تراول ویکلی : صنعت گردشگری ایران رونق می یابد

مینا رهبری | شنبه, ۵ تیر ۹۵ ساعت ۲۲:۱۵

«پاتریشیا شولتز» نویسنده‌ی کتاب «۱۰۰۰ مکانی که قبل از مرگ باید دید» در ماه آوریل ۱۸ روز به ایران سفر کرد. وی پس از بازگشت به آمریکا در نشریه‌ی «تراول ویکلی» گزارشی درباره‌ی این سفر خود نوشت و در آن از برطرف شدن تصورات غلط در مورد فرهنگ و مردم ایران سخن گفت. وی پیش‌بینی کرده است که گردشگری ایران در سال‌های آینده رشد قابل توجهی خواهد داشت. با کجارو همراه باشید.

مجله‌ی گردشگری آمریکایی «تراول ویکلی» در تازه‌ترین گزارش خود پیش‌بینی کرده است بعد از توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ صنعت گردشگری بیشتر از دیگر صنایع رونق خواهد گرفت. پاتریشیا شولتز نویسنده‌ی کتاب «۱۰۰۰ مکانی که قبل از مرگ باید دید» پس از سفر به ایران به همراه ۱۶ نفر دیگر، گزارش مفصلی راجع به فرهنگ، تمدن و مردم ایران نوشته است. وی ایران را مقصد شگفت‌انگیزی برای مسافرت و ماجراجویی تعبیر کرده که به روی تمامی گردشگران باز است.

اگرچه علاقه‌ی آمریکایی‌ها برای سفر به ایران، نتیجه‌ی توافق هسته‌ای ایران با آمریکا و ۱+۵ است، اما زمینه‌ی آن از سال ۲۰۱۳ و اعلام آمادگی ایران برای مذاکرات هسته‌ای وجود داشت. قبل از آن به دلیل تبلیغات منفی علیه ایران، اغلب مردم آمریکا تصویری تاریک و خطرناک از ایران داشتند. شولتز بعد از مسافرت به ایران، چندین دلیل برای رونق گردشگری ایران برشمرده است:

آداب، فرهنگ و تمدن مردم ایران

وی در این گزارش می‌نویسد:

برای یک فرهنگ کهن مانند ایران، چند دهه آشفتگی فقط یک نوسان تاریخی گذرا است. مردم آن از دو هزار سال پیش، زمانی که جاده‌ی ابریشم از این کشور می‌گذشت، میزبان گردشگران بودند و خواهند بود. در حقیقت سنت قدیمی مهمان‌نوازی ایرانیان تنها افراط‌گرایی بود که ما در طول سفرمان از ۲۵ آوریل تا ۱۲ مه دیدیم و هر بار با آن مواجه می‌شدیم. من تا به حال چنین استقبال گرمی ندیده بودم.

رونق گردشگری  ایران

در این گزارش او از مهمان‌نوازی مردم ایران می‌گوید که چگونه با رفتارشان تمامی تصورات غلط آن‌ها را نسبت به ایران از بین بردند. وی از ایران به‌عنوان کشوری با تاریخ و میراث کهن یاد کرده است که چیزهای زیادی برای کشف کردن دارد. او می‌گوید سفر به ایران تمامی پرده‌هایی را که لنزهای آمریکایی بر فرهنگ قدیمی ایران کشیده بودند، از بین برد. 

رونق صنعت گردشگری ایران ۲

طبق این گزارش بعد از توافق هسته‌ای، صنعت گردشگری ایران بیشتر از سایر صنایع گسترش خواهد یافت. فرصت‌های سرمایه‌گذاری وسوسه‌کننده‌ی ایران در زمینه‌ی حمل و نقل هوایی و ساخت هتل شرکت‌های اروپایی و آمریکایی را به ایران می‌کشاند. این دو عامل از عوامل بسیار مهمی هستند که گردشگران غربی به آن اهمیت ویژه‌ای می‌دهند،. 

رسانه‌های دیگر نیز بر گردشگری ایران تمرکز کرده‌اند. «نشنال جئوگرافی» از ایران به‌عنوان اولین مقصد گردشگری سال ۲۰۱۶ یاد کرده است، Travel+Leisure  ایران را در فهرست بهترین مکان‌ها برای سفر در سال ۲۰۱۶ قرار داده و CNN نیز ایران را جز ۱۶ مقصد برتر جهان در سال ۲۰۱۶ معرفی کرده است.

در ماه فوریه روزنامه‌ی نیویورک تایمز با استناد به اسوشیتد پرس (Associated Press) گزارش داد مقامات ایرانی اعلام کرده‌اند در سال ۲۰۱۴، پنجمیلیون گردشگر خارجی از ایران بازدید کرده‌اند که ۳۴۰۰ نفر آن‌ها آمریکایی بودند و این امر ۷/۵ میلیارد دلار به اقتصاد ایران کمک کرده است. تایمز گزارش داده است تا سال ۲۰۲۵ ایران هر ساله پذیرای ۲۰ میلیون گردشگر خارجی خواهد بود. مقامات ایران درآمد حاصل از آن را ۳۰ میلیارد دلار برآورد کرده‌اند.

شولتز می‌گوید:

من چندین سال فقط عکس‌های زیبایی از جاهای دیدنی ایران، کاخ‌های باشکوه، پنچره‌های شیشه‌ای رنگارنگ، حمام‌های قدیمی آن، بازارهای پر از ادویه، ترشی‌جات و فرش‌‌های بی‌نظیر، معماری اسلامی و مساجدی با سردرهای کاشی‌کاری شده‌ی سبز آبی و گنبدهای خیره‌کننده‌ای را دیده بودم که با محاسبات دقیق ریاضی ساخته شده‌اند. این تجربه‌ی بازدید سه بعدی از ایران برای من شگفت‌انگیز بود!

رونق صنعت گردشگری ایران ۳

کسانی که از سفر ایران بازمی‌گردند، می‌توانند گنجینه‌های ایران را توصیف کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند برای بقیه افراد از تضاد بین نگرش غربی به ایران و واقعیت‌های جمعیت جوان و مردم مهمان نواز آن صحبت کنند.

او در گزارش خود می‌گوید ایرانیان به جاذبه‌های بی‌نظیر خود می‌بالند. ۱۹ مکان تاریخی ایران در میراث جهانی یونسکو ثبت شده است و هزاران مکان دیدنی و تاریخی دیگر در این کشور وجود دارد:

مردم آن بسیار مهمان نواز هستند. آن‌ها ما را به میهمانی‌ها، مراسم عروسی و چندین پیک نیک خارج از منزل خود دعوت کردند.  در کافه‌ها نیز جوانان ما را به سر میز خود دعوت می‌کردند. حتی یک خانم اجازه داد ما بچه‌ی او را بغل کنیم، مثل اینکه چندین سال است ما را می‌شناسد و با او فامیل هستیم.

رونق صنعت گردشگری ایران ۱

وی همچنین در مورد بافت جمعیتی ایران سخن گفته که بیش از ۷۰ درصد جمعیت آن جوان هستند و کمتر از ۳۵ سال سن دارند. ایران بعد از عربستان دومین کشور بزرگ در شرق خاورمیانه، یک منطقه‌ی استراتژیک میان شرق و غرب و میان حوزه‌های نفتی خلیج فارس و دریای خزر است.

شولتز در ادامه افزود مردم ایران که فرهنگی باستانی و فرهیخته دارند، به زبان فارسی صحبت می‌کنند. این زبان یکی از قدیمی‌ترین زبان‌های زنده‌ی دنیا است. آن‌ها می‌توانند با خارجی‌ها به خوبی انگلیسی صحبت کنند. مردم ایران با سنت‌های قدیمی، بسیار مودب و تحصیل‌کرده هستند و همگی به هویت و غرور ملی خود می‌بالند. مفهوم زیبایی و شعر در سراسر این کشور وجود دارد. مساحت ایران بیش از دو برابر مساحت تگزاس و عمدتا بیابانی است. با این وجود، ایران کشور زیبایی طبیعی و زیبایی دست ساز انسان است. 

رونق صنعت گردشگری ایران ۴

آثار تاریخی شگفت‌انگیز ایران

 این نویسنده که به شهرهای مختلف ایران سفر کرده است، راجع به جاذبه‌های شهرهای مختلف این‌ گونه می‌نویسد:

تهران با هتل‌های زیاد، گالری‌های هنری و مراکز خرید زیبا شهر بسیار مدرنی است.  یک پیست اسکی مشهور در نزدیکی تهران وجود دارد که با ماشین یک ساعت راه است. وضعیت جاده‌ها و اتوبوس‌ها خوب و قابل قبول است .

تبریز پایتخت قبلی ایران که در شمال غرب آن واقع شده است، از زیباترین شهرهای ایران است. بازار بزرگ و قدیمی آن تداعی کننده‌ی تاریخ شهر است، طوری که انگار در همان جاده‌ی ابریشم توقف کرده‌ای. قسمتی از این بازار به فرش اختصاص داده شده است و هر کدام از آن‌ها، همان طور که مارکوپولو نوشته است، شاهکاری از مهارت و هنر هستند.

یزد شهر خشتی قدیمی است که به شهر بادگیرها مشهور است. این شهر به نام شهر زرتشت نیز شهرت دارد که قبل از اسلام دین مردم ایران بود و نماد آن آتش است.

رونق صنعت گردشگری ایران ۶

وی شیراز را با تاریخ بلند بالای ادبیات، هنر و روشن‌فکری مردمانش، قلب افسانه‌ای فرهنگ فارسی می‌داند. ایرانیان شیراز را به خاطر داشتن باغ‌های زیبا دوست دارند. این شهر، شهر شعر و عشق است. مقبره‌ی حافظ، شاعر و غزل‌سرای قرن ۱۴ هجری در این شهر قرار دارد و میعادگاه عاشقان است که در این مقبره برای هم آیه‌های عشق می‌خوانند. وی از آثار تاریخی دیگر شیراز تخت جمشید اشاره کرده است که پایتخت باشکوه بزرگ‌ترین امپراطوری بوده که تاکنون وجود داشته است و بعدها اسکندر کبیر آن را به آتش کشید و نابود کرد.

رونق صنعت گردشگری ایران ۷

آخرین مقصد آن‌ها در ایران اصفهان بود و شولتز آرزو می‌کند در این شهر با خیابان‌های پهن، درختان زیبا و پل‌های رویایی زندگی کند. میدان امام از بزرگ‌ترین میدان‌های جهان است و نویسنده آن را مهم‌ترین دستاورد معماری اسلامی نامیده است.

رونق صنعت گردشگری ایران ۸

غذاهای سنتی ایران، غذاهای خوشمزه و خوش عطر

وی غذا و خوراکی را جز مهم‌ترین فرهنگ مردم ایران می‌داند. سوپ جو و انواع کباب در کنار برنج زعفرانی در تمامی رستوران‌ها عرضه می‌شود. غذاها با گل‌های طبیعی (مثل گلبرگ گل سرخ) و گیاهان (مثل نعناع) یا ادویه‌جات و طعم‌دهنده‌هایی مثل زعفران و حتی میوه‌هایی مثل انار و زرشک تزیین می‌شوند. غذاهای دیگر مثل ته دیگ، فسنجان با رب انار و گردو و قرمه‌سبزی هم از غذاهای ملی ایران هستند.

رونق صنعت گردشگری ایران ۹

امنیت و امکانات مناسب پیش رو در ایران

او در مورد امنیت سفر به ایران نیز می‌گوید تمامی جاهای دیدنی ایران دور از مرزهای عراق، افغانستان و پاکستان هستند، اما وزارت خارجه‌ی آمریکا مانع از سفر شهروندان خود به این کشورها می‌شود. وی افزود:

اگرچه ۹۹ درصد جمعیت ایران مسلمان هستند و از این بین ۹۰ درصد آن را شیعیان تشکیل می‌دهند، اما هیچ گونه تنشی میان شیعیان و سنی‌ها وجود ندارد و آن‌ها با صلح و دوستی کنار هم زندگی می‌کنند.  

رونق صنعت گردشگری ایران ۱۰

از سال ۱۹۷۹ پرواز مستقیم از آمریکا به ایران وجود ندارد و گردشگران باید با خطوط هوایی کشورهای همسایه به ایران سفر کنند. هواپیمایی ایران درسال ۲۰۱۰ در فهرست تحریم‌های اتحادیه‌ی اروپا قرار گرفت، به دلیل این که تحریم‌ها از خرید هواپیماهای جدید یا تعویض قطعات آن‌ها ناتوان بود. بعد از اجرای برجام هواپیماهای ایرباس و بوئینگ ناوگان فرسوده‌ی هوایی کشور را نوسازی خواهند کرد.

وی افزود:

الان بهترین زمان برای بازدید از دو چهره‌ی ایران است: ایران باستان که شگفتی‌های آن نفس‌گیر و عالی است و ایران مدرن با همه‌ی شگفتی‌ و تضادهای آن.

مطالب مرتبط:

منبع travelweekly

دیدگاه