تهیه لیست قرمز ایران از آثار تاریخی مفقود شده

تیم  کجارو
تیم کجارو چهار شنبه، ۲۳ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۱۵
تهیه لیست قرمز ایران از آثار تاریخی مفقود شده

لیست قرمز به فهرستی از اشیای تاریخی و قدیمی یک کشور گفته می‌شود که به نحوی مانند قاچاق و سرقت از آن سرزمین خارج شده‌اند و امید می‌رود که روزی از هرجای جهان که کشف شوند، دوباره به کشور برگردانده شود.

ایران یکی از کشورهایی است که در طول سال‌های گذشته اطلاعاتی از آثار تاریخی خود که در مالکیت شخصی، دولتی و موزه‌ای بوده‌اند و از کشور سرقت شده‌اند را تهیه می‌کند تا شاید روزی به کشور برگردانده شوند.

«سید احمد محیط طباطبایی» با اشاره به تهیه نشدن این لیست تاکنون در ایران اظهار کرد که در اجلاس جهانی ایکوم، کمیته‌ی ایکوپوم در ایکوم جهانی بر تهیه این لیست تاکید و ایران تهیه آن را آغاز کرد.

وی با اشاره به‌ضرورت تهیه‌ی فهرست قرمز در ایران اظهار کرد:

در روند تهیه‌ی این لیست، باید علاوه بر حمایت یک کشور دوست و ایکوم از این اقدام، یک کارشناس غیرایرانی این لیست را ارزیابی کند. همچنین ما موظف هستیم لیست قرمز را تا قبل از برگزاری کمیته ایکوفوم در سال ۲۰۱۸ در ایران تهیه کنیم. بر اساس قوانین ایکوم مالکیت رفتار حقوقی، مالکیت اشیای ایرانی و سرقت اشیای خصوصی، دولتی و گالری‌ها باید در این لیست قرار گیرند.

او با اشاره به اینکه کشورهایی مانند عراق و لیبی تا کنون لیست قرمز تهیه کرده‌اند، اظهار کرد که با تهیه‌ی این لیست همه‌ی اشیایی که در داخل آن لیست قرار می‌گیرند، در هر کشوری که باشند غیرقابل خرید و فروش می‌شوند و هیچ موزه‌ای دیگر آن‌ها را خریداری نمی‌کند و در واقع به عنوان یک بخش سیاه در هر کشور باقی می‌مانند که تنها راهکار از بین رفتن آن‌ها، برگرداندن آن آثار به کشورهای خود است.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه