خاک سفالگری لالجین در معرض نابودی است

تیم  کجارو
تیم کجارو دوشنبه، ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۱۵
خاک سفالگری لالجین در معرض نابودی است

با روند كنونی استفاده از خاک سفالگری لالجین حداقل تا ۴۰ سال آینده این نوع خاک سفال را كه دارای خصوصیات ویژه در شكل‌پذیری، فرم‌پذیری، پخت حرارت پایین و سایر مزایا است، از دست خواهیم داد.

ایرج گلزاری جمیل گفت:

موظف به حفظ خاک سفالگری لالجین و تحویل به آیندگان می‌باشیم. لالجین گوشه‌ای از روح و هويت من است. به آينده‌ی هنری لالجين خود را متعهد می‌دانم.

«ایرج گلزاری جمیل» در خصوص استفاده‌ی بی‌رویه از خاک سفالگری هشدار داد که با روند كنونی استفاده از خاک سفالگری لالجین حداقل تا ۴۰ سال آینده این نوع خاک سفال را كه دارای خصوصیات ویژه در شكل‌پذیری، فرم‌پذیری، پخت حرارت پایین و سایر مزایا است را از دست خواهیم داد.

وی افزود که تولید میلیونی انواع سفال بدون فاكتورهای هنری در سال هیچ افتخاری برای آینده هنری لالجین در پی نخواهد داشت و باید به این اندیشه نمود كه این نوع خاک دارای محدودیت و ظرفیت و استفاده‌ی مشخص است.

این استاد سفال حفظ خاک را از تعهدات هنرمندان این رشته برشمرد و بیان کرد که بر اساس تعهد هنری، ما نسبت به آیندگان موظف به حفظ و تحویل این نوع خاک به آیندگان و نسل نو در صنعت سفال می‌باشیم. همانطور كه میدانید برای تولید خاک مناسب میلیون‌ها سال زمان لازم است. با این وجود خاک لالجین به دلیل ویژگی منحصر به فرد بدون هیچ مواد افزودنی به شكل مستقیم وارد چرخه تولید می گردد. در صورتی كه در سایر شهرها یا كشورها چنین ویژگی وجود نداشته و باید از مواد تركیبی مانند شاموت، پودر شیشه، ضایعات سفال و... استفاده كرد.

وی ابراز نگرانی كرد که در صورت عدم استانداردسازی در سفال لالجین هنر سفالگری آینده ی پرچالشی را خواهد داشت و ضایعات سفال نیز هم یكی از مشكلات برای محیط زیست آنجا خواهد بود كه این امر از هم اكنون موجب نگرانی بنده می‌باشد.

این استاد سفال و نوازنده سه تار گفت:

با توجه به سابقه جهانی هنر سفالگری در لالجین در شگفتم كه چرا هنوز هیچ اقدام اساسی جهت ثبت سبک سفال لالجین برای شناسایی مراكز هنری و تاریخی در مراكز جهانی صورت نگرفته و اگر هم اقداماتی صورت گرفته كارها به شكل ابتدایی می‌باشد. همچنين بسیاری از نمایشگاه‌های سفال به شكل كاملا سنتی وار وارد عرصه شده و هیچ اقدامی در تبلیغ شهر لالجین به شكل مدرن صورت نگرفته است.

اولین پخت از خاک جزیره كیش، توسط گلزاری فرآوری شد و در طول تاریخ كیش به سبک سفال لالجین ارایه هنری گردید. بر همین اساس گلزاری، هنرمندی كه زندگی خود را وقف معرفی شهر و هنر لالجین كرده است بیان داشت که هر گوشه دنیا سفالگری سبک خودش را دارد. در كیش تمام مراحل و سبک مانند لالجین است.

استاد ایرج گلزاری جمیل از پیشگامان هنر سفال مدرن می‌باشد. از دلایل شهرت وی می توان به ارائه‌ی سبک نوین در طراحی و تولید لعاب سنتی و مدرن اشاره داشت. گلزاری در سال‌های اخیر نمایشگاه‌هایی در داخل و خارج از كشور با عناوین لالجین جهت حمایت از محیط زیست و تاریخ هنر سفالگری داشته است كه از آن جمله می‌توان به سفر به لالجین، لالجین زیباست، لالجین پایتخت سفال ایران، تولد لالجین و به لالجین باز خواهم گشت اشاره داشت.

وی در پایان گفت که در حال حاضر در كیش به شاگردانم سبک سفال لالجین را آموزش می‌دهم.

مطالب مرتبط:

دیدگاه