رکورد سریع ترین رشد گردشگری در خاورمیانه از آن عمان است

تیم  کجارو
تیم کجارو سه شنبه، ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۳۰
رکورد سریع ترین رشد گردشگری در خاورمیانه از آن عمان است

عمان از نظر رشد گردشگری و سهم آن در تولید ناخالص داخلی، برترین جایگاه را در خاورمیانه دارد.

شورای جهانی سفر و گردشگری (WTTC) گفته است که عمان از نظر سرعت رشد گردشگری برای تنوع بخشیدن به اقتصاد بهترین عملکرد را در خاورمیانه دارد و تا ده سال آینده بیش از ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار گردشگر خارجی جذب می‌کند.

صنعت گردشگری عمان با توجه به مجموع سهم گردشگری و سفر در تولید ناخالص داخلی این کشور سریع‌ترین رشد را در کل منطقه خاورمیانه داشته و در صورت ادامه این روند تا سال ۲۰۲۶ نزدیک به ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار گردشگر از کشورهای دیگر جذب می‌کند.

با توجه به اینکه سهم مجموع گردشگری در تولید ناخالص داخلی عمان از مرز ۵/۷ درصد در سال ۲۰۱۵ گذشته انتظار می‌رود که تا ده سال دیگر این میزان به ۶ درصد برسد.

در زمینه پیش‌بینی نرخ رشد ۶ درصدی عمان در صدر جدول رشد گردشگری منطقه خاورمیانه جای گرفته است در حالی که قطر و کویت به‌ترتیب با ۵/۹ و ۵/۶ درصد رشد از نظر سهم این صنعت در تولید ناخالص داخلی در ردیف‌های بعدی جای دارند. امارات متحده عربی با نرخ رشد ۴/۴ درصد پیش‌بینی شده در مکان ۶ این جدول جای گرفته است.

در این بررسی‌ها سهم کل بخش سفر و گردشگری شامل طیف وسیع‌تری از خدمات معمول در این بخش است که از محدوده‌ی سرمایه‌گذاری و زنجیره تأمین خدمات و تسهیلات و نیز درآمد به دست آمده از تمام بخش‌های وابسته می‌گذرد.

با توجه به سهم مستقیم بخش سفر و گردشگری در تولید ناخالص عمان با نرخ رشد ۶/۶ درصد، گردشگری دومین صنعت مهم در اقتصاد این کشور محسوب می‌شود و از این نظر کویت در رتبه بعدی جای دارد.

سهم مستقیم بخش سفر و گردشگری نشانگر فعالیت‌های اقتصادی ایجاد شده توسط صنایع وابسته همانند هتل‌ها، و آژانس‌های مسافرتی ، ایرلاین‌ها و دیگر بخش‌ها در خدمات حمل و نقل مسافران، همچنین رستوران‌ها و صنایع وابسته به سرگرمی و تفریح و مانند آن است.

در این گزارش پیش‌بینی شده است که تا پایان ۲۰۱۶ این کشور شاهد افزایش اشتغال در بخش گردشگری و هتلداری به میزان ۵/۱ درصد باشد.

کشور عمان از میان ۱۰ کشور منطقه از نظر سهم گردشگری در تولید اشتغال با ۵/۷ درصد در سال ۲۰۱۵ رتبه ۱۰ را دارد در مقایسه با امارات که مکان پنجم این جدول بیش از ۹/۶ درصد از کل بازار اشتغال آن وابسته به صنعت گردشگری است، جایگاه بالایی ندارد.

استراتژی گردشگری عمان تا سال ۲۰۴۰ طبق آنچه که از سوی وزارت گردشگری مشخص شده، جذب ۵ میلیون بازدیدکننده بین‌المللی تا سال ۲۰۴۰ و ۶ درصد افزایش سهم این بخش در تولید ناخالص داخلی است. این کشور سال گذشته ۲/۴ میلیون گردشگر خارجی داشت.

 

مطالب مرتبط:

منبع CHN

دیدگاه