تاریخچه ایر فورس وان؛ هواپیمای حامل رئیس جمهور آمریکا

سعید میرزاپور | یکشنبه, ۱۶ خرداد ۹۵ ساعت ۰۷:۰۰

رئیس‌ جمهور یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های هر کشوری است که کارهای زیادی برای تأمین امنیت وی انجام می‌شود. آمریکا نیز یکی از کشور‌هایی است که این موضوع را جدی می‌گیرد و اقدامات مختلفی برای آن انجام می‌دهد. در این مقاله از کجارو با تاریخچه هواپیماهای حامل رئیس‌ جمهور آمریکا آشنا می‌شویم.

«ایر فورس» یا نیروی هوایی، طبقه‌ای از صنعت هوایی است که به کنترل هوایی می‌پردازد و البته نیرو‌های جنگی نیز در این دسته قرار می‌گیرند. در آمریکا، هواپیمای حامل رئیس‌ جمهور در مرکز توجه ایر فورس قرار دارد. این سرویس برای اولین بار زمانی وارد کار شد که یکی از هواپیماهای تجاری شرق وارد مسیر هوایی هواپیمایی شد که حامل رئیس‌ جمهور Eisenhower بود و هر دو پرواز شناسه یکسانی از لحاظ ارتباطات داشتند. این گونه بود که کنترل خاص برای هواپیمای رئیس‌ جمهور آمریکا عملی شد و لازم به ذکر است که این سرویس تاریخچه‌ای طولانی‌تر دارد.

اولین پرواز

ایر فورس وان

«تئودور روزولت» اولین رئیس جمهوری بود که با هواپیما پرواز کرد. روزولت در ۱۱ اکتبر سال ۱۹۱۰ سوار Wright Filer شد که اولین هواپیمای سنگین‌تر از هوا بود. خلبان پرواز مذکور Archibald Hoxsey بود که برای برادران رایت کار می‌کرد و افتخار خلبانی برای رئیس جمهور اسبق آمریکا را داشت.

هواپیمای اختصاصی برای رئیس جمهور

ایر فورس وان

Douglas Dolphin اولین هواپیمایی بود که به طور اختصاصی برای رئیس‌ جمهور طراحی شد. این هواپیما که هم در دریا و هم خشکی می‌توانست فرود بیاید با اعمال تغییراتی مورد استفاده رئیس جمهور فرانکلین دلانو روزولت قرار گرفت ارتش آمریکا نام RD-2 را برای آن انتخاب کرد. هواپیمای مذکور از سال ۱۹۳۳ تا ۱۹۳۹ مورد استفاده قرار گرفت.

سفر فرانکلین روزولت به اروپا

ایر فورس وان

در سال ۱۹۴۳ هواپیمای بوئینگ ۳۱۴ که نام Dicie Clipper را داشت، فرانکلین روزلوت را ۵۵۰۰ مایل حمل کرد تا وی را به کنفرانس کازابلانکا برساند. لازم به ذکر است که در کنفرانس مذکور، رئیس جمهور آمریکا با وینسون چرچیل و شارل دوگل ملاقات کرد تا در خصوص فاز بعدی جنگ جهانی دوم بحث و گفتگو کنند.

جشن تولد

ایر فورس وان

در تصویر فوق، فرانکلین روزولت (سمت راست) در کنار دریاسالار «ویلیام دی لیهی» نشسته که رئیس ستاد فرماندهی کل قوا است. در جریان این پرواز که از ترینیداد (Trinidad) به میامی می‌رفت، جشن تولدی نیز برای ۶۱ سالگی روزولت گرفته شد. این موضوع مربوط به اواخر ژانویه سال ۱۹۴۳ است. لازم به ذکر است که در طول آن سال‌ها حمل و نقل از طریق هواپیما در اطراف اقیانوس اطلس روشی رایج بود. زیرا در جریان جنگ آتلانتیک، زیردریایی‌های آلمان تهدید بزرگی به حساب می‌آمدند.

گاو مقدس

ایر فورس وان

در پایان جنگ، نیروی امنیتی با هواپیمای C-54 Skymaster فرانکلین روزولت را با بدنی مریض حمل می‌کرد که لقب این هواپیما گاو مقدس یا(Sacred Cow) بود. هواپیمای مذکور به تلفن رادیویی، مکانی برای خواب و وسیله‌ای برای بالا بردن ویلچر روزولت و واردن کردن آن به داخل هواپیما مجهز بود. لازم به ذکر است که فرانکلین روزولت قبل از مرگش تنها یک بار از این هواپیمای مجهز استفاده کرد. گاو مقدس این رئیس جمهور را به کنفرانس یالتا در فوریه سال ۱۹۴۵ حمل کرد.

ترومن در گاو مقدس

ایر فورس وان

بعد از مرگ فرانکلین روزولت در آوریل ۱۹۴۵، هری ترومن با گاو مقدس پرواز کرد. پرواز وی در زمانی اتفاق می‌افتاد که مسئله امنیت ملی آمریکا امضا شده بود و تغییراتی داشت که در جهت بازسازی سازمان‌های نظامی بعد از جنگ جهانی دوم انجام شده بود.

استقلال

ایر فورس وان

ترومن در سال ۱۹۴۷ هواپیمای C-118 Liftmaster را جایگزین گاو مقدس کرد و نام استقلال یا Independence را روی آن گذاشت. این اولین هواپیمای ریاست جمهوری بود که از طراحی خارجی منحصر به فردی بهره می‌برد. دماغه این هواپیما همچون عقاب نقاشی شده بود.

ایر فورس وان

ایر فورس وان

در سال ۱۹۵۳ یک هواپیمای تجاری شرقی با شماره ۸۶۱۰ وارد مسیر هوایی هواپیمای حامل رئیس جهمور «دوایت آیزنهاور» شد که شماره آن نیز ۸۶۱۰ بود. در آن زمان برای جلوگیری از مشکلات آینده، بخش مجزایی با نام ایر فورس وان ایجاد شد که مربوط به کنترل هواپیمای حامل رئیس جمهور بود. ایر فورس وان به هواپیمای شماره یک نیروی هوایی آمریکا گفته می‌ّشود.

کولومبیا ۲

ایر فورس وان

رئیس جمهور «آیزنهاور» یک هواپیمای چهار موتوره را برای حمل و نقل ریاست جمهوری به خدمت گرفت که Lockheed C-121 نام داشت و لقب کولومبیا ۲ و ۳ را برای آن انتخاب کرده بودند (تصویر فوق مربوط به کولومبیا ۲ است). هواپیمای مذکور، کوچک‌ترین هواپیمایی بود که ایر فورس وان آن را کنترل می‌کرد. اولین پرواز ایر فورس وان که رئیس جمهور آیزنهاور را حمل می‌کرد در سال ۱۹۵۹ اتفاق افتاد.

اولین جت رئیس جمهوری

ایر فورس وان

اواخر دوران ریاست جمهوری آیزنهاور بود که ایر فورس وان تصمیم به تعویض هواپیمای ریاست جمهوری گرفت و با این اقدام برای اولین بار، جت وارد دنیای ایر فورس وان شد. SAM 970 (مخفف Special Air Missions یا همان ماموریت ویژه هوایی) که یک هواپیمای بوئینگ ۷۰۷ بود در سال ۱۹۵۹ به عنوان هواپیمای رئیس جمهور آمریکا مورد استفاده قرار گرفت و مدتی بعد نیز SAM 971 و SAM 972 وارد کار شدند.

تور جهانی آیزنهاور

ایر فورس وان

رئیس جمهور آیزنهاور با استفاده از خدمات ایر فورس وان به افغانستان سفر کرد و مورد استقبال پادشاه «ظاهر» قرار گرفت. این پرواز و پرواز‌های همراه آن که با شعار «جنگ تا صلح» انجام شدند با بوئینگ ۷۰۷-۱۲۰ انجام شد که از طراحی داخلی خاص و تجهیزات ارتباطی بهره می‌برد و VC-۱۳۷ نام داشت. آیزنهاور با استفاده از این هواپیما ۲۲۰۰۰ مایل طی کرد و در جریان آن به ۱۱ کشور آسیایی سفر کرد که ۱۹ روز در دسامبر ۱۹۵۹ طول کشید. این جت سفر‌ها را در نصف زمانی که هواپیمای کلومبیا طی می‌کرد، سپری می‌نمود.

SAM 26000

ایر فورس وان

رئیس جمهور جان اف کندی چندین‌ بار با SAM 971، SAM 970 و SAM 972 پرواز کرد و در اکتبر سال ۱۹۶۲ ایر فورس آمریکا هواپیمای دوربرد بوئینگ ۷۰۷ را خریداری کرد که بوئینگ C-137 Stratoliner نام داشت و با نام SAM26000 تبدیل به هواپیمای جدید ریاست جمهوری شد. البته جان اف کندی ساختار قرمز و طلایی هواپیما را تغییر داد و دلیل وی برای این اقدام، ظاهر شاهانه هواپیما بود. با این اقدام رئیس جمهور آمریکا، هواپیمای مذکور ظاهر متوسطی به خود گرفت و به رنگ‌های سفید و آبی رنگ‌آمیزی شد.

سفر کندی به دالاس

ایر فورس وان

تصویر فوق استقبال مردم دالاس در فرودگاه این شهر از جان اف کندی و همسرش جکی را نشان می‌دهد. لازم به ذکر است که این تصویر تنها چند ساعت قبل از ترور وی در ۲۲ نوامبر سال ۱۹۶۳ ثبت شده است.

سی و ششمین رئیس جمهور

ایر فورس وان

بعد از ترور جان اف کندی، معاون وی با نام «لیندون بی جانسون» سی و ششمین رئیس جمهور آمریکا شد و وی نیز از خدمات ایر فورس وان استفاده می‌کرد.

سفر ریچارد نیکسون به چین

ایر فورس وان

تصویر فوق هواپیمای ایر فورس وان را در فرودگاه پکن نشان می‌دهد که حامل رئیس جمهور «نیکسون» بود. البته در این تصویر استقبال خوب گارد ارتش نیز به چشم می‌خرد. در طول جنگ، رئیس جمهور جانسون با استفاده از این هواپیما به ویتنام جنوبی سفر کرد و نیکسون نیز با استفاده از SAM 26000 سفری تاریخی به چین داشت. لازم به ذکر است که این اولین باری بود که رئیس جمهور آمریکا با مردم جمهوری خلق دیدار می‌کرد.

SAM 27000

ایر فورس وان

تصویر فوق رئیس جمهور رونالد ریگان را نشان می‌دهد که در حال پرتاپ توپ فوتبال (آمریکایی)‌ به سمت خبرنگاران در فرودگاه کلیولند اوهایو است. وی بعد از این تصویر با استفاده از هواپیمای ایر فورس وان به سمت واشینگتن پرواز کرد. هواپیمای SAM 26000 تا زمان ریاست کلینتن مورد استفاده قرار گرفت و بعد از آن سال ۱۹۷۲ در زمان ریاست نیکسون با VC-137 جدید که SAM 27000 نام داشت جایگزین شد. این هواپیما برای رئیس جمهور‌های آینده آمریکا نیز به جز باراک اوباما استفاده شد. در ۲۹ آگوست ۲۰۰۱ این هواپیما به عنوان آخرین پرواز، جورج بوش را از سان آنتونیو به واکو تگزاس برد.

مارین وان (Marine One)

ایر فورس وان

در تصویر فوق رئیس جمهور گرالد فورد، سناتور رابرت دال و الیزابت دال مشاهده می‌شود که برای حضور در سخنرانی انتخاباتی کانزاس آمده‌اند. لازم به ذکر است که آن‌ها برای حضور در این سخنرانی از مارین وان استفاده کردند. باید بدین نکته توجه داشت که همیشه هواپیمای حامل رئیس جمهور توسط ایر فورس وان حمایت نمی‌شد و این موضوع در زمانی که دستگاه حامل وی هواپیما نباشد، بیشتر اتفاق می‌افتاد. در شرایط این چنینی سایر شاخه‌های نظامی وظیفه ارائه خدمات به هیلیکوپتر رئیس جمهور را داشتند. این Marine Corps بود که وظیفه پشتیبانی از مارین وان در زمانی که رئیس جمهور را حمل می‌کرد بر عهده داشت.

Navy One

ایر فورس وان

تصویر فوق لحظه فرود هواپیمای حامل جورج بوش با نام Locksheed S-3B Viking را در کشتی آمریکایی آبراهام لینکن در ۱ مه ۲۰۰۳ نشان می‌دهد. لازم به ذکر است که جورج بوش در صندلی مربوط به کمک خلبان نشسته بود و این اولین افتخار فرود رئیس جمهور، روی کشتی برای نیروی دریایی بود که هواپیمای آن Navy One نامیده می‌شد. هواپیمای رئیس جمهور از سواحل کالیفرنیا بلند شده بود.

بوئینگ ۷۴۷

ایر فورس وان

SAM ۲۸۰۰۰ یکی از دو هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ است که ایر فورس وان به خدمت گرفته است. تصویر بالا در زمان پرواز این هواپیما روی کوه Rushmore در فوریه ۲۰۰۱ ثبت شده است. بر اساس تصمیم ایر فورس وان در جهت تامین هواپیمای جدید برای حمل رئیس جمهور، دو دستگاه بوئینگ ۷۴۷ خریداری و جایگزین SAM 26000 و SAM 27000 شدند. البته تحویل بوئینگ 200B-747 با تاخیر انجام شد و دلیل آن نیز اقداماتی بود که باید برای مقاومت هواپیما در برابر پالس‌های الکترومغناطیسی انجام می‌شد. انجام این اقدامات باعث می‌شد که هواپیما در برابر افنجار‌های هسته‌ای و حمله‌های مستقیم الکترومغناطیسی مقاوم باشد.

داخل هواپیمای ایر فورس وان

ایر فورس وان

در سمت چپ تصویر، رئیس جمهور باراک اوباما در حال گفتگو با کارکنانش در اتاق کنفرانس هواپیمای ایر فورس پرواز پراگ (پایتخت در جمهوری چک) به سمت آنکارا مشاهده می‌شود. VC-25s که در واقع همان بوئینگ ۷۴۷ است توسط نیروی نظامی آمریکا مجهز به تلفن ایمن و ارتباطات کامپیوتری شده است. رئیس جمهور با استفاده از این قابلیت‌ها می‌تواند هدایت کشور را در طول پرواز نیز انجام دهد. این هواپیما دارای اتاقی برای رئیس جمهور و سالن کنفرانس است.

سفر اوباما به کوبا

ایر فورس وان

تصویر فوق، رئیس جمهور آمریکا، باراک اوباما و همسر وی را نشان می‌دهد که در حال خداحافظی و سفر به کوبا در ۲۰ مارس ۲۰۱۶ هستند. در سال ۱۹۲۸ کالوین کولیج به کوبا سفر کرده بود و از آن روز تا ۲۰ مارس ۲۰۱۶ هیچ کدام از رئیس جمهوران آمریکا به کوبا سفر نکرده بودند تا اینکه در روز مذکور اوباما این طلسم را شکست.

آينده ایر فورس وان

ایر فورس وان

طرح اولیه بوئینگ 747-8F در حال تست و بررسی پرواز است. ژانویه ۲۰۱۵ بود که ایر فورس اعلام کرد بوئینگ ۸-۷۴۷ به عنوان هواپیمای آینده ریاست جمهوری استفاده خواهد شد. هواپیمای جدید قابلیت دفاع در برابر امواج الکترومغناطیسی را دارد. از سایر قابلیت‌های این هواپیما می‌توان به سوختگیری هوایی و سیستم پیچیده دفاع موشکی اشاره کرد. استفاده از این هواپیما زمانی آغاز می‌شود که هواپیما مذکور آماده حمل رئیس جمهور آمریکا باشد.

همان‌طور که در این مقاله از کجارو مطالعه کردید، با هواپیماهایی حامل رئیس جمهوران آمریکا بودند آشنا شدیم. نظر شما در این خصوص و فناوری‌های فعلی این هواپیما‌ها چیست؟

مطالب مرتبط:

دیدگاه