چیچن ایتزا کجاست؟

محبوبه رستمی | پنجشنبه, ۱۰ تیر ۹۵ ساعت ۰۸:۰۰

چیچن ایتزا مجموعه‌ای باستانی در کشور مکزیک است که امروزه به‌عنوان یکی از عجایب هفت‌گانه‌ جدید دنیا به شمار می‌رود. این شهر تاریخی به‌خوبی یادآور شکوه از دست رفته‌ قوم مایا است. در ادامه با کجارو همراه باشید.

معرفی

چیچن ایتزا

چیچن ایتزا شهری باستانی مربوط به دوران «پیشا کلمبی» است که توسط مردم مایا ساخته شد. چیچن ایتزا در لغت به معنی «درکنار چاه ایتزا» است. این شهر از اواخر دوره‌ی کلاسیک (۶۰۰ تا ۹۰۰ میلادی) تا پایان کلاسیک (۸۰۰ تا ۹۰۰ میلادی) و اوایل دوره‌ی پسا کلاسیک (۹۰۰ تا ۱۲۰۰ میلادی)  نقطه‌ کانونی در نواحی شمالی شبه‌جزیره یوکاتان به شمار می‌رفت. چیچن ایتزا یکی از بزرگ‌ترین شهرهای تمدن مایا بود که تاریخی اسطوره‌ای پشت آن نهفته است. این شهر متنوع‌ترین جمعیت تمدن مایا را در خود نگه می‌داشت که همین موضوع عاملی مهم برای رخنه کردن سبک‌های مختلف معماری در آن شده است.  این مکان در سال ۲۰۰۷ میلادی به‌عنوان یکی از عجایب هفت‌گانه‌ دنیای جدید انتخاب شد. چیچن ایتزا همچنین به‌عنوان میراث جهانی تحت حفاظت یونسکو قرار دارد.

چیچن ایتزا

در حدود سال ۱۰۰۰ میلادی، قوم ایتزا با سایر قبیله‌ها و قوم‌های قدرتمند منطقه اتحادی تشکیل دادند که برای مدت دو قرن سبب شکوفایی و ساخت‌وساز بناهای باشکوه در شهر شد. بعدها اما در سال ۱۱۹۴ میلادی، شهر مایاپان این اتحاد را زیر پا گذاشت و چیچن ایتزا را تصرف کرد. همین امر باعث شد این مکان به مرور شکوه خود را از دست دهد و متروکه شود. مشهورترین بنای تاریخی در این شهر، معبد کوکولکان یا ال کاستیلو است که در مرکز این سایت باستانی قرار دارد و به‌نوعی نماد آن هم محسوب می‌شود. گمان می‌رود معبد مذکور بین قرن‌های نهم و دوازدهم میلادی ساخته شده باشد. چیچن ایتزا یکی از پربازدیدترین جاذبه‌های مکزیک به شمار می‌رود که تخمین زده شده سالانه به‌طور میانگین حدود ۱.۴ میلیون نفر از آن بازدید می‌کنند.

آدرس

چیچن ایتزا در بخش شرقی ایالت یوکاتان مکزیک قرار دارد.

دسترسی

از آنجایی که خود چیچن ایتزا هیچ‌گونه فرودگاهی ندارد، برای استفاده از هواپیما یا کشتی کروز باید در تورهای راهنمایی که در نزدیکی شهرهای کانکون یا کوزومل کلید می‌خورند ثبت‌نام کنید. هزینه‌ ثبت نام در هرکدام از تورها برای هر شخص ۴۵۰ پزو می‌شود. هزینه‌ی اتوبوس عمومی از مریدا برای هر نفر ۵۸ پزو است. این مسیر با اتوبوس حدود ۱ تا ۲ ساعت به طول می‌انجامد. شما همچنین می‌توانید یک اتومبیل اجاره کنید و خودتان مشغول رانندگی شوید. مسیر کانکون به چیچن ایتزا واقعا خوب، صاف و چشم‌نواز است. هزینه‌ کرایه‌ی اتومبیل به‌ازای هرروز ۸۰ تا ۱۰۰ دلار می‌شود.

نکاتی که بهتر است بدانید

  • باید بدانید که امکان بالا رفتن از ال کاستیلو وجود ندارد
  • چیچن ایتزا در ۳۶۵ روز سال از ساعت ۹ صبح تا ۵ عصر باز است.
  • نمایش نور و صدا هر شب از ساعت ۷  در طول پاییز و زمستان و همچنین ۸ شب در طول بهار و تابستان اجرا می‌شود.
  • هزینهی ورود به چیچن ایتزا به‌ازای هر شخص ۱۱۱ پزو است که شامل نمایش نور و صدا است.
  • هدفون برای ترجمه موجود است که هزینه‌ی آن ۲۵ پزو می‌شود.
  • در ورودی چیچن ایتزا جعبه‌های امنی برای نگهداری کیف و وسایلتان فراهم است.
  •  چیچن ایتزا به سه بخش تقسیم شده است. بخش جنوبی که به‌عنوان چیچن قدیم شناخته می‌شود، بخش شمالی که به‌طور مشخصی به سبک تولتک ساخته شده است و بخش مرکزی که به نظر می‌رسد قدمت آن به دوره‌ی اولیه بازگردد.
  • در طول ظهر تابش خورشید می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد، بنابراین هنگام صبح زود یا اواخر بعداز ظهر از این منطقه بازدید کنید.
  • همچنین یادتان باشد حتما بطری آب آشامیدنی به‌همراه داشته باشید. البته تعدادی فروشنده در بیرون از سایت وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها مواد خوراکی مورد نیازتان را فراهم کنید. به‌علاوه در ورودی چیچن ایتزا می‌توانید یک موزه، اتاق‌هایی برای استراحت، فروشگاه‌های هدیه و غذاخوری هم پیدا کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه