لوکیشن فیلم: فرار از زندان

مرتضی گودرزی
مرتضی گودرزی سه شنبه، ۱ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۳۰
لوکیشن فیلم: فرار از زندان

قسمت یازدهم معرفی لوکیشن فیلم را به یک سریال قدیمی اما به یاد ماندنی اختصاص داده‌ایم؛ سریالی که در هر خانواده ایرانی حداقل یک نفر آن را دیده است. با کجارو همراه باشید تا سری به محل فیلمبرداری سریال فرار از زندان بزنیم.

درباره سریال

این سریال حول شخصیت دو برادر می‌چرخد که یکی تقریبا غیر گناهکار است، اما به دلایلی برای قتل برادر رئیس جمهور آمریکا مجرم جلوه داده شده و محکوم به مرگ است (Lincoln Burrows) و دیگری (Michael Scofield) در پی نجات او. کل چهار فصل بر سر تلاش این دو برای رهایی از قانون بی‌قانونی و قدرت‌های پشت پرده این توطئه می‌گذرد.

فرار

مایکل فردی باهوش است که هوش خود را در خدمت رهایی انسان‌ها به کار گرفته است؛ مهم‌ترین آن‌ها رهایی یک مجرم بی‌گناه که برادر او نیز هست. اینکه اسم‌ فامیل لینکون با مایکل فرق دارد خود نتیجه‌گیری برادری همه انسان‌هاست.

نقد سریال

فرار

لحظات تصمیم‌گیری در جریان سریال اغلب سریع است؛ به مانند زندگی، اما از روی تفکر گذشته (آینده‌نگری، مانند خالکوبی بدن مایکل) و در گسستن هر راهی، ایده‌ای برای راهی دیگر هست (امیدواری همیشگی) و مشکل تنها اینجاست که این‌ها همه انسان‌اند و اشتباه می‌کنند، حتی مایکل. محبوب او که بارها اسیر مخدر شده تا دنیا را فراموش کند.

س

بعضی فراری‌ها تا مدت‌ها اصلاح نمی‌شوند، اما آنچه اصلاح‌کننده می‌تواند باشد خود زندگی است با پیچ و خم‌هایش. سیر تحول انسان‌ها به کندی رخ می‌دهد و البته برخی حالات نیز در طی مسیر مشخص می‌شود و افرادی چون "ماهُن" که یکی از بهترین بازی‌ها را از او می‌بینیم و به گفته منتقد آمریکایی بهترین بازیگر تلویزیونی حال حاضر است، علاوه بر بازی در نقش یک مامور FBI به طرزی شگفت‌انگیز نقش یک پدر شکست خورده در زندگی، انسانی باهوش و دو وجهی را بازی می‌کند که نماد انسان‌های خاکستری عصر ما هستند.

"Prison break" نامزد دریافت جوایز زیادی شده است و در سال ۲۰۰۶ موفق به دریافت جایزه انتخاب مردم برای بهترین سریال تلویزیونی درام شد. موزیک زمینه این سریال نامزد دریافت جایزه Emmy در سال ۲۰۰۶ شده است. موزیک تیتراژ این سریال ساخته رامین جوادی، آهنگساز معروف ایرانی-آلمانی است که موزیک سریال Game of thornes را نیز ساخته است. از این سریال یک بازی ویدئویی نیز ساخته شده است.

لوکیشن فیلم

فرار از زندان

اغلب سکانس های فیلم در شهر شیکاگو فیلمبرداری شده است. لوکیشن زندان «فاکس ریور» نیز که اولین فرار از آنجا صورت گرفت در واقع در «زندان جولیت» انجام شد که در سال ۲۰۰۲ بسته شد.

موقعیت زندان سن جولیت روی نقشه

سکانس‌هایی که خارج از زندان بود نیز در اطراف شیکاگو، ووداستاک و جولیت در ایلینوی فیلمبرداری شد. قسمت‌هایی از فیلمبرداری این سریال نیز در فرودگاه بین‌المللی اوهیر شیکاگو و تورنتو انجام شد. برای ضبط هر قسمت از این سریال در ایلینوی، ۲ میلیون دلار خرج شد که باعث شد مجموعا در سال ۲۰۰۵، ۲۴ میلیون دلار برای این هزینه شود.

ایالت ایلینوی کجاست؟

ایلینوی از ایالت‌های مرکزی آمریکا است، که مهم‌ترین شهر آن شیکاگو است. مهم‌ترین مقصد گردشگری آن جنگل ملی Shawnee National Forest است. این جنگل ۱۱۰۰ کیلومترمربع وسعت دارد و از مناظر بکر و دیدنی برای طبیعت‌گردی برخوردار است.

شیکاگو

شهر شیکاگو

جنگل

جنگل

جنگل Shawnee National Forest

موقعیت جنگل روی نقشه

فیلمبرداری فصل دوم فرار از زندان، از ۱۵ ژوئن ۲۰۰۶ در دالاس، تگزاس شروع شد. لوکیشن‌های این فصل در فاصله ۳۰ دقیقه‌ای دالاس و در لیتل الم، دکاتور و مینرال ولز انتخاب شد. از بسیاری از این مکان‌ها به جای شهرهای مختلف در آمریکا استفاده شد. انتظار می‌رفت فیلمبرداری در تگزاس ۵۰ میلیون دلار هزینه داشته باشد. برای سه قسمت پایانی فصل دوم از شهر پنساکولای فلوریدا به جای پاناما استفاده شد. هر قسمت فصل دوم این سریال ۸ روز زمان و ۱٫۴ میلیون دلار هزینه برد.

فصل سوم در دالاس فیلم‌برداری شد و هر قسمت سریال ۳ میلیون دلار خرج برداشت. سکانس‌های مذاکرات لینکلن و گرچن برای فرار از زندان پاناما، در نزدیکی پاناما سیتی فیلمبرداری شد. لوکشین اصلی فصل چهارم سریال در لس‌آنجلس بود.

پاناما سیتی کجاست؟

پاناماسیتی پایتخت و همچنین بزرگ‌ترین شهر کشور پاناما است که جمعیت آن ۸۸۰۶۹۱ نفر است. موقعیت شهر در محل ورودی کانال پاناما از طرف اقیانوس آرام واقع شده است. این شهر مرکز سیاسی و اداری کشور است و همچنین محلی برای تجارت و بانکداری بین‌المللی است. این شهر یک شهر جهانی به حساب می‌آید و تنها یکی از سه شهر‌ امریکای مرکزی است که دارای چنین عنوانی است.

پاناما

تصاویری از شهر پاناما سیتی

همچنین علاقه‌مندان به این بخش می‌توانید تمامی مطالب آن را در صفحه لوکیشن فیلم بخوانند. خوانندگان محترم اگر شما سریال فرار از زندان را دنبال کرده‌اید و از طرفداران آن هستید، لطفا نظرات خود را با ما و خوانندگان محترم کجارو درمیان بگذارید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه