در شمال غرب انگلستان، بهشت را لمس کنید

مینا رهبری | یکشنبه, ۱۳ تیر ۹۵ ساعت ۲۱:۳۰

وقتی صحبت از سفر به انگلیس به میان می‌آید، افکار اکثر افراد به لندن، آثار تاریخی آن و شلوغی‌های شهر معطوف می‌شود. اما در شمال‌غرب این کشور منطقه‌ای قرار دارد که یادآور زندگی سنتی انگلستان قدیم است. این منطقه با طبیعتی بکر و دست‌نخورده مانند قطعه‌ای از بهشت است. با کجارو همراه باشید تا با این بهشت زمینی بیشتر آشنا شوید.

اگر می‌خواهید انگلیس واقعی را ببینید، به جای اینکه آن را در خیابان‌های «کاونت گاردن لندن» جستجو کنید بهتر است به «سرزمین دریاچه‌ها» بروید. 

به سمت شمال

سرزمین دریاچه ها شمال غرب انگلیس

ناحیه‌ی شمال‌غرب انگلستان سرزمین ناهموار ماجراجویی در کوه‌ها، روستاهای آرام و مردم محلی خون‌گرم است که بر خلاف مراکز لندن است. این ناحیه همیشه جز محبوب‌ترین مکان‌ها برای گذراندن تعطیلات انگلیسی‌ها است، اما گردشگران خارجی باید توجه بیشتری به این مناظر زیبا و دوست‌‌داشتنی داشته باشند.

انگلستان واقعی

سرزمین دریاچه ها شمال غرب انگلیس

میان «پارک ملی سرزمین دریاچه‌ها» و «پارک ملی پیک دیستریکت» قسمت اعظمی از انگلستان وجود دارد که برای گردشگران مدرن دست‌نخورده نگه داشته شده است. حتی اخیرا صحبت از گسترش پارک در سراسر گردنه‌ی باریک شمال انگلستان و یکپارچه کردن آن‌ها با «Yorkshire Moors and Dales» تا شرق انگلیس در میان است.

ماجراجویی در ارتفاعات

سرزمین دریاچه ها شمال غرب انگلیس

علاقه‌مندان به کوه‌نوردی بخش عظیمی از گردشگران این منطقه را به خود اختصاص داده است. تقریبا تمامی زمین‌هایی که در انگلستان ۳۰۰۰ فوت بالاتر از سطح دریا هستند، در مناطق پارک ملی واقع شده‌اند و این نواحی را به مکانی مناسب برای دوستداران ارتفاع و کوهنوردان تبدیل کرده است.

قله بلند

سرزمین دریاچه ها شمال غرب انگلیس

دومین قله‌ی بلند انگلستان در منطقه‌ی سرزمین دریاچه‌ها قرار گرفته است. این قله به «اسکافل» (Scafell یا scawfell) شهرت دارد.

رشته کوه‌ها

سرزمین دریاچه ها شمال غرب انگلیس

اسکافل فقط یکی از چندین کوه در رشته‌ کوه‌های سرزمین دریاچه‌ها است که این منطقه را از بقیه‌ی بخش‌های انگلستان جدا می‌کند. سرزمین دریاچه‌ها از شرق به «پنینز» در پیک دیستریکت و از شمال با مرزهای اسکاتلند هم‌‌مرز است. این ناحیه توسط رشته‌ کوه‌های «فِل» به دو نیم تقسیم شده است. اتفاقا کلمه‌ی «فل» (Fell) از یک کلمه‌ی قدیمی نورس «fjallr» به معنی «کوه» گرفته شده که همواره یادآور تاریخ وایکینگ‌ها در این منطقه است.

دریاچه‌ها

سرزمین دریاچه ها شمال غرب انگلیس

علی‌رغم اسم این منطقه که «سرزمین دریاچه‌ها» نامیده می‌شود، فقط یکی از این دریاچه‌ها واقعا عنوان رسمی «دریاچه‌» را به خود اختصاص داده است، دریاچه‌ی «بسنت ویت». مردم محلی به جای واژه‌ی «دریاچه» آب‌های این ناحیه را «مرداب»، «آبگیر» و «دریا» می‌نامند.

آب‌های عمیق

سرزمین دریاچه ها شمال غرب انگلیس

دو نقطه از عمیق‌ترین نقاط آب هر دو در سرزمین دریاچه‌ها قرار گرفته‌اند. عمیق‌ترین آن‌ها «وست واتر» است که ۳ مایل طول، یک‌سوم مایل عرض و ۲۵۸ فوت عمق دارد.

روزهای شرجی

سرزمین دریاچه ها شمال غرب انگلیس

با وجود آب بسیار و دسترسی به ساحل در قسمت غربی منطقه تعجب نخواهید کرد اگر سرزمین دریاچه‌ها شرجی‌ترین ناحیه‌ی انگلستان قدیم نامیده شود. علاوه بر صبح‌های حماسی مه آلود، در این ناحیه به طور متوسط سالانه تقریبا ۵۲ میلی‌متر باران می‌بارد.

حیات وحش

سرزمین دریاچه ها شمال غرب انگلیس

ممکن است باران پیک نیک شما را برهم بزند، اما عامل حیاتی اکوسیستم بومی این منطقه یعنی خزه‌ها، گلسنگ و موجودات کوچک جنگلی است که در هیچ جای دیگر این کره‌ی خاکی نمی‌توانید پیدا کنید. سنجاب قرمز نیز فقط در این ناحیه از انگلستان پیدا می‌شود.

فراوانی جمعیت

سرزمین دریاچه ها شمال غرب انگلیس

با وجود طبیعت بکر و رها شده و قوانین دست و پا گیری که در پارک‌های ملی وجود دارد، پارک ملی سرزمین دریاچه‌ها یکی از پرجمعیت‌ترین پارک‌های ملی جهان است.

عدم ثبت در فهرست یونسکو

سرزمین دریاچه ها شمال غرب انگلیس

در حقیقت افراد زیادی دائما برای ثبت این چشم انداز زیبا در یونسکو تلاش می‌کنند و یونسکو نیز هر بار از ثبت پارک ملی سرزمین دریاچه‌ها در فهرست میراث جهانی محیط زیست امتناع می‌کند.

روستاها

سرزمین دریاچه ها شمال غرب انگلیس

در اطراف دریاچه روستاها و شهرهای بسیار زیبایی مانند «کِسویک» به وجود آمده‌اند. اغلب کسانی که در پارک ملی زندگی می‌کنند، به طریقی در جهت حفاظت از پارک تلاش می‌کنند، مانند کار در صنعت گردشگری یا در پشتیبانی از این مشاغل.

سبک زندگی سنتی

سرزمین دریاچه ها شمال غرب انگلیس

دهکده‌ها و مزارع کوچک بر دوام زندگی کشاورزی در کوهپایه‌های این ناحیه افزوده است. با این حال چنین سبک زندگی نیز به طور روز افزون به گسترش گونه‌ی آرام و بی‌سروصدای گردشگری کمک می‌کند.

خانه‌های باشکوه

سرزمین دریاچه ها شمال غرب انگلیس

مانند جاهای دیگر انگلستان، سرزمین دریاچه‌ها پر از خانه‌های باشکوه و حماسی است که از نبوغ، شکوه و عظمت دوره‌های قبل حفاظت می‌کند. برخی از آن‌ها مانند «لِوِنز هال» که مربوط به قرن ۱۳ میلادی است، مثل یک خانه‌ی شخصی، موزه‌ی کوچک و باغ عمومی کارکرد دارد. درخت‌آرایی و حصار لونز مربوط به سال ۱۶۹۴ است محوطه‌سازی آن با الهام از «آلیس در سرزمین عجایب» ادامه دارد.

احساس شاعرانه

سرزمین دریاچه ها شمال غرب انگلیس

سرزمین دریاچه‌ها ارتباط تنگاتنگی با شاعر قرن ۱۸ میلادی، «ویلیام وردورث» دارد. شعر معروف او «I Wandered Lonely As A Cloud» از گل‌های نرگس ساحل Ullswater الهام گرفته شده است.

لوکیشن فیلم‌ها

سرزمین دریاچه ها شمال غرب انگلیس

علی‌رغم زیبایی بی‌نظیر و مناظر باز فوق‌العاده، فیلم‌های زیادی از زیبایی سرزمین دریاچه‌ها بهره نبرده‌اند. صحنه‌های پایانی فیلم «28 days later» در این مکان ضبط شده است. هم‌چنین صحنه‌هایی از فیلم «Withnail and I» در سرزمین دریاچه‌ها ضبط شده که داستان دو دوست بسیار صمیمی است که برای گذراندن تعطیلات آخر به منطقه می‌آیند. 

آینده نامعلوم منطقه

سرزمین دریاچه ها شمال غرب انگلیس

این منطقه تداعی‌کننده‌ی زیبایی و جذابیت انگلستان قدیم است و فعالیت‌های در فضای باز افراد را جذب بلندی‌های آن می‌کند. در حالی که صنعت این منطقه وابسته به گردشگری است، بر سر سرنوشت آن به‌عنوان یک پارک ملی موفق و میراث جهانی ناموفق و چگونگی مدیریت ورود تعداد گردشگران مورد نیاز اختلافاتی وجود دارد. آیا آن‌ها باید صنعت گردشگری را برای گردشگران خارجی گسترش دهند؟ یا بر حفاظت از چشم‌اندازهای محلی و حیات وحش تمرکز کنند؟ 

مطالب مرتبط:

منبع allday

دیدگاه