آیا خرید هواپیمای ایرباس لغو می‌شود؟

تیم  کجارو
تیم کجارو چهار شنبه، ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۴۵
آیا خرید هواپیمای ایرباس لغو می‌شود؟

به گفته سخنگوی دولت، ادعاهای مبنی بر لغو خرید هواپیمای ایرباس شایعه است و این موضوع مسیری را باید طی کند و طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران، باید در شورای اقتصاد تایید شود.

«محمدباقر نوبخت» سخنگوی دولت، با تاکید بر این نکته که درخصوص خرید هواپیماهای ایرباس دولت تضمینی پرداخت نخواهد کرد، گفت:

در حال حاضر این طرح آماده‌ی مطرح شدن در شورای اقتصاد است و نظر سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نیز نسبت به آن مثبت بوده است.

نوبخت در حالی دیروز در نشست خبری هفتگی‌اش با خبرنگاران به برخی خبرها مبنی بر احتمال لغو خرید ایرباس واکنش نشان داد که طی روزهای اخیر برخی از سایت‌های خبری از هشدار شرکت ایرباس به ایران مبنی بر لغو قراردادشان با ایران در صورت رفع نشدن مسائل مالی بر سر راه خرید این هواپیماها خبر داده بودند.

ماجرای خرید هواپیمای ایرباس به بهمن‌ماه سال گذشته و اولین سفر حسن روحانی رئیس‌جمهوری، به فرانسه و ایتالیا بازمی‌گردد. دراین سفر قرادادی به ارزش ۱۰/۵ میلیارد دلار با شرکت هواپیمایی ایرباس به امضا رسید و قرار شد از ورای این تفاهم‌نامه، ۴۵ فروند هواپیمای ایرباس ۳۲۰ و ۳۲۱، ۴۵ فروند ایرباس ۳۳۰، ۱۶ فروند ایرباس ۳۵۰ و ۱۲ فروند هواپیمای ایرباس A۳۸۰ در مدت زمان ۵ سال در اختیار شرکت دولتی هواپیمایی «هما» قرار گیرد. همچنین قرار شد بخشی از منابع مالی از طریق فاینانس و بخش دیگر از طریق صندوق توسعه‌ی ملی تامین شود، اما امضای این تفاهم‌نامه با انتقاد مخالفان دولت از جمله برخی از نمایندگان مخالف دولت یازدهم در مجلس نهم روبه‌رو شد. البته این انتقادها تنها معطوف به مخالفان دولت نبود. «دونالد ترامپ» از داوطلبان جمهوری‌خواه نامزدی ریاست‌جمهوری آمریکا نیز در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان، از خرید ایرباس از اروپا به جای بوئینگ از آمریکا انتقاد کرده بود. در کنار همه این انتقادها و البته استقبال‌هایی که از خرید ایرباس صورت گرفته است، هنوز راه برای ورود این هواپیماها به ایران هموار نشده است. ظاهرا یکی از دلایل کند بودن ارسال این هواپیماها به ایران، مشکل در سر راه تامین‌مالی خرید آنها است. موضوعی که ظاهرا موجب انتقاد شرکت ایرباس شده تا آنجا که مسوولان ایرباس اعلام کرده‌اند، اجرای این قرارداد کندتر از آنچه که انتظار می‌رفت، پیش می‌رود. از سوی دیگر گفته می‌شود که این قرارداد هنوز منتظر مجوز صادراتی از آمریکا است چون شماری از قطعات این هواپیماها آمریکایی است. از همین‌رو روز گذشته سخنگوی دولت تاکید کرد که هیچ‌یک از تحریم‌های غیرعادلانه و غیر‌انسانی که آمریکایی‌ها برای ایران ایجاد کرده‌اند را به رسمیت نمی‌شناسیم.

نوبخت همچنین گفت که نهادهای اروپایی و شرکت‌هایی که قرار است با ایران فعالیت اقتصادی کنند، نباید بیش از این احتیاط کنند و مقامات ارشد کشور آمریکا نیز بارها در این زمینه خواستار سرعت بخشی برای همکاری‌های اقتصادی با ایران بوده‌اند.

روز گذشته «فرهاد پرورش»، مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه موانعی بر سر خرید هواپیما از شرکت‌های بوئینگ و ایرباس وجود دارد، بیان کرد:

برای اجرای تعهدات برجام، رفع این موانع الزامی است. شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (ایران‌ایر)، در حال گفت‌وگو با شرکت هواپیما‌سازی آمریکایی بوئینگ برای خرید احتمالی ۱۰۰ فروند هواپیمای مسافری است.

پرورش پیش از این در سخنانی در تاریخ دوم اسفند سال گذشته، اعلام کرده بود در‌ صورتی‌که شرایط و مقدمات لازم برای وارد‌کردن ایرباس ۳۸۰ فراهم نشود، قرار‌داد خرید این هواپیما با هواپیمای دیگری تعویض می‌شود. نمایندگان شرکت بوئینگ در روزهای آخر فروردین‌ماه برای مذاکره با مقامات ایرانی در سفری کم‌سابقه، به تهران سفر کردند.

«عباس آخوندی» وزیر راه و شهرسازی، اواسط اسفندماه سال گذشته اعلام كرده بود كه با توجه به چراغ سبز دولت آمریكا به بوئینگ از این شركت برای انجام مذاكره با شركت‌های ایرانی دعوت شده است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه