با زیباترین مکان های منطقه قفقاز و ایران‎ آشنا شوید

محبوبه رستمی | جمعه, ۲۱ خرداد ۹۵ ساعت ۰۰:۰۱

ایران در گذشته وسعتی بسیار زیاد داشت که بخش بزرگی از منطقه‌ی قفقاز را هم شامل می‌شد. گرچه امروزه ایران مالکیت زیادی روی آن ندارد اما کشورهایی که در این منطقه قرار دارند دارای طبیعتی شگفت انگیز و فرهنگی غنی هستند که در ترکیب با میراثی تاریخی جذابیتی بی‌نظیر دارند. از جمله این کشورها می‌توان به جمهوری آذربایجان، ارمنستان، گرجستان، روسیه و ترکیه اشاره کرد. در ادامه با کجارو همراه باشید تا به معرفی ۱۰ مکان جادویی و بسیار زیبا در این منطقه و ایران بپردازیم.

۱۰. پارک ملی برجومی خاراگائولی    (Borjomi-Kharagauli National Park)، گرجستان

گرجستان طبیعت بکر، باشکوه و خیره‌کننده‌ای دارد. پارک ملی برجومی خاراگائولی  مثالی عالی از طبیعت مورد بحث است. تماشای گونه‌های متنوع گیاهی و جانوری و همچنین میراث تاریخی این پارک ارزش سفر را دارد. کل این ناحیه ۸۵۱ کیلومتر مربع وسعت دارد که بیش از یک درصد خاک گرجستان را تشکیل می‌دهد. همان طور که گفتیم این پارک طبیعت منحصر‌به‌فرد و مناطق جغرافیایی و زیست محیطی حیرت‌انگیزی دارد که همین موضوع روند گسترش زیرساخت‌های گردشگری را توسعه می‌بخشد، بنابراین می‌توانید با فراغ بال از این پارک و گوشه و کنار آن دیدن کنید. اگر روزی به گرجستان سفر کردید، مطمئن شوید که حتما از این منطقه بازدید می‌کنید.

پارک ملی برجومی

۹. کوه آراگاتس، ارمنستان

آراگاتس کوهی با چهار قله در کنار آتشفشانی خاموش است که با ۴,۰۹۰ متر ارتفاع از سطح دریا، مرتفع‌ترین نقطه‌ی ارمنستان محسوب می‌شود. این کوه در ارمنستان مفهومی مقدس دارد و به‌مدت چندین قرن الهام‌بخش فولکلور و هنرمندان بومی این کشور بوده است. آراگاتس همچنین یکی از محبوب‌ترین مناطق مخصوص ییاده‌روی و کوهنوردی ارمنستان به شمار می‌رود. دسترسی به دو قله‌ی این کوه راحت است اما بالارفتن از دو قله‌ی دیگر نیاز به تجربه‌ی بیشتری دارد. همچنین رصدخانه‌ای به نام رصدخانه اخترفیزیک بیوراکان و دژی از قرون وسطی به نام دژ آمبرد نیز در این ناحیه قرار دارند. در نهایت باید به شهر آشتاراک اشاره کنیم که در جنوب آراگاتس واقع شده است.

کوه آراگاتس

۸. باداب سورت، مازندران، ایران

باداب سورت چشمه‌های تراسی شکلی هستند که یک شگفتی واقعی محسوب می‌شوند. باداب سورت در زبان مردم محلی به معنی اثر آب گازدار است. این حوضچه‌های طبیعی در روستای اورُست منطقه‌ی کیاسر استان مازندران واقع شده‌اند. استخر‌های طبیعی بسیار شگفت‌انگیزی که  از سنگ‌های تراورتن شکل گرفته‌اند و در ارتفاعات بالای کوهستانی قرار دارند. این نوع از چشمه‌های پلکانی طبیعی تنها در معدود نقاطی از کره‌ی زمین وجود دارند اما باداب سورت که به خاطر رنگ زیبای نارنجی‌اش در نتیجه‌ی غلظت بالای رسوبات دارای اکسید آهن، منحصر‌به‌فرد است. این استخر‌ها توسط آب چشمه‌های داغ معدنی که بسیار شور هستند و خاصیت درمانی بالایی دارند، پر می‌شود. این آب می‌تواند برای درمان درد‌های روماتیسمی و انواع مشکلات پوستی مؤثر باشد. می‌توان در این استخرها نشست و ساعت‌ها  از خاصیت درمانی آن استفاده کرد که البته برای این کار توصیه می‌شود از کفش‌های ضد آب استفاده کنید. ضمنا گردشگران می‌توانند در همان نزدیکی چادر بزنند و از محیط بکر اطراف لذت برند و خیالشان از بابت نبود حیوانات وحشی راحت باشد. باداب سورت یکی از محبوب‌ترین و زیباترین نقاط کیاسر محسوب می‌شود.

باداب سورت

۷. کوه آرارات، ارمنستان

کوه آرارات به‌نحوی نماد و امضای کشور ارمنستان به شمار می‌رود و در واقع مفهومی نمادین (نماد مقاومت و پایداری) را حمل می‌کند. البته این کوه امروزه در خاک ترکیه قرار دارد، اما از ارزش و مفهوم آن نزد مردم ارمنستان به‌هیچ‌وجه کاسته نشده است.  مهم‌تر از همه اما یک صومعه‌ی تاریخی است که در محیطی غیر قابل باور در دشت آرارات قرار دارد. این صومعه تاکنون میزبان ازدواج زوج‌های جوان زیادی بوده است که مشتاق برگزاری مراسم مقدس ازدواجشان در این محیط حیرت انگیز بوده‌اند. آرارات را باید محبوب‌ترین جاذبه‌ی ارمنستان دانست که طبیعتی به واقع دیدنی و معماری‌های تاریخی را ارائه می‌دهد. آرارات در واقع متشکل از دو کوه آرارات بزرگ (۵,۱۳۷ متر) و کوچک (۳,۸۹۶ متر) است.

کوه آرارات

۶. مسجد نصیر الملک، شیراز، ایران

مسجد بسیار زیبای نصیر الملک در سال  ۱۸۸۸ میلادی (۱۲۵۵ تا ۱۲۶۷ خورشیدی) ساخته شد. با وجود ساختار سنتی، شیشه‌های تزئینی رنگی خارق‌العاده این مسجد، از آن مکانی بسیار نفس‌گیر ساخته‌اند. زمانی که نور خورشید از پنجره‌ها به درون بنا می‌تابد، کل شبستان این مجموعه پر از نورهای مسحورکننده‌ی رنگارنگ می‌شود. بدون شک اگر قرار باشد فهرستی از جاذبه‌های دیدنی ایران که باید ببینید تهیه شود، این مسجد در آن برای خود جایی دست و پا خواهد کرد. کافی است یک بار از نزدیک این بنا  را ببینید تا به صحت گفته‌های ما پی ببرید.

مسجد نصیرالملک

۵. باتومی (Batumi)، گرجستان

باتومی شهری بندری و دومین شهر بزرگ گرجستان به شمار می‌رود که بر کرانه‌ی دریای سیاه واقع شده است. این شهر در منطقه‌ای نیمه گرمسیری قرار دارد؛ بنابراین آب و هوای آن در تمام طول سال معتدل است. علاوه‌ بر پیشینه‌ی تاریخی قابل‌توجه، فراهم بودن ببشمار سرگرمی، هتل لوکس و سواحل قابل‌توجه در این شهر، آن را به مقصد جذابی تبدیل کرده است که بازدید از آن ارزش بالایی دارد.

باتومی

۴. پامو‌کاله، ترکیه

«پاموکاله»به معنی (قلعه پنبه‌ای)است، این چشمه‌های تراسی شکل به حدی محبوب هستند که هر ساله مورد بازدید گردشگران زیادی از سراسر دنیا قرار می‌گیرند. این تراس‌های تراورتنی با آب داغ از چشمه‌های طبیعی پرشده‌اند و سرشار از مواد معدنی هستند، که دارای خاصیت درمانی فراوان است. از این چشمه‌ها به‌مدت چند قرن به‌عنوان حمام استفاده می‌شد. البته در کشور عزیزمان و در استان مازندران نیز چنین چشمه‌های به نام چشمه‌های باداب سورت  وجود دارند که می‌توانید از آنجا دیدن کنید.

پاموکاله

۳. ایروان، ارمنستان

ایروان پایتخت و بزرگ‌ترین شهر ارمنستان است که یکی از قدیمی‌ترین شهرهای جهان هم به شمار می‌رود. شهری که قدمت آن به قرن هشتم پیش از میلاد باز می‌گردد. در مرکز ایروان که بایستید، می‌توانید کوه نمادین آرارات را تماشا کنید. این کوه به‌عنوان پس زمینه، چشم‌اندازی بسیار زیبا به این شهر بخشیده است. شهر ایروان همچنین یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های تفریحی ارمنستان محسوب می‌شود. بازدیدکنندگان می‌توانند از تعداد زیادی موزه، بنای تاریخی، رستوران و هتل‌های لوکس در این شهر نهایت استفاده را ببرند. به احتمال زیاد، در سفرتان به ارمنستان، ایروان مقصد اولیه شما خواهد بود، بنابراین با برنامه‌ریزی صحیح از سفر به این شهر لذت ببرید.

ایروان

۲. تفلیس، گرجستان

تفلیس که در قرن پنج میلادی توسط واختانگ یکم (پادشاه گرجستان باستان) مشهور به ایبریا تاسیس شده است، به‌دلیل چشمه‌های آب گرمش (تبیلیسی مشتق از واژه‌ی تبیلی به‌معنای گرم) به این اسم نامیده می‌شود. پایتخت گرجستان تاکنون و در طول عصرهای مختلف، در معرضفرهنگ‌های گوناگونی بوده است. بنابراین امروزه ترکیبی منحصر‌به‌ فرد از سبک‌ها و روش‌های متفاوتی را می‌توان در آن مشاهده کرد. با این وجود اما فرهنگ غربی در این شهر چندان رخنه نکرده و سنت‌های دیرینه‌ی آن تا به امروز حفظ شده‌اند. همین موضوع این شهر را برای گردشگران خارجی به مقصدی بسیار جذاب تبدیل کرده است. اکتشاف فرهنگ گرجی، و مردم بومی این شهر که به مهمان‌نوازی شهرت دارند سفر به تفلیس را به تجربه‌ای فراموش‌نشدنی تبدیل می‌کند.

تفلیس

۱. استانبول، ترکیه

شهر باشکوه، تاریخی و بسیار زیبای استانبول در مرز اروپا و آسیا واقع شده است و میراث فرهنگی بی‌نظیری از هر دو قاره را ارائه می‌دهد. امروزه تاریخ طولانی این شهر در معماری خیره‌کننده‌ی آن آشکار شده است. با این حال، استانبول یکی از جوان‌ترین و هیجان‌انگیزترین شهرهای ترکیه به شمار می‌رود. بازدید از استانبول و تماشای معماری‌ها، باغ‌ها، قایق سواری و چشیدن مزه‌ی غذاهای محلی در یکی از بی‌شمار رستوران‌های این شهر دلایل خوبی برای سفر به این منطقه از ترکیه هستند. استانبول در واقع روح و جوی دارد که مانند هیچ کجا نیست و تا خودتان تجربه نکنید نمی‌توانید لذت گشت و گذار در آن را به‌خوبی درک کنید.

استامبول

مطالب مرتبط:

دیدگاه