روزشمار: ۲۴خرداد؛ پرتاب اولين موشک زمين به زمين توسط آلمان نازی عليه انگلستان

محبوبه پوریوسفی
محبوبه پوریوسفی دوشنبه، ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۰۰
روزشمار: ۲۴خرداد؛ پرتاب اولين موشک زمين به زمين توسط آلمان نازی عليه انگلستان

در ۱۳ ژوئن سال ۱۹۴۴ میلادی، اولين موشک زمين به زمين توسط آلمان نازی عليه انگلستان پرتاب شد.

از زمان اعلان جنگ آلمان نازی به انگلستان، آلمانی‏‌ها با استفاده از هواپیما، انگلیس را که از صحنه جنگ زمینی دور مانده بود، مورد حمله قرار می‏‌دادند.

در طی این حملات، خسارات عمده‏ای به نیروهای هوایى و هواپیماهای آلمان وارد می‌شد. در نتیجه آلمان درصدد ساخت سلاحی بود که از راه دور، انگلستان را مورد هدف قرار دهد.

از این‌‏رو موفق به ساخت موشک شد و آن را بر ضد انگلستان و دیگر متفقین به کار برد. موشک‌‏های زمین به زمین، برای ارتش آلمان، ارزان‌‏تر و کم‌خطرتر از پرواز هواپیما بر فراز خاک انگلیس بود. این سلاح جدید که موشک «V یک» نام داشت نخستین بار در سیزدهم ژوئن ۱۹۴۴ میلادی روی لندن پرتاب شد ولی دقت عمل آن، آن‏طور که انتظار می‏رفت نبود و هم‏زمان با تکمیل و رفع نواقص آن، مرکز تهیه و تولید این موشک‌‏ها توسط هواپیماهای انگلیسی بمباران شد.

این موشک‏‌ها، اولین موشک‌‏های زمین به زمین در جهان بودند و پس از جنگ جهانی دوم، سایر کشورها با تکمیل تکنولوژی آن، موشک‏‌های زمین به زمین پیشرفته‌ی امروزی را ساختند.

در همین روز:

۱. هلند ۸ ناو جنگی به ایران فروخت (۱۳۵۷ شمسی)

۲. تولد «صفایی ترمذی» مورخ و شاعر قرن دهم هجری (۹۴۴ قمری)

۳. یک توفان دريایی اقيانوس اطلس (هوريكين) ۳۰۰ نفر را در منطقه «لابرادور» كانادا كشت. (۱۸۷۱ میلادی)

۴. یک جت ميگ - ۱۵ شوروی يک هواپيمای اكتشافی ارتش سوئد را كه به خواست آمريكا به آب‌های استونيا نزديک شده بود سرنگون کرد. (۱۹۵۲ میلادی)

 

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه