت جهانی قرار دارد، برای ثبت نهایی در فهرست میراث جهانی با مشکلاتی روبه‌رو است که رفع کامل آن به یک سال زمان نیاز دارد.

طی سال‌های گذشته همواره موضوع ثبت جهانی فلک الافلاک به‌عنوان شاهکار معماری جهان مطرح بوده است تا این اثر تاریخی در فهرست موقت ثبت جهانی قرار گیرد ولی به‌رغم گذشت سال‌ها با فراهم نشدن زمینه ثبت جهانی، فلک الافلاک در فهرست موقت خاک می‌خورد.

به نظر می‌رسد موارد مختلفی در عدم ثبت جهانی قلعه تاریخی فلک الافلاک مؤثر باشد، عواملی که شاید تنها بخشی از آن به عدم آزادسازی حریم این بنای تاریخ بازگردد و عوامل دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند روند ثبت جهانی این اثر تاریخی را تحت تأثیر قرار دهد.

قانون آزادسازی حریم این بنای تاریخی در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی مورخ نوزدهم آذرماه سال ۱۳۸۲ تصویب و در ۲۶ آذرماه به تایید شورای نگهبان رسید، شاید نخستین کسی که دغدغه آزادسازی حریم این بنای تاریخی را مطرح کرد رهبر معظم انقلاب اسلامی بود که در سال ۱۳۷۰ خواستار توجه به این امر شد.

از سوی دیگر طرح استحکام‌بخشی و لرزه‌خیزی قلعه تاریخی فلک الافلاک به‌مدت بیش از چهار سال است که به‌دلایل مختلفی مسکوت مانده و امروز شاهد مشکلاتی در این بنای تاریخی هستیم، مشکلاتی که با هشدار مسئولان ملی و استانی نیز مواجه شده تا نماینده ولی‌فقیه در لرستان بگوید که با استمرار بی‌توجهی‌ها این بنای عظیم به تلی از خاک تبدیل خواهد شد.

نم‌زدگی دیواره‌های قلعه باستانی قلعه فلک الافلاک، گلسنگ‌هایی که روی دیواره دیده می‌شود، احداث راه‌پله‌های نوساز بدون توجه به هم‌خوانی با این بنای تاریخی، وجود موزه‌های مردم‌شناسی و باستان‌شناسی در داخل این بنای منحصربه‌فرد و آسیب‌های ناشی از این فعالیت این موزه‌هاو ... همه و همه مشکلاتی است که این بنای تاریخی با آن دست به گریبان است.

طرح استحکام بخشی فلک الافلاک بررسی می‌شود

فرهاد عزیزی شامگاه چهارشنبه در جمع خبرنگاران در خصوص وضعیت قلعه فلک الافلاک خرم‌آباد اظهار داشت که ترک‌های

ایجاد شده در یک بنای تاریخی نشان‌دهنده وخیم بودن وضعیت آن بنا نبوده بلکه نشان می‌دهد باید به این بناها رسیدگی بیشتری کرد.

وی مبنی بر اینکه معاون میراث فرهنگی استان طی مصاحبه‌ای وجود ترک‌های موجود در قلعه را باعث ایجاد وضعیت بحرانی در آن دانست، گفت:

اینکه یک کارشناس دل‌نگرانی در مورد یک بنا داشته باشد به‌معنای وخامت اوضاع آن بنا نیست و هنگامی می‌توان گفت وضعیت یک بنا وخیم است که یک تیم کارشناسی در آن زمینه بررسی‌های لازم را از نظر سازه‌ای و معماری انجام داده و به این نتیجه رسیده باشند وضعیت سلامت بنای مورد نظر درخطر است. ما به‌دنبال این هستیم طرح استحکام بخشی قلعه فلک الافلاک را بررسی کرده که در این بررسی از کارشناسان بین‌المللی نیز استفاده خواهد شد و پس از بررسی‌های کارشناسی در صورت مفید بودن و نیاز این طرح  را ادامه می‌دهیم.

ثبت جهانی فلک الافلاک درگرو رفع مشکلات آن

وی با بیان اینکه ما به‌دنبال بررسی مشکلات قلعه فلک الافلاک و اتخاذ برنامه‌هایی برای رفع آن‌ها هستیم، گفت:

اگر قرار باشد طرحی در قلعه فلک الافلاک انجام شود باید استمرار پیدا کرده و از طریق سازمان مرکزی و به‌صورت ملی در این خصوص کمک‌هایی انجام شود لذا ما یا طرح قبلی استحکام بخشی قلعه را تکمیل کرده یا آن را ادامه می‌دهیم.

عزیزی با اشاره به اینکه برای ثبت جهانی قلعه باید موضوع مدیریت آن نیز مدنظر قرار گیرد، افزود که توجه به بحث مدیریت به این معناست که ما مسائل و مشکلات قلعه را برطرف کرده و برای آن برنامه مشخصی داشته باشیم زیرا برخی آثار تاریخی علی‌رغم داشتن ارزش ولی به‌علت داشتن مشکل در بحث مدیریت در لیست ثبت جهانی قرار نمی‌گیرند.

وی با تاکید بر اینکه برای اینکه یک بنای طبیعی در لیست موقت ثبت جهانی قرار گیرد باید ابتدا کارایی آن مشخص شود، بیان داشت که بخشی از مسائل و مشکلات قلعه فلک الافلاک به استان برمی‌گردد که به‌محض آمادگی سایت و بنا و اطراف آن و همچنین آمادگی پرونده آن کار استحکام بخشی آن را سریعاً شروع خواهیم کرد.

حداقل یک سال فرصت می‌خواهیم مشکلات قلعه را برطرف کنیم

مدیرکل پایگاه‌های میراث جهانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور با اشاره به اینکه در دولت جدید میزان اعتبارات مصوب در حوزه پایگاه‌های ملی بیش از ۱۰ برابر شده است، عنوان کرد:

این در حالی است که دولت به‌علت تنگناهای مالی پولی برای تخصیص این اعتبارات نداشته و میزان تخصیص‌ها پایین است و این‌ها مشکلاتی است که مجبوریم آن‌ها را بپذیریم. ساخت و سازهای بی‌قواره‌ای که در این شهر انجام شده چهره آن را بد کرده لذا ما باید تلاش کنیم قلعه را به‌عنوان نماد این شهر حفظ کنیم و البته دلیل خاصی برای ریزش آن وجود ندارد و اتفاق خاصی در آن نیفتاده است.

 

مطالب مرتبط:

منبع مهر نیوز

دیدگاه