هانگ سون دون ؛ بزرگ ترین غار جهان

سعید ضیاء
سعید ضیاء چهار شنبه، ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۲۱:۳۰
هانگ سون دون ؛ بزرگ ترین غار جهان

هانگ سون دون غاری در ویتنام است که در نزدیکی مرز ویتنام و لائوس واقع شده و در حال حاضر بزرگ‌ترین غارِ شناخته‌شده در جهان محسوب می‌شود. داخل این غار، یک جنگل بزرگ سرسبز و رودخانه‌ی طویل زیرزمینی قرار دارد که جریان آبش بسیار تند است.

 بزرگ‌ترین حفره‌ی غارِ هانگ سون دونگ بیش از ۵ کیلومتر طول، ۲۰۰ متر ارتفاع و ۱۵۰ متر پهنا دارد. ابعاد وسیع غار باعث شده تا استالاگمیت‌ها (ستون‌هایی از مواد معدنی) تا ارتفاعی بیش از ۷۰ متر رشد کنند و به درازترین استالاگمیت‌های جهان تبدیل شوند. صدف‌های غار که در داخل آن یافت شده اندازه‌ی توپ بیسبال و به شکلی غیرعادی بزرگ هستند.

 با وجود عظمتش، این غار در سال ۱۹۹۱ توسط یک مرد بومی کشف شد، اما جنگلیان بومی آن منطقه می‌ترسیدند تا آن را کند و کاو کنند که به خاطر صدای سوتی بود که از رود زیرزمینی این غار بیرون می‌آمد. در سال ۲۰۰۹ ، گروهی از محققان بریتانیایی از مرکز تحقیقات غارشناسی بریتانیا طی یک پروژه تحقیقاتی توانستند وجود این غار را به همه اعلام کنند. بعد از آن، تیمی از جستجوگران از نشنال جئوگرافیک جذاب‌ترین تصاویر را از این شگفتی طبیعی دیده‌ نشده منتشر کردند.

تا چند سال قبل، عکاسی از غاری به بزرگی غارِ هانگ سون دونگ به معنای این بود که مجبور بودی با طناب برای رسیدن به آن پایین بروی. گرفتن تصاویر هوایی از آن بدون هلیکوپتر امکان‌پذیر نبود. در حال حاضر با گزینه‌های ارزان‌تری مانند دِرون‌ها و دوربین‌های GoPro که دسترسی راحتی دارند، عکاسی از آن امکان‌پذیر بوده و حسی ماجراجویانه به شما خواهد داد.

اخیرا عکاسی به نام رایان دیبووت دوربین GoPro HERO4 خود را برداشت و آن را به یک هواپیمای بدون سرنشین بست و بر فراز غار و داخل آن به پرواز درآورد و حدود ۶ دقیقه از آن فیلم گرفت.

مطالب مرتبط:

منبع amusingplanet

دیدگاه