بیابان لوت بزودی ثبت جهانی می شود

تیم  کجارو
تیم کجارو یکشنبه، ۲۰ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۱۵
بیابان لوت بزودی ثبت جهانی می شود

چهلمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو از بیستم تا سی‌ام تیرماه در استانبول ترکیه برگزار می‌شود و احتمالا در روزهای پنجشنبه، جمعه و شنبه (۲۴ تا ۲۶ تیر) به بررسی پرونده‌های ۹ اثر طبیعی، ۱۶ اثر فرهنگی و چهار سایت طبیعی- فرهنگی می‌پردازد. همچنین وضعیت حفاظت ۱۰۸ سایت ثبت شده در فهرست جهانی و ۴۸ پرونده میراث در خطر در این چند روز مورد بررسی قرار می‌گیرند.

ایران نیز در این میان پرونده‌ی «بیابان لوت» را برای نخستین بار در حوزه میراث طبیعی و پرونده‌ی «زنجیره‌ای یازده قنات‌ ایرانی» را در حوزه‌ی میراث فرهنگی روی میز یونسکو قرار می‌دهد.

 

اشکالات یونسکو به دو پرونده‌ی ایران

«محمدحسن طالبیان» درباره‌ی اشکالاتی که به پرونده‌ی بیابان‌های لوت و قنات‌های ایران وارد شده می‌گوید:

به پرونده بیابان لوت اشکال جزئی گرفتند که طبیعی است و ما در این جلسات حضور پیدا می‌کنیم تا توضیحات لازم را مانند پرونده‌های سال‌های قبل ارائه کنیم، اما در مورد پرونده‌ی قنات‌ها اشکال مدنظر به عرصه و حریم برمی‌گردد که به نظرم ارزیاب به‌دلیل پیچیدگی موضوع، گزارش روشن و دقیقی از وضعیت عرصه و حرایم نتوانسته است به ایکوموس ارائه دهد و ما باید با حضور در اجلاس توضیحات لازم را ارائه کنیم.

 

وی در مورد اشکالات وارده به پرونده بیابان لوت اظهار کرد که سه سازمان منابع طبیعی، محیط زیست و میراث فرهنگی و گردشگری در این پرونده همکاری دارند و بیشترین تمرکز آن‌ها روی چگونگی هماهنگی این سه سازمان است. ما یک برنامه مدیریتی نوشتیم که باید سازمان‌ها در مورد آن توافق می‌کردند. این توافق بین سطوح کارشناسی بوده است اما یونسکو خواستار توافقات در رأس هرم مدیریتی است، سند این توافق مدیریتی آماده شده که ما همراه خود به استانبول خواهیم برد.

 بیابان لوت ١٠ درصد از خاک کشور را در برگرفته و در محدوده سه استان کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی قرار دارد. ایران تابه‌حال ١٩ اثر تاریخی را در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسانده است، بیابان لوت نخستین اثری است که قرار است در فهرست میراث طبیعی جهانی ثبت شود. به گفته محمد حسن طالبیان بزرگ‌ترین پرونده ثبت جهانی ایران تاکنون پرونده بیابان لوت است. این پرونده از آن جهت خاص است که محدوده بیابان لوت بسیار گسترده است. عرصه اثر ٢٢ هزار کیلومتر مربع و حریم آن ١٧ هزار کیلومتر مربع یعنی حدود ٤٠ هزار کیلومتر مربع مساحت عرصه و حریم این اثر طبیعی است.

همچنین در این اجلاس ۱۱ قنات ایرانی دارای فنّاوری متفاوت و با قدمت بیش از ۲۵۰۰ تا ۲۰۰ سال در ۶ استان،خراسان رضوی،خراسان جنوبی، یزد، کرمان، مرکزی و اصفهان در قالب پرونده قنات ایران به یونسکو جهت ثبت جهانی ارائه می‌شود

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه