استعمار انگلیسی چه ارمغانی برای هنگ کنگ داشته است؟

علی گودرزی | چهار شنبه, ۱۹ خرداد ۹۵ ساعت ۰۷:۰۰

هنگ کنگ در زمانی که کمونیست چین را فراگرفته بود تحت استعمار انگلیس قرار گرفت، ولی این استعمار با حاکم کردن قوانین، خود باعث پیشرفت چشمگیر هنگ کنگ نسبت به چین شد، به طوری که هم ‌اکنون هنگ کنگ نقش اساسی در مناسبات اقتصادی جهان دارد، در ادامه با کجارو همراه باشید.

در تاریخ ۲۶ ژانویه ۱۸۴۱ میلادی امپراتوری بریتانیا هنگ کنگ را پس از شکست چین، نخستین جنگ میان چین و انگلستان (First Opium War)، اشغال کرد و یک سال پس از اشغال این جزیره کنترل آن به طور کامل به دست انگلیس افتاد. بعد از گذشت یک و نیم قرن در طول تاریخ، هنگ‌کنگ مسیر متفاوتی را در مقایسه با دیگر قسمت‌های کشور پهناور چین اتخاذ کرده است. در حالی که این شهر و بندرش از تحولات سیاسی و تأثیرات فرهنگی حزب کمونیست به دور بوده است.

 در ادامه این مقاله چند مورد از قوانینی از بریتانیا، که باعث پیشرفت جزیره هنگ‌کنگ شده است را بررسی می‌کنیم.

مستعمره بریتانیا

بنادر هنگ کنگ

نفوذ و کنترل هنگ‌کنگ توسط بریتانیا در سال  ۱۸۴۱ میلادی بعد از شکست چین در نخستین جنگ میان  انگلستان و چین اتفاق افتاد و در آن موقع توسط ارتش بریتانیا اشغال شد. این نفوذ و کنترل توسط امضای قرارداد نانجینگ دائمی شد. امپراتوری بریتانیا همچنان به گسترش کنترل خود بر این جزیره در دهه‌های متوالی ادامه داد و فرمانداری آن را در قسمت اعظمی از قرن ۲۰ میلادی حفظ کرد، تا زمانی که کنترل آن در تاریخ ۱۹۹۷ به دست چین بازگردانده شد. هنگ‌کنگ در زمان کنترل توسط بریتانیا به عنوان یک مرکز مالی جهانی، و همچنین به عنوان مرکز منطقه‌ای برای حمل و نقل و کشتیرانی تأسیس شد.

آموزش و پرورش

آموزش در هنگ کنگ

آموزش و پرورش جایگاه ویژه و مهمی در جامعه هنگ‌کنگ دارد، و تقریباً از سیستمی شبیه به آموزش و پرورش انگلستان استفاده می‌کند. آموزش دو زبانه به شدت تشویق می‌شود. بر اساس اصلاحات قانون توسط فرماندار بریتانیا در هنگ کنگ در دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی بهره‌برداری از سیستم آموزشی و تحصیل رایگان برای تمامی کودکان تصویب شد، برنامه‌ای که تا کنون گسترش یافته است.

حمل و نقل گسترده

حمل و نقل هنگ کنگ

در سال ۱۹۶۰میلادی دولت هنگ‌کنگ نیاز به افزایش جاده‌ها و سیستم حمل و نقل را متناسب با رشد اقتصادی‌شان شناسایی کرد و در صدد تسهیل راه‌های افزایش سیستم حمل و نقل برآمد. سیستم حمل و نقل ریلی گسترده نتیجه تلاش بی وقفه دولت بود، و این سیستم به سرعت به یکی از پرسودترین و شلوغ‌ترین سیستم‌های حمل و نقل عمومی در جهان تبدیل شد. امروزه بیش از ۹۰ درصد از یازده میلیون سفرهای روزانه در هنگ‌کنگ توسط سیستم حمل و نقل عمومی انجام می‌پذیرد که در بالاترین رتبه در جهان قرار دارد.

میراث فرهنگی

معابد هنگ کنگ

از آنجا که هنگ کنگ از انقلاب فرهنگی سال‌های ۱۹۶۰-۱۹۷۰ که قسمت اعظمی از سرزمین چین باستان را ویران کرد در امان ماند، بسیاری از آثار و بناهای تاریخی و مذهبی هنگ کنگ دست نخورده باقی مانده است.

معماری

آسمن خراش‌های هنگ کنگ

در نتیجه آزادی این جزیره برای تجربه نظام سرمایه‌داری در قرن‌های اخیر، هنگ‌کنگ با توسعه ساختمان‌های انبوه و عظیمش معروف شده است. در هنگ‌کنگ بیش از ۱۲۰۰ آسمان‌خراش وجود دارد، که در حال حاضر بیشترین تعداد آسمان‌خراش در جهان را در خود دارا می‌باشد. فقدان نسبی فضا موجب به وجود آمدن ساخت و سازهای انبوه در ارتفاعات شد. همچنین، تعداد اندک ساختمان‌های قدیمی، این شهر را به مرکز معماری مدرن در جهان تبدیل کرده است. معمولاً آسمان‌خراش‌های هنگ‌کنگ به عنوان بهترین نمونه‌ها در جهان در نظر گرفته می‌شوند و مدیران برنامه‌ریزی شهری پیشرفت‌های بیشتری را در جهت حفظ این جایگاه در نظر دارند.

مکانی که در آن شرق، غرب را ملاقات می کند

هنگ کنگ

از آنجا که این شهر خودمختاری خود را پس از بازگشت به چین حفظ کرده است، هنگ‌کنگ یک بازیگر فعال در صحنه بین‌المللی است و ارتباطات مستقل خود را با دیگر کشورها حفظ کرده است. این شهر نقش فعالی در سازماندهی تجارت جهانی دارد و به طور متناوب با کشورهای دیگر در مورد مسائل مالی، فرهنگی و گردشگری همکاری می‌کند. به همین دلیل این شهر به مکانی که در آن شرق، غرب را ملاقات می‌کند شهرت یافته است.

صنعت فیلم سازی

مجسمه برسلی در هنگ کنگ

هنگ‌کنگ برای دهه‌های متوالی خانه‌ای پر جنب و جوش برای شرکت‌های فیلم‌سازی مشهور بین‌المللی بوده‌ است اکنون آزاد از سانسور‌های فیلم‌های چینی توانسته رونق بگیرد، کیفیتی که حتی با توجه به تغییر مدیریت و کنترل چینی‌ها نیز دست نخورده باقی مانده است. تلاش صنعت فیلم‌سازی هنگ‌کنگ برای افزایش محبوبیت کونگ‌فو در جهان قابل توجه است. ژانری که ستارگان مشهوری همچون بروسلی و جکی جان را به جهان معرفی کرده است.

مرکز سرگرمی

سرگرمی‌های هنگ کنگ

هنگ‌کنگ با اتکا به صنعت فیلم سازیش و همچنین حمایت قوی این جزیره از مؤسسات فرهنگی مثل موزه‌های هنری و موسیقی خود را مرکز سرگرمی منطقه می‌نامد. همچنین این جزیره برای غذاهای متنوعش معروف است و ردپای تأثیرات غذاهای شرقی و غربی را می‌توان بر روی غذاهای آنجا دید.

ورزش

راگبی در هنگ کنگ

ورزش نقش مهمی در فرهنگ هنگ‌کنگ بازی می‌کند، و تحت تأثیر دوره‌ی استعماری بریتانیا، ورزش‌های فوتبال و راگبی جزء معروف‌ترین و محبوب‌ترین ورزش‌های این جزیره‌اند. در حقیقت، تورنمنت راگبی چین زیرمجموعه مسابقات بین‌المللی هنگ‌کنگ است. همچنین هنگ‌کنگ هیئتی مستقل از چین را به رقابت‌های بین‌المللی المپیک می‌فرستد.

مرکز قدرتمند دموکراسی

تظاهرات در هنگ کنگ

ساکنان هنگ‌کنگ به شدت مدافع آزادی‌های اقتصادی و دموکراتیک خود باقی هستند، و حس بی‌اعتمادی را نسبت به چین کمونیست در خود حفظ کرده‌اند. از زمانی که این جزیره به چین برگردانده شده تعداد قابل توجهی تظاهرات به وسیله طرفداران دموکراسی در این جزیره برگزار شده است درحالی‌که دولت سرزمین اصلی یا همان چین در تلاش برای افزایش نفوذ بیشتر در مناسبات سیاسی و اقتصادی هنگ‌کنگ است.

مطالب مرتبط:

منبع allday

دیدگاه