آشنایی با کشورهای یورو 2016؛ گروه دو: اسلواکی

محبوبه حسنی | یکشنبه, ۶ تیر ۹۵ ساعت ۲۳:۳۰

رقابت‌های یورو ۲۰۱۶ یا همان جام جهانی کوچک از یازدهم ژوئن (۲۰ خرداد) در کشور فرانسه آغاز می‌شود. این تورنمنت یک ماه ادامه خواهد داشت و به این بهانه قصد داریم به معرفی ۲۴ تیم شرکت‌کننده در این رقابت‌ها بپردازیم. با کجارو همراه باشید.

رقابت‌های یورو ۲۰۱۶ پانزدهمین دوره‌ی این مسابقات است که به میزبانی کشور فرانسه برگزار می‌شود. این رقابت‌ها که از آن به‌عنوان جام‌جهانی کوچک نیز یاد می‌شود، هر ۴ سال یک بار در قاره‌ی اروپا برگزار می‌شود و از اهمیت زیادی برخوردار است. این بار قرار است برخلاف دوره‌های قبلی، این رقابت‌ها با حضور ۲۴ تیم اروپایی برگزار شود که ازاین‌رو تیم‌های بیشتری شانس حضور در این مسابقات را دارند. به همین منظور قصد داریم در کجارو به معرفی ۲۴ کشور حاضر در این تورنمنت بپردازیم.

اسلواکی، کشوری تازه استقلال‌یافته در اروپای مرکزی

یورو ۲۰۱۶ فرانسه در شهرهای پاریس، بوردو، لیل، لیون، مارسی، لان، سنت‌دنیز، سن‌اتین، تولوز و نیس برگزار خواهد شد. اسلواکی یکی از کشورهایی است که در این مسابقات حضور دارد و همراه با انگلستان، ولز و روسیه در گروه دو رقابت‌ها قرار گرفته است. در ادامه بیشتر با این زیبا و کوچک آشنا می‌شویم.

یورو ۲۰۱۶

اسلواکی کشوری است که تاریخ استقلال آن به اول ژانویه سال ۱۹۹۳ برمی‌گردد و پیش از آن این سرزمین همراه با جمهوری چک، کشور چکسلواکی را تشکیل می‌دادند. پایتخت این کشور براتیسلاوا است و در اروپای مرکزی قرار دارد.اسلواکی عضو اتحادیه اروپا و واحد پول آن یورو است. مردم این کشور با زبان اسلوواک صحبت می‌کنند.

پیشینه

گفته می‌شود قرن‌های ۵ و ۶ میلادی قومی به نام اسلاو در منطقه‌ی فعلی اسلواکی ساکن بوده‌اند. اسلواکی سرنوشت عجیبی دارد. این کشور ابتدا تا سال ۱۹۱۸ میلادی به‌عنوان تکه‌ای از سرزمین اتریش-مجارستان بوده و در قسمت مجار آن قرار داشته‌ است. این کشور که در سال‌های ۱۹۱۸ تا ۱۹۳۹ میلادی جز چکسلواکی بوده، در سال‌های ۱۹۲۹ تا ۱۹۴۵ به‌صورت مستقل با نام جمهوری اسلواکی شناخته می‌شده است، ولی آلمان‌های نازی بر آن حکومت می‌کرده‌اند.

سرانجام بعد از فرازونشیب‌های زیاد اول ژانویه ۱۹۹۳ میلادی دو کشور چک و اسلواکی از هم جدا شده و استقلال خود را اعلام می‌کنند. اسلواکی سال ۲۰۰۴ میلادی به عضویت اتحادیه‌ی اروپا در آمده است.

پرچم

پرچم اسلواکی از سه رنگ سفید، آبی و قرمز به‌صورت افقی تشکیل شده که نشان ملی آن‌ها در گوشه‌ی سمت چپ قرار دارد. رنگ‌بندی این پرچم با دیگر کشورها اسلاو یکسان است. تاریخچه‌ی این پرچم به انقلاب سال ۱۸۴۸ بر می‌گردد و بعد از جدایی از چک در تاریخ سوم سپتامبر ۱۹۹۲ به رسمیت شناخته شده است.

اگر نشان این کشور از روی پرچم حذف شود، آنگاه پرچم اسلواکی با پرچم کشورهایی چون روسیه، یوگسلاوی و حتی جمهوری چک شباهت دارد.

موقعیت جغرافیایی و همسایگان

اسلواکی کشوری است در اروپای مرکزی که تمام اطراف آن را خشکی فراگرفته است. مساحت این کشور ۴۹ هزار و ۳۵ کیولمتر مربع است و جمعیت آن به بیش از ۵ میلیون نفر می‌رسد. اسلواکی از شمال با لهستان، از شرق با اوکراین، از جنوب با مجارستان و از رب با جمهوری چک و اتریش مرز مشترک دارد.

اسلواکی کشوری کوهستانی است و رود دانوب نیز در آن جریان دارد. ۵ غار مهم این کشور در فهرست میراث فرهنگی یونسکو ثبت جهانی شده است. تقریبا اسلواکی را می‌توان کشوری سرد دانست. به‌جز براتیسلاوا که پایتخت اسلواکی است، کوشیسته، نیترا و ژیلینا سه شهر مهم این کشور هستند.

حکومت

اسلواکی کشوری جمهوری است که بر پایه‌ی دموکراسی پارلمانی اداره می‌شود. قانون اساسی این کشور در روز استقلال آن یعنی اول سپتامبر ۱۹۹۲ به تصویب رسیده است. رئیس‌جمهوری، کابینه‌ی دولت و مجلس نمایندگان مهم‌ترین نظام حکومتی اسلواکی را تشکیل می‌دهد. هر دوره ۱۵۰ نماینده برای تصدی کرسی مجلس رقابت می‌کنند.

رئیس‌جمهوری اسلواکی بعد از برگزاری انتخابات و رای‌گیری از مردم برای ۴ سال انتخاب می‌شود. قبل از سال ۱۹۹۸ میلادی مجلس نمایندگان رئیس‌جمهوری اسلواکی را انتخاب می‌کرد. آندره کیسکا از سال ۲۰۱۴ میلادی تاکنون رئیس‌جمهوری اسلواکی است.

اسلواکی پیشتر همانند اسلوونی، استونی، لتونی و لیتوانی جزو کشورهای کمونیستی بوده است. اما تمامی این کشورها حالا عضور اتحادیه‌ی اروپا، منطقه‌ی یورو، سازمان ناتو و عضو شنگن هستند.

جاذبه‌های گردشگری

اسلواکی کشوری زیبا در اروپای مرکزی است که براتیسلاوا، پایتخت آن، به وین، مرکز اتریش ،تنها ۶۰ کیلومتر فاصله دارد. اما وین شهری شناخته شده در جهان است و براتیسلاوا و کشور اسلواکی شاید زیبای خفته باشند. در ادامه قصد داریم به معرفی جاذبه‌های گردشگری اسلواکی بپردازیم که جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیاری را در خود جای داده است.

قلعه‌ی براتیسلاوا (Bratislava Castle)

قطعا می‌توان این قلعه‌ی زیبا و باشکوه را نماد شهر براتیسلاوا دانست. این قلعه‌ی دیدنی از ۴ برج روی یک تپه‌ی سنگی بنا شده و ۴ برج در گوشه‌ی آن وجود دارد. از بالای این قلعه‌ی مجلل می‌توان نمای زیبایی از رود دانوب در مرکز براتیسلاوا را مشاهده کرد. ضمن اینکه اگر هوا مساعد باشد، حتی می‌توان نمایی از کشورهای اتریش و مجارستان را نظاره کرد.

دروازه‌ی مایکل (Michael Gate Bratislava)

دروازه‌ی مایکل در براتیسلاوا در واقع تنها دروازه‌ی شهر است و از قدیمی‌ترین بناهای پایتخت اسلواکی به شمار می‌رود. این دروازه‌ی زیبا در سال ۱۳۰۰ میلادی ساخته و شکل فعلی آن در سال ۱۷۵۸ میلادی نهایی شده است. شما می‌توانید مجسمه‌ی سنت مایکل و نشان اژدها را بر نوک آن ببینید. در این برج نمایشگاه سلاح‌های موزه شهر براتیسلاوا برگزار می‌شود.

سالوین (Salvin)

سالوین در واقع نماد یادبودی از دلاوری‌های ارتش اسلواکی در براتیسلاوا است که مدفن هزاران سرباز کشته شده در جنگ جهانی دوم در آن قرار دارد که این سربازها در آوریل ۱۹۴۵ میلادی شهر را از تسلط آلمان‌ها نجات دادند. این نماد باشکوه بین سال‌های ۱۹۵۷ تا ۱۹۶۰ میلادی ساخته شده و سوم آوریل ۱۹۶۰ میلادی در پانزدهمین سالروز آزادسازی شهر افتتاح شده است.

پارک ملی بهشت اسلواکی (Slovak Paradise)

یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی اسلواکی پارک ملی بهشت اسلواکی است که مناظر زیبا و چشم‌اندازهای جذاب آن روز فراموش‌ نشدنی را برای شما رقم می‌زند. این منطقه‌ی کوهستانی در شرق این کشور قرار دارد و بین Spisska Nova Ves در شمال و Dobsina در جنوب واقع شده است. این منطقه‌ی زیبا با آب و هوای مطلوب و پوشش گیاهی و آبی خود سالانه گردشگران زیادی که قصد دارند از طبیعت لذت ببرند را به خود جذب می‌کند.

موزه‌ی ملی اسلواکی (Slovak National Museum)

این موزه مهم‌ترین موسسه‌ای است که روی مطالعات علمی و تحصیلات فرهنگی در زمینه‌ی فعالیت‌های موزه‌شناسی متمرکز شده است. این موزه که در براتیسلاوا قرار دارد مدیریت ۱۸ موزه‌ی دیگر را بر عهده گرفته که بیشتر آن‌ها خارج از شهر قرار دارد. سال ۲۰۱۲ میلادی آتش‌سوزی مهیبی اکثر قسمت‌های سقف ساختمان را تخریب کرد.

کاخ کشیش اعظم (Primate Palace)

این قصر یک کاخ نئوکلاسیک در منطقه‌ی تاریخی براتیسلاوا است که بین سال‌های ۱۷۷۸ تا ۱۷۸۱ میلادی توسط جوزف باتیانی ساخته شده است. سال ۱۸۰۵ میلادی تالار آینه‌ی این قصد شاهد امضای قرارداد صلح پرسبورگ بود و پایان جنگ ائتلاف سوم بوده است. در حال حاضر مقر شهرداری براتیسلاوا در این قصد زیبا قرار دارد.

قلعه‌ی بوژنیسکی (Bojnice Castle)

این قلعه که قدمت آن به قرون‌وسطا برمی‌گردد در بوژنیسک اسلواکی قرار دارد. این کاخ رویایی دارای المان‌های زیادی از زمان پات‌ها و دوران رنسانس است که به قرن ۱۲ میلادی برمی‌گردد. این قلعه از جمله اماکنی است که بیشترین بازدید را در اسلواکی دارد و گردشگران بسیار زیادی برای تماشای شکوه آن به این محل می‌روند.

تئاتر ملی اسلواکی (Slovak National Theatre)

این بنا قدیمی‌ترین تئاتر حرفه‌ای اسلواکی است که شامل سه بخش برای اجرای اپرا، باله و تئاتر است. ساخت این بنای نئورنسانس که در منطقه‌ی تاریخی براتیسلاوا قرار دارد در سال ۱۹۲۰ میلادی و بعد از ظهور چکسلواکی بنا شده است. ساختمان مدرن تئاتر براتیسلاوا ۱۴ آوریل ۲۰۰۷ میلادی نزدیک رود دانود افتتاح شده است.

غار آزادی دمانووسکا (Demanovska Cave of Liberty)

غار آزادی یکی از زیباترین غارها اسواکی است که در Low Tatras واقع شده است. این غار در سال ۱۹۲۱ کشف و در سال ۱۹۲۴ میلادی برای بازدید عمومی در اختیار گردشگران قرار گرفته است. یکی از جاذبه‌های طبیعی اسلواکی که گردشگران زیادی سراغ آن را می‌گیرند، غار آزادی است.

قطعا اسلواکی جاذبه‌های بی‌نظیر زیادی دارد که می‌تواند روزها شما را در این کشور نگه دارد. جاذبه‌های طبیعی و تاریخی از جمله انواع قلعه، رودخانه، کوهستان و بناهای تاریخی که هرکدام حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.

رژیم غذایی و بهترین غذاهای اسلواکی

رژیم غذایی مردم ولز شباهت‌های زیادی با دیگر مناطق اروپای مرکزی و شرق اروپا دارد. رژیم غذایی این کشور کوهستان برگرفته از انواع گوشت و مواد غذایی تازه است که به سبک سنتی پخته می‌شوند.

Bryndzove Halusky

مشهورترین غذای سنتی اسلواکی در واقع نوعی پنیر گوسفندی است که طعم بسیار لذت‌بخشی دارد و به‌تنهایی یک وعده‌ی غذایی حساب می‌شود. البته مردم این کشور سعی می‌کنند این پنیر را با تکه‌های حبوبات و انواع گیاهان طعم‌دار کرده و آن را با شیری به نام zincica میل کنند.

Kapustnica

این سوپ یکی از پرطرفدارترین غذاهای اسلواکی برای ایام کریسمس است که به روش‌های مختلفی تهیه می‌شود. در برخی مناطق این سوپ شامل گوشت دودی، سوسیس، قارچ، پیاز، سیر و خامه‌ است.

ماهی سرخ‌شده (Fried Fish)

ماهی سرخ‌شده نه‌تنها یکی از غذاهای عید به شمار می‌رود، بلکه در رژیم غذایی مردم اسلواکی جایگاه ویژه‌ای دارد. مردم این کشور ماهی سرخ‌شده را غذایی خوشمزه و سریع می‌دانند و آن را با سالاد سیب‌زمینی سرو می‌کنند.

سوپ عدس (Lentil Soup)

همان اندازه که مردم ایران سوپ عدس را دوست دارند و آن را خوشمزه درست می‌کنند، مردم اسلواکی نیز به این سوپ علاقه‌ی زیادی نشان می‌دهند و با استفاده از عدس، پیاز، سبزیجات، گوشت دودی و فلفل قرمز سوپی خوش‌طعم و تهیه می‌کنند.

Zemlovka

این پودینگ شیرین از سیب و نان سفید تهیه می‌شود که داخل شیر یا تخم‌مرغ شیرین شده خوابانده می‌شود. البته به‌جای سیب می‌توان از به نیز استفاده کرد.

Svieckova (خوراک گوشت جمهوری چک با سس کرمی)

این غذا نه‌تنها در جمهوری چک که در جمهوری اسلواکی طرفدار دارد. ترکیبی از گوشت گوساله، سس کرمی و دامپلینگ (خمیر) طعم خوبی به این غذا می‌دهد. در این خوراک از هویج، پیاز، حبوبات، آرد، سرکه، شکر و لیمو نیز استفاده می‌شود.

فوتبال

اسلواکی تا همین ۱۳ سال پیش در کنار جمهوری چک به‌عنوان تیم ملی چسلواکی در مسابقات ورزش از جمله فوتبال حاضر می‌شده است. اما بعد از جدایی از جمهوری چک، همواره تلاش کرده‌اند تا مانند این کشور در دنیای فوتبال حرفی برای گفتن داشته باشند و بتوانند نمایش درخور توجهی را ارائه کنند، اما باید بپذیریم که جمهوری چک نسبت به اسلواکی فوتبال قوی‌تری دارد.

فدراسیون مستقل این کشور بعد از استقلال سال ۱۹۹۳ میلادی شکل گرفته و بعد از آن تیم ملی اسلواکی در رقابت‌های مختلف با نام خود شرکت کرده است.

لقب این تیم نمایندگان است و تنها یک بار در جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی حاضر بوده و یورو ۲۰۱۶ اولین حضور آن‌ها در مسابقات جام ملت‌های اروپا است. مرک همشیک با ۱۰۷ بازی ملی و رابرت ویتک با ۲۳ گل ملی بهترین‌های اسلواکی هستند. لیگ این کشور از سال ۹۳ به بعد با حضور ۱۲ تیم برگزار می‌شود که تیم اسلوان براتیسلاوا با ۷ عنوان قهرمانی پرافتخارترین تیم باشگاهی اسلواکی است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه