انار ساوه، رطب بم و فرش دستباف ۱۴ منطقه ایران به ثبت جهانی رسیدند

تیم  کجارو
تیم کجارو چهار شنبه، ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۴۵
انار ساوه، رطب بم و فرش دستباف ۱۴ منطقه ایران به ثبت جهانی رسیدند

چندین محصول راهبردی ایران از جمله انار ساوه، رطب بم کرمان و فرش دستباف ۱۴ منطقه کشور در سازمان جهانی مالکیت فکری وایپو (WIPO) ثبت شد.

«سید مهدی میرصالحی» مدیرکل دفتر مالکیت صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت، بیان کرد:

دو محصول مهم ایران شامل انار ساوه و رطب بم کرمان و فرش دستباف مناطق اردکان، ایلام، ترکمن جرگلان و بجنورد، کردی خراسان شمالی، چهارمحال بختیاری، سردرود آذربایجان شرقی، سیستان و بلوچستان، قشقایی فارس، گبه فارس، لرستان، مود بیرجند، قهستان خراسان جنوبی، ورامین و سنقر کلیایی کرمانشاه، در فهرست سازمان جهانی مالکیت فکری به نام ایران به ثبت بین‌المللی رسید.

وی با بیان این که اسناد ثبت جهانی این محصولات، دیروز، سه شنبه، به ایران رسید، گفت که این محصولات استراتژیک مطابق با معاهده‌ی بین‌المللی لیسبون که جمهوری اسلامی ایران با تصویب مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۸۰ به آن ملحق شد، به ثبت جهانی نشان جغرافیایی رسید.

میرصالحی افزود که فرآیند ثبت این محصولات از اوایل سال گذشته با مطالعه امکان سنجی برای هر کالا و محصول شامل تنظیم اظهارنامه و تشکیل پرونده آغاز شد و پس از این که هر یک از آنها به ثبت ملی رسید، وارد مرحله تشکیل پرونده ثبت جهانی شد.

وی توضیح داد که گزارش کارشناسی این محصولات شامل جزییات تمام ویژگی آنها مطابق اظهارنامه لیسبون تهیه و تنظیم شد و به همراه مستندات لازم از سوی دفتر مالکیت صنعتی وزارت صنعت به سازمان جهانی مالکیت فکری ارسال شد.

به گفته‌ی مدیرکل دفتر مالکیت صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت، فرآیند ثبت محصولات در وایپو به طور معمول بین هفت تا هشت ماه طول می‌کشد که پرونده ی محصول ابتدا در این سازمان مورد بررسی قرار می‌گیرد و سپس به تمام کشورهای عضو لیسبون ارسال می‌شود و درصورتی‌که اعضا نسبت به محصول موردنظر، ادعا یا اعتراضی نداشته باشند، سند ثبت جهانی محصول در وایپو صادر می‌شود.

در سال‌های گذشته نیز فرش دستباف ۱۵ منطقه‌ی مختلف ایران در وایپو به ثبت رسید.

سازمان جهانی مالکیت فکری (وایپو) یکی از ۱۶ آژانس تخصصی سازمان ملل متحد است. وایپو در پی امضای توافق‌نامه‌ای در استکهلم در سال ۱۹۶۷ «برای تشویق آثار خلاقانه در راستای حمایت از مالکیت معنوی در جهان» تأسیس شد و مقر آن در ژنو سوئیس قرار دارد.

هم‌اکنون ۱۸۴ کشور عضو وایپو هستند و این سازمان ۲۴ معاهده بین‌المللی را مدیریت می‌کند که یکی از آن‌ها موافقت‌نامه لیسبون (ویژه‌ی حمایت از اسامی مبدأ و ثبت بین‌المللی آن‌ها) است.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه