شهر معدن کی رونا به مکان دیگری منتقل می شود

مینا رهبری | دوشنبه, ۱۴ تیر ۹۵ ساعت ۱۵:۴۵

گاهی بلایای طبیعی یا حوادث دیگر باعث می‌شوند مردم یک منطقه به جای دیگری نقل مکان کنند. این بار مردم شهر «کی رونا» سوئد که یک شهر معدن است، مجبور شده‌اند برای جلوگیری از حادثه‌ سقوط شهر در گودال‌های بزرگی که به سوی شهر در حال پیشرفت است، در دو مایلی شهر کنونی، شهر جدیدی بسازند و به آن‌ جا نقل مکان کنند. برای اطلاع از جزییات ماجرا با کجارو همراه باشید.

شهر «کی رونا» که یک شهر معدن است، در شمال سوئد قرار دارد و بیش از ۱۰۰ سال است که سرمای شدید مدار قطب شمال را تجربه می‌کند. اما به تازگی  معدن باعث تحلیل رفتن شهر و سقوط آن در شکاف‌های بزرگ می‌شود. مقامات شهر برای حفظ شهر اقدام بسیار جالبی کرده‌اند.

مرکز شهر

کیرونا سوئد

«کی رونا» شبیه شهرهای برفی دیگر است. این شهر تمام چیزهایی را دارد که شهر شما نیز دارد: پارک، خانه‌های ویلایی، آپارتمان، اداره، مغازه و ....

کلیساکلیسای کیرونا

این شهر یک کلیسای تاریخی بسیار زیبا دارد که به عنوان یکی از زیباترین ساختمان‌های سوئد انتخاب شده است.

هتل یخی

هتل یخی کیرونا

این شهر هر ساله میزبان مهمانان خود در هتل یخی «کی رونا» است. این هتل یکی از معروف‌ترین هتل‌های یخی جهان است.

یادبود فضایی

کیرونا سوئد

اگر «ویرجین گلکتیک» مردم را به فضا منتقل کند، «کی رونا» مکان پایگاه فضایی آینده‌ی سوئد را تعیین کرده است.

معدن

معدن کیرونا

«کی رونا» همواره به گسترش علم و مهندسی توجه ویژه داشته است. همواره کسب و کار اصلی این شهر معدن بوده است که در بالای شهر قرار دارد و تلاش‌ها برای ارتقا قابلیت استخراج، آن را همواره در استفاده از آخرین فناوری‌های علمی برای بهره‌بری از  منابع زمین شناسی پیشگام کرده است.

داخل معدن

معدن کیرونا سوئد

شکاف‌های عمیقی در سطح زمین، در نزدیکی نواحی مرتفع «کی رونا» وجود دارد. یک قرن کار در معدن خارج از محدوده‌ شهر، باعث به وجود آمدن شکستگی‌های بزرگ و چاله‌های عمیق در سطح زمین شده‌اند که ساکنان «کی رونا» را تهدید می‌کنند.

پیشروی معدن به سمت شهر

معدن کیرونا سوئد

مسئولان شهر در تلاش هستند مردم را از سقوط در گودال پیش‌رونده‌ی معدن نجات دهند. به این منظور آن‌ها می‌خواهند تمام شهر را به مکانی دیگر منتقل کنند. از تمام جمعیت ۲۳۰۰۰ نفری شهر خواسته شده است که به دو مایل پایین‌تر از جاده نقل مکان کنند و شهری جدید بسازند.

داخل کلیسا

کلیسای کیرونا

بیست قطعه از بهترین قسمت‌های کلیسای قدیمی به دقت برش داده شد و در کامیونی بزرگ انباشتند و با احتیاط به سمت «کی رونا» جدید بردند که در امتداد جاده‌های هموار و عریض به این منظور ساخته شده است.

کلیسای زیبای کیونا، برج ناقوس آن و آثار مهم دیگر حفظ و با طراحی شهری شهر جدید، تلفیق خواهد شد.

تخریب

تخریب کیرونا

بخش‌هایی از شهر که از اهمیت کمتری برخوردار بودند، تخریب خواهند شد. تقریبا تمامی شهروندان این شهر صاحب خانه یا آپارتمان جدید خواهند شد. معدن به ارزش خانه‌های فعلی ۲۵ درصد افزوده است تا ساکنان آن‌ها بتوانند به کمک آن خانه‌ای جدید در «کی رونا» جدید بخرند. در حال حاضر خانه‌ها و آپارتمان‌های جدید در حال ساخت هستند. شهروندان «کی رونا» فقط باید اسباب خود را بسته‌بندی کرده و به شهر جدید نقل مکان کنند. 

کیونای فعلی

نقشه کیرونا

این نقشه محل قرارگیری «کی رونا» فعلی و معدن را نشان می‌دهد. (معدن در سمت چپ قرار دارد.)

«کی رونا» جدید

نقشه کیرونای جدید

و این نقشه محل قرار گیری شهر جدید و معدن را نشان می‌دهد.

۱۵ سال بر سر گرفتن این تصمیم بحث و استدلال شده است. و عمدتا شهروندان «کی رونا» بسیار خوشحال هستند که در نهایت می‌توانند جان خود را نجات دهند، هرچند مجبور هستند که به فاصله‌ی دو مایلی شهر خود نقل مکان کنند.

 محله‌های جدید در «کی رونا»

کیرونا سوئد

خانه‌های محله‌های رویایی جدید «کی رونا» به خوبی عایق‌بندی خواهند شد تا ساکنان آن آسوده باشند و از سر و صدای بیرون از خانه‌ی «کی رونا»فعلی خبری نخواهد بود. «کی رونا» که یک شهر چادرنشین بود، نه به‌طور تصادفی بلکه به تدریج و با گذشت زمان به‌عنوان یک شهر معدن توسعه یافت. علی‌رغم تلاش‌هایی که قبلا برای طراحی مجدد شهر شد، برپایی شهر جدید این شانس را به ««کی رونا»» می‌دهد تا طراحی و مدل جدیدی داشته باشد.

مرکز شهر

کیرونا سوئد

مردم امیدوار هستند که این شهر به یک مکان دلخواه برای زندگی برای ساکنان فعلی و آینده‌ی آن تبدیل شود. چون معدن برای تمام کارکنان آن بسیار سودآور است (در حقیقت بزرگترین معدن تولید آهن در اروپا است و به تمامی کارکنان خود حقوق‌های بالا پرداخت می‌کند) مجبور کردن مردم به ترک زمستان‌های بسیار سرد قطب شمال کار سختی است. 

مرکز جدید شهر جدید

کیرونا سوئد

مسئولان شهر امیدوار هستند مراکز خرید جدید، ساختمان شهرداری، میدان شهر و ایستگاه قطار تعداد زیادی گردشگر، به‌خصوص گردشگر زن را به این منطقه جذب کند. به دلیل نزدیکی این شهر به معدن، اغلب مردان برای کار در معدن به این شهر می‌آیند. «کی رونا» به زنان بیشتری برای زندگی در آن نیازمند است.

مطالب مرتبط:

منبع allday

دیدگاه