فستیوال سالیانه صید و کشتار دلفین‌ها در دهکده‌ تایجی؛ ژاپن

زهره ملکی
زهره ملکی سه شنبه، ۱۵ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۴۵
فستیوال سالیانه صید و کشتار دلفین‌ها در دهکده‌ تایجی؛ ژاپن

همه‌ شما به طور حتم حرکات نمایشی دلفین‌ها را دیده‌اید، این جانوران باهوش و دوست داشتنی مهارت بسیار زیادی در بیرون پریدن از آب و شیرجه زدن دارند. دلفین‌ها بسیار اجتماعی هستند و با ایجاد صداهایی می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند بنابراین برای یافتن غذا و شکار و به منظور محافظت از همدیگر به طور گروهی حرکت می‌کنند. با همه‌ی این اوصاف، در دهکده‌ تایجی واقع در کشور ژاپن دلفین‌ها به طرز وحشیانه‌ای صید و کشتار می‌شوند. برای دانستن جزئیات بیشتر با کجارو همراه باشید.

از دهه‌ی ۱۶۰۰ تا کنون، در یک دهکده‌‌ی ماهیگیری به نام تایجی (Taiji) واقع در کشور ژاپن، هر ساله با برگزاری یک فستیوال سنتی صدها دلفین کشتار می‌شوند. علیرغم مخالفت‌های شدیدی که نسبت به برگزاری این فستیوال صورت گرفته است، صید و کشتار دلفین‌ها کاهش نیافته و همچنان ادامه دارد.

سلاخی دلفین‌ها در ژاپن

دهکده‌ تایجی که یک دهکده‌ی ماهیگیری است به خاطر تکنیک‌های خاص برای صید وال‌ها و دلفین‌ها، در جهان بسیار شناخته شده و مشهور است. از آغاز قرن ۱۷ تا امروز، این تکنیک‌ها توسط اهالی این دهکده هر ساله پیچیده‌تر می‌شود. اهالی این دهکده برای به دام انداختن و صید این جانوران با‌هوش از روش خاصی استفاده می‌کنند که باعث شده این دهکده‌ کوچک از سال ۱۶۷۵ شهرت پیدا کند. از نظر بسیاری از اهالی دهکده این روش صید، در آیین‌ها و سنت‌های گذشته‌ این مردمان ریشه دارد.

شکار دلفین‌ها و قرمز شدن آب

مراسم صید توسط یک گروه برگزیده از میان ماهیگیران محلی اجرا می‌شود. زمانی که ماهیگیران یک دسته از دلفین‌ها را می‌بینند ـ همان‌طور که گفته شد دلفین‌ها به‌طور گروهی حرکت می‌کنند ـ با  قایق‌های خود به سمت آن محل پیش می‌روند سپس یک لوله‌ی فولادی را در آب قرار می‌دهند و با چکش چوبی به آن ضربه می‌زنند. ماهیگیران با این تکنیک و ایجاد صدا‌های وحشتناک باعث رعب و وحشت دلفین‌ها می‌شوند. با این ترفند، دلفین‌های وحشت‌زده به سمت خلیج کشیده می‌شوند. این دلفین‌ها از ترس خود را به صخره‌های ساحلی می‌کوبند ولی هیچ راه گریزی ندارند و نهایتاً در تورها به دام می‌افتند و گرفتار می‌شوند. دلفین‌های گرفتار شده در تور، هراسان و مضطرب تمام طول شب به حال خود رها می‌شوند تا کمی آرام‌تر شوند. روز بعد، ماهیگیران سوار بر قایق‌های کوچک خود وارد خلیج می‌شوند و به این دلفین‌های بخت‌برگشته حمله می‌کنند و با نیزه آن‌ها را یکی پس از دیگری، به طرز وحشتناکی می‌کشند. دلفین‌هایی که ظاهر جذاب‌تری دارند زنده نگه‌داشته می‌شوند و به آکواریوم‌ها فروخته می‌شوند.

اعتراض به کشتار دلفین‌ها

بسیاری از ماهیگیران محلی می‌گویند که زندگی‌ آن‌ها منوط به این فستیوال سالیانه است. در واقع بسیاری از افراد محلی از این طریق کسب درآمد می‌کنند. تخمین زده می‌شود که هر دلفین کشتار شده ۵۰۰ دلار و هر دلفین زنده‌ای که از آب‌های آزاد گرفته شده، بیش از ۱۳۰ هزار دلار ارزش دارد.

کشتار دلفین‌ها

بسیاری از دوست‌داران حیات‌وحش و حافظان محیط زیست و همچنین کسانی که در زمینه‌ آموزش و تعلیم دلفین‌ها فعالیت می‌کنند، به این مسئله اعتراض کرده‌اند و خواستار توقف این روش صید شده‌اند. با وجود بحث‌ها و مخالفت‌های شدید، این فستیوال سنتی ژاپنی در سوم سپتامبر ۲۰۱۵ مانند سال‌های گذشته برگزار شد.

مطالب مرتبط:

منبع allday

دیدگاه