حقایقی که در مورد آلاسکا نمی دانستید

هانیه احمدی | پنجشنبه, ۲۰ خرداد ۹۵ ساعت ۱۶:۳۰

شاید یکی از ایالات آمریکا که خیلی حرفی در مورد آن زده نمی‌شود، ایالت آلاسکا باشد. یک ایالت دور و نزدیک به کانادا که چهل و نهمین ایالت آمریکا است و حقایقی جالب در مورد آن وجود دارد که شاید از شنیدن آنها شگفت‌زده شوید. از طبیعت بی‌نظیر تا تاریخ منحصربه‌فرد این ایالت ثروتمند. با کجارو همراه باشید تا از این حقایق با شما صحبت کنیم.

حقایق جالبی در مورد آلاسکا وجود دارد که به احتمال زیاد بسیاری از آنها را نشنیده‌اید: 

 آلاسکا بزرگ‌ترین ایالت کشور است

آلاسکا

اغلب مردم با نگاهی به نقشه‌ی آمریکا گمان می‌کنند تگزاس بزرگ‌ترین ایالت اتحادیه است. اما احتمالا آنها متوجه نشده‌اند که آلاسکا در مقیاس خود در نقشه نشان داده نشده است، زیرا به احتمال زیاد از یک ساحل در یک سمت نقشه تا ساحل دیگر کشیده می‌شد.

بیش از هر ایالت دیگری دارای خط ساحلی است

خط ساحلی آلاسکا

نه تنها بزرگ‌ترین ایالت آمریکا دارای بیشترین خط ساحلی است، بلکه بیشتر از بقیه ایالات دارای جنگل است که چیزی در حدود ۳۴ هزار مایل است.

۱۰ کوه بلند آمریکا در آلاسکا قرار دارند

قله در آلاسکا

علاوه بر اینکه ده کوه بسیار بلند آمریکا در آلاسکا واقع شده‌اند، بلندترین قله‌ی آمریکا به نام کوه مک کینلی (McKinley) نیز در این منطقه قرار دارد. 

بسیاری از بخش‌های آن با ماشین قابل دسترس نیست

آلاسکا

بیش از ۷۵ درصد آلاسکا از جمله پایتخت آن، جونو یا ژونو (Juneau)، تنها با هواپیما و قایق قابل دسترس هستند.

بیش از ۱۰۰ کوه آتشفشان فعال دارد

کوه آتشفشانی

قرار گرفتن آلاسکا در صفحات تکتونیکی در حاشیه اقیانوس آرام، سبب وجود کوه‌های آتشفشانی زیادی در آن شده است. کوه‌هایی مانند کلیولند (Cleveland)، پاولوف (Pavlof)، ونیامینف ( Veniaminof) و کوه  Semisopochnoi که فعال‌ترین کوه‌های آتشفشانی دهه‌های اخیر بوده‌اند.

آلاسکا بیش از هر ایالت دیگری آب‌های داخلی دارد

آلاسکا

بیش از سه هزار رود و بیش از سه میلیون دریاچه در آلاسکا وجود دارد که همین امر موجب به وجود آمدن ۲۰۱۷۱ مایل مربع آب‌های داخلی در آن شده است.

تنها بخش خاک آمریکا که در جنگ جهانی دوم مورد تجاوز قرار گرفت

آلاسکا

آلاسکا، شاهد تنها جنگ شکل گرفته در آمریکا در جریان جنگ جهانی دوم بود. در سال ۱۹۴۳ و پس از حمله‌ی  ژاپنی‌ها به جزایر الموت این جنگ را تجربه کرده است.

بیش از نیمی از یخچال‌های طبیعی دنیا در آلاسکا قرار دارند

آلاسکا

حدود ۵ درصد از آلاسکا با بیش از هزار یخچال طبیعی پوشیده شده است.

اغلب ماهی‌های سالمون، خرچنگ و لوزی ماهی آمریکا از آلاسکا به دست می‌آید

آلاسکا

در سال ۲۰۱۱، بیش از ۲۲۶۷ تن (۵ میلیون پوند) از ماهی و شل فیش که بیش از ۳ میلیارد دلار ارزش داشتند از آلاسکا صید شد. همچنین بزرگ‌ترین ماهی سالمونی که تاکنون صید شده است با وزنی در حدود ۴۴/۵ کیلوگرم از رودخانه کنای (Kenai) در آلاسکا به دست آمده است.

مطالب مرتبط:

منبع allday

دیدگاه