تماشا کنید: معرفی ۴ ترن هوایی معروف و هیجان‌انگیز

محسن نظری | شنبه, ۲۳ مرداد ۹۵ ساعت ۱۶:۳۰

 وقتی که برای اولین بار ۲۰۰ سال پیش تجربه اولین ترن هوایی از روسیه به فرانسه منتقل شد، این سواری هیجان‌انگیز به سرعت یکی از بهترین و پرطرفدارترین امکانات تفریحی پارک‌ها محسوب شد. تعدادی از این ترن‌های هوایی در سال‌های جدید با فضایی الهام گرفته شده از انیمشین‌ها، فیلم‌های هالیوودی یا فضاهای داستان‌های تخیلی به گردشگران خدمات ارائه می‌کنند. با کجارو همراه باشید تا با ۴ نوع از این ترن‌ها آشنا شوید که به‌نوعی بهترین آن‌ها هستند. 

 ۱. شکار یوزپلنگ (شهربازی بوش در شهر تمپا فلوریدا)

بی شک این ترن می‌تواند احساس یک حیوان وحشی، در حال دویدن به‌سمت شکار خود را به افراد القا کند. این ترن هوایی می‌تواند تجربه‌ای بی‌نظیر از حرکت با سرعت بالا را به افرادی نشان دهد که سوارش هستند. با استفاده از یک سیستم سکوی پرتاب جدید که با استفاده از موتورهایی با قدرت بالا این ترن با سرعت بسیار زیاد به جلو حرکت می‌دهند، در نتیجه مسافران این سواری از همان شروع حرکت با سرعتی هیجان‌انگیز به راه می‌افتند و خبری از تپه اول همیشگی و آرام رفتن اولیه نیست.

تا اینکه مسافران این ترن فرصت نفس کشیدن دوباره از هیجان سرعت قبلی را داشته باشند، دومین سکوی پرتاب وارد عمل می‌شود تا با سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت این ترن را ۳۰ متر بالاتر از سطح زمین ببرد و وارد یک مسیر پرپیچ‌وخم شود و سپس پس از طی یک سرازیری پرشیب ترن از طریق یک تونل وارد عمق زمین می‌شود.

این سواری درست مانند لحظه شکار یک یوزپلنگ، تجربه خیز بلند اولیه بالا و پایین آمدن خیلی نزدیک به زمین را به افراد القا می‌کند. این ترن که به‌طرز هوشمندانه‌ای قبل از هر سکوی پرتاب سرعت خود را به‌شدت کاهش می‌دهد، باعث می‌شود تا سرنشینان از هیجان سرعت هر پرتاب لذت کافی را ببرند. در کنار همه این‌ها، این ترن حس حضور و شکار در یک دشت بزرگ آفریقایی را به افراد القا می‌کند. بخش دیگری از این ترن هم از کنار و بالای رودخانه مجاور مسیر عبور می‌کند تا به آخر مسیر خود برسد و وقتی که افراد سوار بر ترن خیالشان راحت می‌شود که شکارشان دیگر به پایان رسیده است، ترن دوباره به‌صورت ناگهانی با سرعت بالا از روی یک تپه عبور می‌کند و این ماجراجویی بعد گذر از پایین یک دره به پایان می‌رساند.

یکی از بهترین المنت‌های این سواری این است که افراد قبل از سواری شدن به آن دید خوبی نسبت به مسیر ترن ندارند تمام اتفاقاتی که پس از سوار شدن برای آن‌ها می‌افتد، افراد را به‌شدت غافلگیر می‌کند. در زیر می‌توانید ویدیویی از تجربه سوار شدن به این ترن را ببینید.

 ۲. ترن انتقام مومیایی در یونیورسال استودیو کالیفورنیا 

بله، این ترن‌هوایی ۱۲ سال پیش افتتاح شد. درست وقتی که سری فیلم‌های مومیایی بسیار پرطرفدار بودند و تا همین لحظه یکی از موثرترین و پرهیجان‌ترین ترن‌های افتتاح شده است. محلی که این ترن در آن قرار دارد (یونیورسال استودیو) فقط از فیلم مومیایی برای ساخت ترن‌هوایی الهام نگرفته است. در این مرکز تفریحی ترن‌هایی الهام گرفته شده از فیلم‌های ژوراسیک پارک، هالک، کینک کونگ و هری پاتر هم افتتاح شده‌اند که بازدید و تجربه آن‌ها موردعلاقه افراد بسیاری زیادی است. ولی بهترین و کامل‌ترین تجربه بین این ترن‌ها ترن انتقام مومیایی است.

در طول حرکت این ترن هنرهای سینمایی و بازیگری و نورپردازی حرفه‌ای در نظر گرفته شده است و در هنگام حرکت، مسافران این ترن شاهد کتیبه‌هایی روی دیوارها به زبان مصر باستان هستند. طراحی داخلی این سواری به‌وسیله استیون سامرز، فیلمنامه نویس و کارگردان سری فیلم‌های مومیایی انجام شده است و موزیکی که در هنگام حرکت پخش می‌شود توسط خود آهنگساز این فیلم آلن سیلوستری تهیه و تنظیم شده است. این سواری که در عرض ۲ دقیقه تجربه‌ای فراموش‌نشدنی را به مسافران خود هدیه می‌دهد که حتی می‌تواند از خود فیلم هم هیجان‌انگیز تر باشد. در زیر می‌توانید ویدیویی از تجربه سوار شدن به ترن‌هوایی را مشاهده کنید.

 ۳. ترن هوایی سفر اورست در پارک قلمرو حیوانات دیزنی اورلاندو

این ترن‌هوایی مخصوص کسانی است که همیشه به‌دنبال پیدا کردن شخصیت افسانه‌ای یتی بوده‌اند. این ترن به‌صورت استادانه‌ای، زیبا و بی‌نقص ساخته شده است و طراحی جدید آن موجب برنده شدن جوایزی زیادی برای طراح این ترن و پارک تفریحی بوده است. مسیر این ترن شامل همان راه‌آهن معدن همیشگی است که بیشتر ترن‌ها از آن استفاده می‌کنند ولی طراحی مسیر این ترن با بقیه فرق‌های زیادی دارد. مسیر از کناره و داخل یک کوهستان هیمالیایی می‌گذرد و نسبت به بقیه ترن‌ها جلوه واقعی‌تری را از خود ارائه می‌دهد. قله‌ای که در این مسیر در نظر گرفته شده است با ۶۰ متر ارتفاع بلند‌ترین ترن در کنار تمامی ۱۸ ترن موجود در پارک‌های دیزنی است. طرح موتور این ترن به‌شکل موتورهای لوکوموتیو بخار قدیمی طراحی شده است و قابلیت حمل ۳۴ مسافر را دارد.

ورودی این ترن مانند یک دفتر کوهنوردی رنگ‌ و رو رفته در روستایی در کوهپایه هیمالیا طراحی شده است. طراحی زیبا و با استفاده از سنگ‌های ناهموار دقیقا مانند معماری روستاهای اطراف هیمالیا. با این دقت ریز طراحی نسبت به جزییات، افراد می‌توانند احساس کنند که در شهر کاتماندو نپال حضور دارند (تیم طراحی دیزنی برای مطالعه رو نوع معماری منطقه قبل از طراحی این ترن به نپال سفر کرده بودند).

در لحظه‌ای که این ترن شروع به حرکت می‌کند بازدیدکنندگان می‌توانند از منظره زیبای آبشاری لذت ببرند که از کوهستان مصنوعی سرازیر می‌شود. این زیبایی می‌تواند برای لحظه‌ای ذهن بازدیدکنندگان را از حرکت رو به پایین اولیه منحرف کند که ترن را به‌سمت منطقه‌ای جنگلی می‌برد، و اینجا است که هیجان اصلی شروع می‌شود. 

ترن در انتهای این مسیر با پیچ‌وخم زیادی در بین دو نقطه بلند کوهستان روبه‌رو می‌شود و در انتهای گذر از یک تونل کوهستانی، ترن با یک بن‌بست روبه‌رو می‌شود، بن‌بستی که به‌دلیل از بین رفتن ادامه خط ریل ایجاده شده است (احتمالا به‌وسیله یک موجود وحشی افسانه‌ای). در حالی که مسافران ترن در حال بررسی و حل کردن مشکل خود یعنی اینکه چگونه از این سناریو جان سالم به در ببرند هستند، خط ریل پشت ترن عوض می‌شود و باعث می‌شود که ترن به‌سمت عقب حرکت کند و بیشتر در کوهستان تاریک فرو برود. 

 ۴. ترن هوایی وربولتن در پارک تفریحی بوش گاردن ویرجینیا

جلوه‌ای از اروپا تم اصلی یکی از شعبه‌های پارک‌های تفریحی بوش گاردن در ویلیامزبورگ ویرجینیا است. در قسمت روستای اکتبرفست این پارک تفریحی یک ترن هوایی کوچک ولی بسیار سرگرم کننده با المنت‌های غافلگیرکننده و هیجان‌انگیز برای مشتاقان این نوع ترن‌ها قرار دارد.

وربولتن سعی بر این دارد که تجربه گذر از داخل جنگل سیاه در آلمان را با استفاده از عناصر زیست‌ محیطی که در طول این ترن به‌صورت کاملا طبیعی ساخته شده است را به افراد القا کند. شما سوار بر ترنی می‌شود که شبیه یک اتومبیل است (و یک دوربین که در مقابل هر صندلی قرار دارد تا واکنش افراد را ضبط و ثبت کند). این ترن در گذر اول افراد را پس گذشتن از یک فضای آرام و دیدنی به داخل مکانی می‌برد که تداعی کننده جنگل سیاه است. اجرا کردن افکت‌های متعدد نورپردازی و تغییر محیط اطراف در هر گذر باعث می‌شود تا افراد سوار بر ترن با سه نوع سناریو روبه‌رو شوند، گرگ بزرگ شرور در جنگل، طوفان رعدوبرق یا روح جنگل. 

ولی تاثیرگذارترین بخش این ترن وقتی است که به‌صورت اتفاقی با یک بن‌بست روبه‌رو می‌شوید. با توجه به تجربه مشابه در ترن انتقام مومیایی در این لحظه بیشتر افراد باید این انتظار را داشته باشند که ترن به عقب برگردد تا از این بن‌بست خارج شود. چیزی که هیچ‌کس انتظار آن ندارد این است که ترن و ریل ترن هر دو باهم تجربه یک سقوط آزاد به ارتفاع ۵ متر را به آن‌ها القا کند و سپس به ریل پایینی متصل شود. این یک تجربه عالی و نفس‌گیر و در نوع خود بسیار هیجان‌انگیز از یک تکنولوژی به روز و خارق‌العاده در امر ترن‌های هوایی است که هیچ‌کسی قبلا آن را تجربه نکرده است و به احتمال بسیار زیاد پس از یکبار سوار شدن به این ترن برای سوار شدن مجدد لحظه شماری خواهد کرد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه