بسته شدن قدیمی‌ترین پرستشگاه جهان در ترکیه

مینا داودی
مینا داودی دوشنبه، ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۱۵
بسته شدن قدیمی‌ترین پرستشگاه جهان در ترکیه

بازدید از گوبکلی تپه، که عنوان قدیمی‌ترین پرستشگاه زمین را یدک می‌کشد، طبق اعلام وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه، تا پایان ماه دسامبر میسر نخواهد بود.

عملیات نوسازی و تعمیر در گوبکلی تپه که از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی ترکیه و قدیمی‌ترین معبد جهان محسوب می‌شود، بازدید از این مکان را از امروز تا ۳۱ دسامبر متوقف کرد.

وزارت فرهنگ و گردشگری این کشور با انتشار بیانیه‌ای در این‌باره اعلام کرد، قصد دارد دو سقف محافظ برای این مجموعه تاریخی بنا کند و برنامه‌هایی هم برای بازسازی این سازه دارد. در این بیانیه علت تعطیلی موقتی این مرکز را اتمام پروژه‌های عمرانی تا زمان تعیین شده و حفظ امنیت بازدیدکنندگان عنوان کرده است.

به گزارش حریت دیلی نیوز، گوبکلی تپه در جنوب شرقی آناتولی ترکیه و شمال شهر شانلی‌اورفا است و به عنوان قدیمی‌ترین معبد بر روی زمین شناخته می‌شود. باستان‌شناسان احتمال می‌دهند این‌جا مکانی برای پرستش‌ ستاره شعرای یمانی بوده باشد. به گفته دانشمندان، ستاره شعرای یمانی تا سال ۹۳۰۰ قبل از میلاد در پایین‌ترین حد افق بوده و تاثیر به‌سزایی بر مردم باستان داشته است.

این معبد اولین‌بار در سال ۱۹۹۵ توسط تیم پژوهشی متشکل از دانشمندان اهل استانبول و شیکاگو کشف شد. در منطقه تپه گوبکلی ۲۰ تپه باستانی کشف شده که قدمت کهن‌ترین آن‌ها به ۱۱ هزار و ۶۰۰ سال پیش بازمی‌گردد.

 

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه