معماری عجیب خانه های رنگارنگ در بولیوی

سارا کرایی | چهار شنبه, ۹ تیر ۹۵ ساعت ۱۵:۴۵

ساختمان‌هایی با معماری خاص و رنگ‌هایی روشن که توجه بسیاری از مردم دنیا را به خود جلب کرده‌اند. با کجارو همراه باشید تا بیشتر درباره‌ این شاهکارهای بولیویایی بخوانید.

سبک جدیدی از ساختمان‌سازی در حومه‌ی شهرهایی هم‌چون ال‌آلتو، بولیوی به‌وجود آمده است که هر رهگذری را به توقف وا می‌دارد. 

این ساختمان‌های رنگارنگ ساخته‌ تنها یک معماراند؛ اما نمایانگر عقاید ملی و فرهنگی دوسوم جمعیت بولیوی‌اند.

این‌گونه عمارت‌های رنگی که به زبان محلی چولت نامیده می‌شوند ساخته‌ معمار آرمان‌گرای بولیویایی «فردی مامانی سیلوستر» (Freddy Mamani Silvestre) است که تا به امروز چیزی حدود ۸۰ شاهکار چندین طبقه در محدوده‌ بین پایتخت بولیوی لاپاز (La Paz) و کوهستان اندس (Andes) ساخته است. فردی مامانی به پادشاه معماری اندیانی شهره است. معماری او یکی از علایم تحولات فرهنگی در بولیوی است.

بولیوی

نماهای رنگی و طراحی داخلی حیرت‌انگیز این ساختمان‌ها نشان‌دهنده‌ی فرهنگ بومی بولیوی و به‌ویژه قوم باستانی آیمارا (Aymara) است. آیمارا قومی کهن با پیشینه‌ پیچیده و ناشناخته‌ است که بین سال‌های  ۴۰۰ تا ۱۰۰۰ بعد از میلاد در شهر تاریخی تیاهواناکو (Tiahuanaco) سکونت داشتند. این شهر تاریخی پایتخت تمدنی کهن بوده که در جنوب مرکزی کوهستان اندس قرار داشته است.

طراحی‌ها شاید به‌نظر تحت تاثیر هنر و معماری غربی باشند. اما، درواقع، نتیجه‌ رشد‌ و پرورش فرهنگی هستند. رنگ‌های روشن و اشکال هندسی به کار رفته در این ساختمان‌ها برگرفته از نقش‌و‌نگارهای سنتی بولیوی است.

بولیوی

واژه‌ چولت از چولو و چلت مشتق شده است. چولو اغلب برای اشاره به خانه‌های قشر ضعیف امریکای لاتین استفاده می‌شود که یادآور فرهنگ‌ بومی بولیوی مثل آیمارا می‌باشد.

هریک از این ساختمان‌های بزرگ و رنگارنگ، ۶ تا ۷ درب دارند.

طبقات پایین برای مقاصد اقتصادی مثل مرکز خرید، سالن والیبال و فوتبال استفاده می‌شوند و طبقات بالاتر برای سکونت مالکین این ساختمان‌ها تعبیه شده است.

بولیوی

بیشتر مالکین این ساختمان‌ها ، قشر جدیدی از بومیان با عقاید قوی ناسیونالیستی اقتصادی و سیاسی هستند که از طریق شکل خاص معماری ساختمان‌هایشان فرهنگ خود را به تصویر می‌کشند.

در سال ۲۰۰۶، اوو مورالز (Evo Morales) به عنوان اولین بومی بولیویایی در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شد.او همچون معمار این ساختمان‌های رنگارنگ، سیلوستر، ریشه‌ آیمارانی دارد.

دو سوم جمعیت بولیوی از یکی از ۳۶ فرهنگ بومی آیمار هستند. آیمارها بزرگترین بومیان این منطقه‌اند که حدود ۲۵ درصد از دوسوم جمعیت بولیوی را تشکیل می‌دهند.از زمان انتخابات مورال، بولیوی رشد اقتصادی چشمگیری داشته است.این ساختمان ها نیز نماینگر ثروت، قدرت و غرور تازه به‌دست‌آمده‌ی مردم این سرزمین است.

بولیوی

سبک ویژه‌ی ساخت چولوها به سرعت به عنوان معماری نوین اندیایی و هم‌چنین بخشی از فرهنگ جدید امریکای جنوبی شناخته شد.

نمی‌توان از کنار معماری رنگارنگ و پرزرق‌وبرق سیلوستر که برگرفته از معماری دهه‌ی هفتادمیلادی است به سادگی گذشت.

اگر آثار ملی‌گرا و بومی این معمار رویاگرای و قهرمان ملی را نپسندید ابرای او کمتر اهمیتی نمی‌دارد. چرا که به عقیده او، پایه و اساس ساختمان‌ها مهم‌تر از شکل ظاهری آن‌هاست.

او می گوید:

ما بولیویایی هستیم. ما از نسل آیمارا هستیم و می توانیم هویت و غرور تازه‌ بولیویایی خود را به همگان نشان دهیم.می‌خواهم با معماری‌ و هنرم هویت بولیویای را به دنیا بشناسانم.

 

بولیوی

مطالب مرتبط:

دیدگاه