استادیوم آمستردام آرنا؛ یکی از میزبانان یورو ۲۰۲۰

هانیه احمدی | چهار شنبه, ۲ تیر ۹۵ ساعت ۱۱:۵۲

در این بخش از معرفی استادیوم‌های بزرگ دنیا به کشور گل و گیاه، هلند، سفر می‌کنیم تا استادیوم یکی از پرطرفدارترین تیم‌های این کشور را به شما معرفی کنیم، ورزشگاه تیم آژاکس با نام آمستردام آرنا. با کجارو همراه باشید. 

استادیوم آمستردام آرنا 

آمستردام آرنا بین سال‌های ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۶ ساخته شد. این استادیوم جایگزین ورزشگاه قبلی آژاکس به نام دی میر(De Meer) شد که با ظرفیتی برابر با ۱۹ هزار صندلی برای این تیم استادیوم کوچکی محسوب می‌شد.

آمستردام آرنا

آمستردام آرنا به صورت رسمی در ۱۴ آگوست ۱۹۹۶ با بازی بین آژاکس و آث میلان (۳-۰) افتتاح شد و اولین گل هم در این ورزشگاه جدید توسط دژان ساویسویچ (Dejan Savicevic)  بازیکن میلان زده شد. کل هزینه‌ی ساخت آن هم به ۹۶ میلیون یورو رسید. آمستردام آرنا نخستین استادیوم در اروپا بود که دارای سقف متحرک است. در حدود ۲۰ دقیقه برای باز و بسته شدن سقف استادیوم زمان لازم است.

آمستردام

مدت کوتاهی پس از افتتاح آن، مشخص شد که شرایط استادیوم برای رشد چمن مناسب نیست و در نتیجه لازم بود که بیش از پنج بار در سال چمن استادیوم ترمیم شود. این مشکل بعدها با راه‌اندازی تکنولوژی جدید رشد چمن که ترکیبی از لامپ‌ها، توربین‌های بادی و چرخش آب بود، حل شد.

آمستردام آرنا دارای مجموع ۲۲۲۹ صندلی بیزنس و ۸۲۰ صندلی درقسمت مخصوص استادیوم است. جایگاه‌های استادیوم جز شیب‌دارترین نمونه‌ها در اروپا هستند به طوری که طبقه‌ی دوم دارای زاویه‌ی ۳۷ درجه است. ظرفیت کل استادیوم ۵۳,۰۵۲ صندلی است. 

آمستردام

در سال ۱۹۹۸، استادیوم میزبان فینال جام باشگاه‌های اروپا بین رئال مادرید و یوونتوس (۰-۱) بود و در سال ۲۰۱۳ هم به عنوان میزبان فینال جام اروپا برگزیده شد.

استادیوم آمستردام آرنا یکی از محل‌های برگزاری مسابقات قهرمانی یورو ۲۰۰۰ بود که سه بازی از مرحله‌ی گروهی، یک بازی از یک چهارم نهایی و نیمه نهایی بین هلند و ایتالیا (۰-۰) در آن انجام شد.

در سال‌های اخیر نقشه‌هایی مبنی بر افزایش ظرفیت این زمین مطرح شده‌اند، اما اجرای آنها در گرو میزبانی جام جهانی ۲۰۱۸ توسط بلژیک و هلند بود که پس از عدم موفقیت در دریافت میزبانی آنها نیز تمایلی به انجام آن طرح‌ها ندارند. 

آمستردام آرنا

راه‌های دسترسی به استادیوم

آمستردام آرنا در یک پارک اداری مدرن در جنوب شرقی آمستردام قرار دارد، که تقریبا ۱۰ کیلومتر از مرکز شهر فاصله دارد.

استادیوم توسط مترو یا قطار در دسترس خواهد بود. ایستگاه قطار Bijlmer Arena در کنار استادیوم قرار دارد و در عرض ۱۵ دقیقه از مرکز شهر می‌توان به آنجا رسید. مرتبا سرویس‌ها از آن محل حرکت می‌کنند.

با مترو اندکی بیشتر زمان لازم است که به استادیوم برسید و همان ایستگاهی می‌ایستد که ایستگاه Strandvliet/ArenA هم وجود دارد و در شمال استادیوم واقع شده است. مترو شماره‌ی ۵۴ را از ایستگاه مرکزی آمستردام یا هرکدام از ایستگاه‌های دیگر در مرکز شهر آمستردام سوار شوید. مترو شماره ۵۰، استادیوم را به قسمت های غربی و جنوبی شهر متصل می‌کند.

آمستردام

توسط ماشین، بهترین راه برای رسیدن به استادیوم بزرگراه  A2 است، خروجی شماره‌ی 1 را در پیش بگیرید و به سمت شرق در مسیر Amsterdam Zuidoost / Duivendrecht بپیچید. مسیرها را به سمت مناطق پارکینک دنبال کنید. در روزهای غیر از مسابقه، می‌توانید یک ماشین را در پارکینگ (Transferium) زیر استادیوم پارک کنید. 

نوشیدنی، غذا و هتل در نزدیکی استادیوم

آمستردام آرنا بخشی از یک مجموعه‌ی تفریحی و تجاری است که شامل یک سینمای بزرگ و دوسالن  اصلی کنسرت  هلند است، که تعداد کمی هم مغازه برای نوشیدنی و فست فود وجود دارد.

اخیرا تعداد کمی هتل در نزدیکی استادیوم افتتاح شده است که از جمله‌ی آنها هتل Hampton by Hilton و هتل Fletcher هستند. 

هتل

اگر با ماشین می آیید، هتلی که در کنار جاده و قابل دسترس باشد هتل Bastion Deluxe است، اگرچه برای رسیدن به استادیوم از آن جا نیاز به سوار شدن به مترو خواهید داشت. برای مشاهده‌ی هتل‌های نزدیک استادیوم آمستردام آرنا اینجا را کلیک کنید. البته، ممکن است شما ترجیح دهید که در مرکز شهر آمستردام اقامت داشته باشید، که در این صورت، گزینه های زیادی در نزدیکی ایستگاه مرکزی Waterlooplein وجود دارد. برای مشاهده هتل‌های  بیشتر  در مرکز شهر اینجا را بررسی کنید. 

 انتخاب دیگر شما این است که هتلی در نزدیکی ایستگاه قطار Amesterdam Zuid (منطقه‌ی تجاری) یا RAI مرکز کنوانسیون داشته باشید. در این محل شما می‌توانید توسط متروی شماره‌ی 50 به استادیوم بروید. مناطق نامبرده مکان‌های آرامتری هستند، خصوصا در آخر هفته‌ها، اما در نظر داشته باشید که قیمت هتل‌ها در اینجا نسبت به مرکز شهر بیشتر خواهد بود. 

گزینه‌های صرف غذا و نوشیدنی در تمامی مناطق مرکزی آمستردام پیدا وجود دارند. اگر به دنبال محلی هستید که نوشیدنی خود را در محیطی کم سر و صداتر میل کنید می‌توانید به مناطق  De Pijp و  Jordaan بروید.

بلیط بازی‌های آژاکس

بلیط بازی‌های آژاکس به صورت آنلاین یا از طریق یکی از مراکز پیش فروش بلیط قابل خریداری هستند.

اگر بلیط‌ها به طور کامل فروخته نشده باشند، شما می‌توانید در روز مسابقه در باجه بلیط فروشی استادیوم نیز آنها راتهیه کنید. آژاکس معمولا در یک سوم تا نیمی از بازی‌های خانگی‌اش بلیط‌ها را به طور کامل می‌فروشد.

آژاکس

قیمت بلیط‌ها هم به رقیب آژاکس بستگی دارد. اما باید انتظار پرداخت چیزی بین ۱۹.۵ یورو تا ۴۷.۵ یورو برای یک صندلی در ردیف پایین و بین ۱۸ تا ۲۵ یورو برای یک صندلی در ردیف بالا برای مسابقات نه چندان مهم را داشته باشید. قیمت بلیط بازی مقابل فاینورد تا حدود ۲۷.۵ تا ۷۸ یورو افزایش می‌یابد.

آژاکس معمولا کارت عضویت باشگاه را برای خرید بلیط الزامی می‌داند. تنها تعداد کمی از بازی‌های نه چندان مهم هستند که فروش عمومی دارند. برای دیگر بازی‌ها، خارجی‌ها باید یک پکیج مخصوص روز مسابقه را خریداری کنند که شامل یک بلیط، یک کپن غذا و سوغاتی آژاکس است. قیمت این پکیج هم از بلیط‌های معمولی بیشتر است.

این پکیج ها از طریق وب سایت Ajax Travel قابل خریداری هستند. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره‌ی ۰۰۳۱ ۵۴۸ ۳۷۷ ۶۶۶ تماس گرفته یا به این آدرس ajax@oad.nl ایمیل بزنید. 

 تماشاچیان 

آژاکس

تور استادیوم

استادیوم آمستردام آرنا، توری با نام "دنیای آژاکس" دارد که شامل بازدید از اتاق رسانه، محل مصاحبه (mixed zone)، مناطق وی آی پی و رختکن‌ها است. تور حدود ۶۰ دقیقه طول می‌کشد و به دو زبان آلمانی و انگلیسی است.

برنامه‌ی تور کاملا به فصل بستگی دارد. از سپتامبر تا ژوئن تورها هرروز هفته در ساعات ۱۱ صبح، ۱۲:۱۵ ظهر، ۱:۳۰ بعدازظهر، ۲:۴۵ بعدازظهر، ۴:۳۰ بعد از ظهر هستند.

تور استادیوم

از جولای تا آگوست (در تعطیلات مدارس) تور در ساعات ۱۱ صبح، ۱۲:۱۵ بعد از ظهر، ۱۲:۴۵ بعد از ظهر، ۱:۳۰ بعدازظهر، ۲:۴۵ بعدازظهر، ۴ بعداز ظهر و ۵ بعدازظهر برگزار می‌شود. برنامه تورها ممکن است تغییر کند و در روزهای مسابقه کنسل شود.

قیمت تور ۱۷.۵ یورو است و نیازی به رزرو ندارد. برای اطلاعات بیشتر با شماره ی  ۲۰ ۳۱۱ ۱۳۳۶  (۰) ۰۰۳۱ تماس بگیرید یا به این آدرس world.of.ajax@amsterdamarena.nl ایمیل بزنید.

موزه آژاکس

موزه‌ی باشگاه آژاکس هم در مرکز شهر آمستردام در Rembrandtplein قرار دارد.

مطالب مرتبط:

منبع stadiumguide

دیدگاه