با جزیره‌ اسکای در اسکاتلند آشنا شوید

زهره ملکی
زهره ملکی سه شنبه، ۲۲ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۱۵
با جزیره‌ اسکای در اسکاتلند آشنا شوید

از دوران مزولتیک یا عصر میان سنگی، انسان‌هایی در جزیره‌ی اسکای زندگی کرده‌اند، عشق ورزیده‌اند، جنگیده‌اند و مرده‌اند. این جزیره که اکنون به یک مقصد گردشگری محبوب بدل شده است روزگاری محل وقوع جنگ‌های خونین قبیله‌ای بوده است. برای آشنای بیشتر با این جزیره‌ی زیبا و شگفت‌انگیز با کجارو همراه باشید.

جزیره‌ی اسکای در شمال اسکاتلند واقع شده است. برای دیدن مناظر زیبا و پوشیده در مه این جزیره و برای گشت و گذار در مناطق کوهستانی و بکر، سالیانه ده‌ها هزار نفر به این جزیره سفر می‌کنند. این مناطق کوهستانی از ساختارهای بازالتی تشکیل شده‌اند که باعث می‌شوند این جزیره منظره و چشم‌انداز بسیار زیبایی داشته باشد.

جزیره‌ مه‌آلود

جزیره‌ی مه‌آلود

زمانی که وایکینگ‌ها برای اولین بار با این مجموعه جزایر در شمال اسکاتلند برخورد کردند به دلیل ابر و مه رقیقی که این جزیره را احاطه کرده، آن را Sky-a نامیدند که به معنای جزیره‌ ابر و مه است.

جزیره‌ اسکای

جزیره‌ی اسکای

جزیره‌ی اسکای که به طول ۵۰ مایل به صورت بوته زاری در شمالی‌ترین منطقه‌ی اسکاتلند واقع شده، دومین جزیره‌ی بزرگ این کشور است. سرانجام این جزیره در زبان گیلیک (Gaelic) اسکاتلندی، An t-Eilean Sgitheanach نامیده می‌شود که معادل‌ آن در زبان انگلیسی island of skye است.

رشته‌ کوه‌های کولین

رشته‌کوه‌های کولین

رشته‌ کوه‌های کولین از وسط این جزیره سر برافراشته‌اند. از هر زاویه‌ای که به این منطقه نگاه کنید این کوه‌ها همانند رشته کوه‌های پس زمینه‌ای هستند که در یک تابلو نقاشی زیبا به چشم می‌خورند. کوه‌های Black Cuillin از سنگ‌های آذرین سیاه رنگ بازالت تشکیل شده‌اند. بلندترین قله‌ی این رشته کوه‌ها، قله‌یAlasdair  Sgurr با ارتفاع ۹۹۲ متر است.

پل اسکای

پل اسکای

پل اسکای که بر روی آب ساخته شده است این جزیره را به خاک اصلی اسکاتلند و به روستای کایل (Kyle) متصل می‌کند. این پل در امتداد یک مسیر قدیمی ساخته شده که از قرن ۱۷ مورد استفاده‌ی اهالی این منطقه بوده است. توریست‌هایی که بر روی پل اسکای می‌روند مادامی که مه رقیق این منطقه مانع دید آن‌ها نشده باشد، می‌توانند چشم‌اندازی گسترده از این جزیره‌ی زیبا را ببینند.

صخره‌هایی از جنس بازالت

صخره‌هایی از جنس بازالت

 نوک صخره‌های بازالتی در این جزیره، نشان دهنده‌ی مکان‌هایی پرشیب و ناهموار است که در سرتاسر این منطقه بین شهر پورتری (portree) و استفین (‌staffin) امتداد پیدا کرده است. توریست‌ها می‌توانند از صخره‌های  Old man of storr بالا بروند. این صخر‌ه‌های زیبا و حیرت‌ انگیز بر شبه‌ جزیره‌ی Trotternish مشرف هستند.

منطقه‌ ناهموار کویرینگ

منطقه‌ی ناهموار کویرینگ

منطقه‌ Quiraing  که در اثر رانش زمین بوجود آمده است، ویژگی‌های خاص و متمایزکننده  خود را دارد؛ ویژگی‌هایی مانند منطقه‌ The Needle Pinnacle و Table Plateau که بسیار مورد بازدید گردشگران قرار می‌گیرند. به دلیل اینکه منطقه‌ی پر شیب Quiraing  دائما در حال ریزش و تغییر شکل است و به دلیل اینکه برای رسیدن به بالای صخره ها، توریست‌های بسیاری مسیرها و جاده‌های این منطقه را طی می‌کنند، هر ساله این جاده‌ها به مرمت و بازسازی نیاز دارند.

تاریخچه‌ی کهن این منطقه

تاریخچه‌ی کهن این منطقه

این جزیره از قرن سیزدهم محل اسکان خاندان مک‌لئود و مک‌دونالد بوده است. این دو قبیله‌ی گیلیگ (Gaelic) برای تسلط یافتن بر کل جزیره، همواره درگیر نزاع های خونین قبیله‌ای بوده‌اند تا اینکه نهایتا در قرن ۱۷ این دو قبیله با یکدیگر صلح می‌کنند.

قلعه‌های جزیره

قلعه‌های جزیره

اکثر قلعه‌های این دو خاندان هنوز سالم و پابرجا باقی مانده‌اند، از جمله قلعه‌های به جا مانده می‌توان قلعه‌ی دان‌وگن (Dunvegan) را نام برد که اکنون بزرگ خاندان مک‌لئود در آن زندگی می‌کند. گردشگران می‌توانند از این قلعه و املاک وسیع این خاندان به همراه باغ‌ها و آثار تاریخی آن دیدن کنند.

خلیج دان وگن

خلیج دان وگن

 در نزدیکی زمین‌های پرشیب خلیج دان‌وگن و در سواحل این منطقه، گردشگران می‌توانند سوار بر قایق و با شرکت در تورهای ماهیگیری از چشم‌انداز فوق‌العاده زیبای مجمع‌الجزایر اوتر هبرید (Outer Hebrides) و تنگه‌ مینچ لذت ببرند.

فصل مسافرت

فصل مسافرت

اگرچه تابستان بهترین زمان برای مسافرت به این جزیره است اما اکثر اسکاتلندی‌ها برای فرار از سرمای شدید و یخبندان خاک اصلی اسکاتلند، در فصل زمستان به این منطقه سفر می‌کنند. در ماه‌های سرد سال، فقط بر نوک قله‌ کوه‌های بلک کولین برف دیده می‌شود.

حیات وحش جزیره

حیات وحش جزیره

جزیره‌ی اسکای علاوه بر صخره‌ها و چشم انداز‌های زیبا، به خاطر وجود حیات وحش متنوع و گوناگون خود بسیار مشهور و شناخته شده است. از جمله حیات وحش این منطقه می‌توان به عقاب طلایی، گوزن سرخ و ماهی‌ آزاد اشاره کرد. برای سکنه‌ ده‌هزار نفری این جزیره که در طول سال در این منطقه زندگی می‌کنند ماهیگیری و جنگل‌بانی یکی از صنایع عمده‌ی این جزیره محسوب می‌شود که ساکنین از این طریق امرار معاش می‌کنند.

مطالب مرتبط:

منبع allday

دیدگاه