آشنایی با جاذبه های گردشگری در شمال شرقی انگلستان

سعیده خلیلی‌صفا | دوشنبه, ۱۷ خرداد ۹۵ ساعت ۰۷:۰۰

ناحیه شمال شرقی انگلستان با سایر نواحی این کشور و حتی کره زمین بسیار متفاوت است. دلیل این تفاوت، گویش زیبا، مراتع وسیع و حتی فرهنگ خاص منطقه است.با کجارو همراه باشید

ناحیه شمال شرقی کشور انگلستان به نام نورتومبریا شهرت دارد و از ابعاد مختلف مانند مذهبی، تاریخی، صنعتی و غیره دارای پیشینه بسیار غنی است.

صومعه وایتبی (Whitby Abbey)

آیا به داستان‌های دراکولا علاقه‌مند هستید؟ شهر ساحلی وایتبی محل اصلی خلق اثر مشهور دراکولا توسط برام استوکر بوده است. این شهر دقیقا همان محلی است که وی مغازه‌اش را در آنجا برپا کرده است. همچنین این منطقه محل اصلی برپایی عید پاک است. در این رابطه، اعضای شورای کلیسای وایتبی در ۶۶۴ سال پس از میلاد برای برگزاری روز خرگوش مقدس تصمیم گرفتند.

۱۴ دلیل برای جذابیت شمال شرقی انگلستان

دیوار هادریان (Hadrian's Wall)

 اگرچه رابین هود در جنوب ناتینگهام اقامت داشته، ولی «کوین کستنر» در فیلم کلاسیک «شاه دزدان» این ماجرا را در کنار دیوار «هادریان» در شمال انگلستان به تصویر کشیده است. مدت‌ها پیش از تهیه این فیلم، این دیوار شمالی‌ترین نقطه مرزی روم محسوب می‌شد و سربازان رومی از اهالی پیکت اسکاتلندی در امتداد خلیج حفاظت می‌کردند.

۱۴ دلیل برای جذابیت شمال شرقی انگلستان

شهر یورک

قدمت سکونت مردم در این شهر به ۱۰۰۰۰ سال پیش باز می‌گردد. همچنین این شهر برای پادشاهان در طول تاریخ از اهمیت بسزایی برخوردار است. برای مثال، سه تن از پادشاهان روم به نام‌های ویلیام فاتح، پرنس جان، گای فاکس و حتی حضور وایکینگ‌ ها جایگاه این شهر را از لحاظ تاریخی پر رنگ‌تر کرده است.

۱۴ دلیل برای جذابیت شمال شرقی انگلستان

 موزه جورویک واکینگ (The Jorvik Viking)

به‌دلیل قرارگیری در نقطه مرکزی حمله اسکاندیناوی به جزایر بریتانیا، شهر یورک محل مناسبی برای احداث یکی از جذاب‌ترین موزه‌ها در جهان است. از این‌ جهت، موزه وایکینگ در زیر شهر یورک احداث شده است تا گردشگران در حین بازدید از آن شواهد، صداها و حتی بوی دوران تاریک اروپا را از نزدیک لمس کنند. اگر شما نیز دوستدار تاریخ هستید، فرصت بازدید از تونل تاریخی وایکینگ‌ها را از دست ندهید.

۱۴ دلیل برای جذابیت شمال شرقی انگلستان

قلعه آلنویک (Alnwick)

قلعه آلنویک در مجموعه داستان‌های هری پاتر با نام هاگوارتز شناخته شده و در واقع، مکانی است که هری پاتر در آنجا نخستین درس پرواز خود را آموخت. قلعه به‌تنهایی مکان جذابی است و قدمت آن به قرن یازدهم باز می‌گردد. همچنین در نیمه دوم سده پانزدهم نبردی با عنوان جنگ رزها در مراتع اطراف قلعه رخ داد و برای همیشه در تاریخ بریتانیا ثبت شد. خانواده پرسی از علاقه‌مندان رشته باستان‌شناسی هستند و در راستای ارتقای جایگاه موزه از لحاظ بین‌المللی تلاش بسیاری کرده‌اند.

۱۴ دلیل برای جذابیت شمال شرقی انگلستان

شهر نیوکاسل در جوار رود تاین

شهر نیوکاسل در جوار رود راین، بزرگ‌ترین شهر ناحیه شمال شرقی کشور انگلستان به شمار می‌رود. به عبارت دیگر، این شهر محل اتصال تاریخ و زندگی مدرن در بریتانیا است. قلعه قرون‌وسطا، اراضی بازسازی شده اطراف بارانداز شهرک صنعتی به سبک نئوکلاسیک در کنار مراکز عمومی و تفریحی با معماری مدرن و برجسته شهری تلفیق شده‌اند. مستر بین و استیک، دو شخصیت هنری و کمدی برجسته انگلستان، این شهر را به‌عنوان زادگاه خود معرفی کرده‌اند.

۱۴ دلیل برای جذابیت شمال شرقی انگلستان

قوی نقره‌ای در موزه بووز (Bowes)

موزه بووز در دهکده زیبای قلعه بارنارد قرار دارد و یکی از جذاب‌ترین کلکسیون‌های خصوصی هنری در این موزه نگهداری می‌شود. از جمله اشیای جالب این موزه می‌توان به قوی نقره‌ای ماشینی اشاره کرد که متعلق به قرن هجدهم میلادی بوده و قدیمی‌ترین سازه‌های رباتیک در جهان به شمار می‌رود. نکته جالب‌توجه این است که این قو بزرگ‌ترین جعبه موسیقی جهان بوده و با وجود قدمت چند صد ساله همچنان کار می‌کند. علاقه‌مندان می‌توانند یکبار در طول روز در قلعه شبه فرانسوی محل نگهداری قوی نقره‌ای از آن بازدید کنند.

۱۴ دلیل برای جذابیت شمال شرقی انگلستان

زمین‌های بایر یورکشایر شمالی

این زمین‌ها تحت تملک پارک ملی بوده و در حدود ۸۸۵ کیلومتر از مساحت آن شامل مراتع وسیع است. این مرتع ضمن اینکه پناهگاهی برای کوهنوردان محسوب می‌شود، مملو از خرابه‌های باستانی در انتظار کاوش است. در داخل محدوده پارک بیش از  ۷۰۰ بنای تاریخی ثبت شده است که قدمت آن‌ها به ۱۰۰۰۰ سال باز می‌گردد.

۱۴ دلیل برای جذابیت شمال شرقی انگلستان

دهکده هاورد: زادگاه خواهران برونته

موزه-کلیسای خانگی برونته در خانه هاورد، منزل خانواده برونته در مراتع یورکشایر بوده است. همچنین این خانه شاهد خلق شاهکارهای ادبی بی‌نظیری مانند «جین ایر» و «بلندی‌های بادگیر» بوده است. همچنین در حین گذار از این خانه می‌توان حضور شخصیت‌های داشتان همانند آقای رچستر یا هیتکلیف را حس کرد.

۱۴ دلیل برای جذابیت شمال شرقی انگلستان

قلعه دورهام

قلعه دورهام متعلق به قرن یازدهم میلادی بوده و امروزه میزبان دانشگاه دورهام است. نکته جالب‌توجه اینکه سیاه‌چاله‌های قلعه به مکان‌هایی برای تفریح دانشجویان از هر نژادی تبدیل شده است. البته پیش‌تر نیز کمپانی برادران وارنر سعی در اجاره محل از دانشگاه و استفاده از آن برای تهیه فیلم داشته که با مخالفت دانشگاه مواجه شده است.

۱۴ دلیل برای جذابیت شمال شرقی انگلستان

جزیره مقدس لیندسفارن

این جزیره که مورد غارت و حمله وایکینگ‌ها واقع شده، دارای قلعه و صومعه‌ایی معروف است. همچنین این جزیره میزبان خداجویانی بوده که به قدیس تبدیل شده‌اند. علاوه بر این، انجیل لیندسفارن تصویر روشنی را از جایگاه روحانیت در تمام دوران را ارائه می‌کند. این جزیره کاملا از هیاهوی زندگی امروزی جدا بوده و سکوت و آرامش حاکم بر آن، تاکنون موجب خلق آثار و داستان‌هایی حماسی تخیلی مانند بازی تاج‌وتخت (Game of Thrones) و ترانه یخ و آتش (A Song of Ice and Fire) شده است.  

۱۴ دلیل برای جذابیت شمال شرقی انگلستان

کلیسای جامع دورهام

بنای کلیسای جامع دورهام یکی از بهترین ساختمان‌های کل بریتانیا محسوب می‌شود. سبک معماری بنا به شیوه نرماندی بوده و محلی ویژه برای تمدد روح و روان افراد مهمی مانند پادشاهان، اسقف‌ها و قدیسان به شمار می‌رفته است. البته این بنا نیز مانند سایر بناهای تاریخی در بریتانیا در فیلم‌های ساخت این کشور مانند الیزابت و هری پاتر در قاب تصویر قرار گرفته شده است. در نخستین قسمت‌های فیلم هری پاتر می‌توان این بنا در در فضای باز اطراف هاگوارتز مشاهد کرد. البته طبق گفته‌ها، پس از درگیری یکی از بازیگران در یکی از مکان‌های عمومی اطراف کلیسا، فیلمبرداری در این منطقه در دوره‌هایی بعدی متوقف شده است.

۱۴ دلیل برای جذابیت شمال شرقی انگلستان

موزه فضای باز بیمیش (Beamish)

منطقه شمال شرقی انگلستان از دیرباز محل تجمع فعالیت‌های صنعتی مانند تولید زغال سنگ و صنایع چوب بوده است. تپه‌های منطقه مملو از معادن است و در حومه شهرها نیز می‌توان بقایای قدیمی تجهیزات صنعتی را مشاهده کرد. به مناسبت بزرگداشت قرن‌ها فعالیت صنعتی دشوار، موزه فضای باز بیمیش در جوار بناهای تاریخی با هدف احیای هنر فراموش شده احداث شده است.

۱۴ دلیل برای جذابیت شمال شرقی انگلستان

فرشته شمال

به مناسبت بزرگداشت تغییر جایگاه ناحیه شمال شرقی انگلستان از عصر صنعتی به مرکز فناوری اطلاعات و تحقیقات زلزله‌نگاری، موسسه ملی بخت‌آزمایی انگلستان تصمیم به نصب نمادی جدید از انگلستان در این ناحیه گرفت. در پی این تصمیم، فرشته شمال روی تپه‌ای در نزدیکی نیوکاسل به‌صورت بنای یادبود جدیدی برای نمایش پیشینه تاریخی و جذابیت‌‌های این منطقه به جهانیان نصب شد و گردشگران بسیاری برای بازدید از آن به این منطقه سرازیر می‌شوند.  

۱۴ دلیل برای جذابیت شمال شرقی انگلستان

مطالب مرتبط:

منبع allday

دیدگاه