ایرادات جامعه هتلداران بر «شیوه‌نامه رزرو اتاق در مراکز اقامتی»

تیم  کجارو
تیم کجارو یکشنبه، ۲۰ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۰۶
ایرادات جامعه هتلداران بر «شیوه‌نامه رزرو اتاق در مراکز اقامتی»

رئیس جامعه هتلداران ایران برخی از ایرادات و ابهامات شیوه‌نامه ذخیره اتاق و ابطال آن در واحدهای اقامتی را مطرح کرد و گفت که برخی از موارد مطرح شده در بند ۱۳ و ۲۸ این آیین نامه در تناقض است.

جمشید حمزه‌زاده، رئیس جامعه هتلداران ایران درباره شیوه‌نامه اجرایی ذخیره اتاق و ابطال آن در واحدهای اقامتی که توسط معاونت گردشگری تدوین شده ، به ایراداتی در تدوین آن اشاره کرد و گفت

این شیوه‌نامه محدود به هتل‌ها نمی شود بلکه همه مراکز اقامتی را در برمی‌گیرد همچنین تاکنون چنین شیوه‌نامه‌ای وجود نداشته است البته حدود ۹۰ درصد مواردی که در آن لحاظ شده، جزو مواردی است که هتل‌ها و مراکز اقامتی دیگر تقریباً آنها را به صورت عرفی اجرا می‌کردند. با این وجود تدوین چنین شیوه‌نامه‌ای از نظر جامعه هتلداران ایران اقدام مثبتی است که برای تدوین آن با جامعه هتلداران نیز مشورت شد منتها برخی ایراداتی دارد که آنها را در قالب نامه‌ای به معاونت گردشگری اعلام می‌کنیم.

وی با بیان این مطلب گفت که  در تمام دنیا و بر اساس قوانین بین‌المللی، چنانچه پس از واریز مبلغ و رزرو اتاق تا ۲۴ ساعت قبل، متقاضی به هر دلیل رزرو خود را لغو کند، از  او ۱۰۰  درصد هزینه یک شب اقامت گرفته می‌شود. درحالی‌که در بند «ه» ماده ۲۸ این شیوه‌نامه آمده است از ۴۸ ساعت قبل تا زمان ورود مهمان ۷۰ درصد هزینه اقامت یک شب به ازای هر اتاق از وی کسر خواهد شد. با این وجود ما همچنان بر این نظر هستیم که طبق عرف و قوانین بین‌المللی هزینه‌ای که باید از مسافر بابت لغو رزرو اتاق تا ۲۴ ساعت قبل دریافت شود، ۱۰۰ درصد است نه ۷۰ درصد.

حمزه‌زاده ادامه داد: این در حالی است که در همین شیوه‌نامه و در ماده ۱۳ آمده است که اگر مدیر واحد اقامتی پس از واریز مبلغ رزرو و دریافت برگه تاییدیه مسافر نتواند اتاقی را به وی بدهد باید ضمن استرداد کل وجه دریافتی، جریمه‌ای معادل ۱۰۰ درصد هزینه یک شب اقامت به ازای هر اتاق را به مهمان پرداخت کند.

رئیس جامعه هتلداران ایران گفت:

بند ۲۸ و ۱۳ این شیوه‌نامه دارای تناقض است در یک بند از جریمه ۱۰۰ درصدی هزینه یک شب اقامت به ازای هر اتاق و در بند دیگر از دریافت مبلغ ۷۰ درصدی هزینه اقامت بابت لغو کردن اتاق تا ۲۴ ساعت قبل صحبت می‌شود.

مشکلی که برای آژانس‌داران پیش می‌آید

حمزه زاده گفت: چون تمامی رزروها منوط به اسم افراد شده است قدرت برنامه‌ریزی از آژانس‌های مسافرتی گرفته می‌شود. این اقدام به ضرر دفاتر خدمات مسافرتی است به خصوص هنگام رزرو تورهای ورودی چون یک آژانس برای تور خود به عنوان مثال ۲۰ اتاق را رزرو می‌کند و بعد پکیج می‌دهد تا مسافر جذب کند اما طبق این شیوه‌نامه باید اول اسم مسافران داده شود، درحالی که هنوز مسافری ثبت نام نکرده است و یا تاییدیه نداده است.

 

مطالب مرتبط:

منبع مهرنیوز

دیدگاه