بازگشت اسکال به ایران بعد از ۳۵ سال!

تیم  کجارو
تیم کجارو دوشنبه، ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۳۰
بازگشت اسکال به ایران بعد از ۳۵ سال!

سازمان بین‌المللی اسکال (SKAL) به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مراجع بین‌المللی گردشگری که از آن به‌عنوان بازوی اجرایی سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) نام برده می‌شود، بعد از ۳۵ سال به ایران می‌آید.

«مجید جاودانی تبریزی‌نژاد» وکیل جهانی و نماینده‌ی تام‌الاختیار اسکال در ایران، گفت که این نهاد می‌تواند ورود سرمایه‌گذاران خارجی مرتبط با صنعت گردشگری در ایران را تسهیل کند. هم‌اینک در میان اعضای اسکال در سطح جهان، تعدادی بانک، شرکت سرمایه‌گذاری، بیمه و حتی شرکت هواپیمایی وجود دارد که بعد از تاسیس این باشگاه در ایران نسبت به تبلیغ و سرمایه‌گذاری اعتماد بیشتری پیدا می‌کنند.

 تبریزی‌نژاد می‌گوید:

عرضه کردن پروژه‌های اسکال در هر کشوری بین اعضای جهانی خود، امری معمول است که به این مسئله کمک خواهد کرد.

وی افزود که اسکال برای تهیه بسته‌های تبلیغی گردشگری و پخش آن در رسانه‌های بین‌المللی بودجه اختصاصی دارد. علاوه بر این وقتی باشگاه اسکال یک مقصد گردشگری را در ایران معرفی می‌کند، از تخت جمشید گرفته تا تالاب انزلی، اطلاعات این مقصد بین ۸۷ کشور عضو به‌طور خودکار به اشتراک گذاشته می‌شود.

نماینده‌ی اسکال می‌گوید که مخالفتی از جانب دولت ایران متوجه فعالیت‌های اسکال نبوده و ترک ایران داوطلبانه بوده است. البته اسکال در حال ثبت خود در ایران به‌عنوان یک NGO است و روند آن بین سه تا شش ماه طول می‌کشد.

دایره‌ی فعالیت‌های اسکال بر اساس اساسنامه آن جذب گردشگر و بازاریابی، خریدوفروش کالاهای مرتبط با این صنعت، مباحث آموزشی و گستره وسیعی از فعالیت‌های مشابه را شامل می‌شود. جاودانی دراین‌باره نیز بیان می‌کند که به‌طور معمول در یک کشور بعد از راه‌اندازی اسکال فقط یک باشگاه فعالیت نمی‌کند و هم‌اکنون اسکال در ۸۷ کشور حدود ۴۰۰ باشگاه دارد. این نشان‌دهنده این است که هر کشور با توجه به ظرفیت‌هایی که دارد می‌تواند بیش از یک باشگاه داشته باشد و هریک از اینها می‌توانند در زمینه‌های مختلف فعالیت کنند.

وکیل جهانی اسکال در ایران یادآور می‌شود که گردشگری سلامت یکی از برنامه‌های جدی باشگاه اسکال در ایران خواهد بود. مطالعات ما نشان داده که ظرفیت این نوع گردشگری به بهترین شکل در ایران هست اما برنامه مدونی برای آن وجود ندارد.

وی همچنین خاطرنشان می‌کند که اولویت دیگر ما در ایران مبحث آموزش است. برای ارتقای این صنعت در ایران به تربیت نیروی انسانی متخصص نیاز مبرم داریم، نیرویی که بتواند مطابق استانداردهای جهانی خدمات به مشتری ارائه کند. اینها جزو اهداف اصلی نمایندگی اسکال در ایران خواهد بود.

باشگاه اسکال به‌طور رسمی در ۳۰ نوامبر ۱۹۵۹ در تهران آغاز به‌کار کرد و ۳۰ سپتامبر ۱۹۸۱ فعالیت‌هایش در ایران معلق شد. سازمان بین‌المللی اسکال، یک ساختار NGO دارد و طبق قوانین داخلی کشور اسپانیا به ثبت رسیده اما در کشورهای مختلف، نمایندگی‌هایی دارد که به «باشگاه‌های اسکال» موسوم هستند. بین باشگاه‌های اسکال هر کشور، انتخاباتی برگزار می‌شود که یک نفر به‌عنوان رئیس آن کشور انتخاب می‌شود. سپس هر سال از بین رؤسا در سطح جهانی برای سازمان بین‌المللی اسکال یک رئیس جهانی انتخاب خواهد شد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه