در حج امسال از دستبند الکترونیکی برای کنترل زائران استفاد می شود

محبوبه پوریوسفی
محبوبه پوریوسفی شنبه، ۱۲ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۴۵
در حج امسال از دستبند الکترونیکی برای کنترل زائران استفاد می شود

مقامات ریاض قصد دارند تا از دستبندهای الکترونیکی برای کنترل زائران در طی مناسک حج استفاده نمایند.

مقامات ریاض قصد دارند تا برای سرپوش گذاشتن به ناتوانی های خود در اجرای مناسک حج از وسایل الکترونیک برای کنترل زائران در این مناسک استفاده کنند.

این دستبندها ضد آب بوده و به سامانه‌ی جی پی اس متصل هستند و در آن اطلاعات شخصی زائر و سوابق پزشکی او ذخیره شده است.

همچنین دولت سعودی بیش از ۸۰۰ دوربین مداربسته در محوطه‌ی کعبه نصب کرده است. این دوربین‌های جدید به یک مرکز کنترل واحد متصل هستند که حرکات زائران را به هنگام انجام مناسک حج تحت نظر خواهند داشت.

این تصمیمات در حالی اتخاذ می شود که در اثر سهل‌انگاری و سوءمدیریت مقامات سعودی طی مراسم حج سال گذشته، حدود ۲۳۰۰ زائر در فاجعه منا کشته شدند. این درحالی است که مقامات ریاض آمار رسمی قربانیان فاجعه منا در حج سال گذشته را ۷۰۰ نفر اعلام کرده‌اند و همچنان اصرار به این آمار دارند. فاجعه منا در مناسک حج پارسال خون‌بارترین حادثه در تاریخ برگزاری مراسم حج بوده است.

دولت سعودی پس از وقوع این فاجعه‌ی خونبار از سوی کشورهایی که اتباع آنها در جریان فاجعه منا جان باختند، برای رسیدگی تحت فشار قرار گرفت.

شاهزاده «محمدبن نایف» وزیر کشور عربستان سعودی که سرپرست کمیته حج عربستان نیز است، اندکی پس از وقوع فاجعه‌ی منا در تاریخ ۲ مهر ۱۳۹۴، خواستار تحقیق و انتشار گزارش درباره‌ی این فاجعه خونبار شد. اما این گزارش، با گذشت بیش از ۹ ماه هنوز منتشر نشده است.

دولت سعودی پس از فاجعه‌ی پارسال متهم به سوء مدیریت شده است و کشورهایی که شهروندان آنها در جریان فاجعه منا جان باخته‌اند خواستار رسیدگی دقیق به علت حادثه و تضمین دولت سعودی برای عدم تکرار چنین فجایعی هستند. در این فاجعه‌ی خونبار بیش از ۴۰۰ زائر ایرانی جان باختند.

مذاکرات مقامات ایرانی و سعودی برای حضور زائران ایرانی در حج امسال با کارشکنی و مانع‌تراشی سعودی‌ها به شکست انجامید و حج تمتع امسال بدون حضور زائران ایرانی برگزار خواهد شد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه