شیرهای آفریقایی در معرض خطر انقراض

حمیده کریمی | چهار شنبه, ۱۵ اردیبهشت ۹۵ ساعت ۰۷:۴۵

شیرهای آفریقایی اخیراً در فهرست گونه‌های درمعرض انقراض قرار گرفته‌اند و به‌نظر می‌رسد این مسئله به بحرانی کاملاً جدی تبدیل‌شده است. در ادامه با کجارو همراه باشید تا عوامل تهدیدکننده‌ی زندگی شیرهای آفریقایی را بشناسیم.

مدت‌ها است که در مورد انقراض پستانداران در آفریقا هشدار داده می‌شود. اخیراً نام شیر آفریقایی نیز در فهرست گونه‌های در معرض خطر انقراض قرارگرفته است.

انقراض عظیم

تقریباً نیمی از جمعیت شیرها، ظرف مدت چهل سال از بین خواهند رفت. طبق مطالعات دانشگاه دوک (Duke University) از سال ۲۰۱۳، تخمین زده می‌شود که تنها ۳۲هزار شیر در حیات وحش زندگی می‌کنند.

انقراض شیر آفریقایی

تجاوز انسان به حریم شیرها

تعداد شیرهای آفریقایی رو به کاهش است چراکه آنها جای دیگری برای زندگی ندارند. جمعیت آفریقا روزبه‌روز بیشتر می‌شود. بخش‌هایی از حیات‌وحش که شیرها در آنجا غذای خود را شکار می‌کنند به چراگاه تبدیل شده است. درنتیجه، شکار کمتری برای آنها وجود دارد و شیرها بر اثر کمبود غذا با خطر مرگ روبه‌رو هستند.

انقراض شیر آفریقایی

صیادان در تور

از دست دادن محل زندگی و شکار، تنها مشکل این شیرها نیست. این شیرها توسط انسان‌ها، فقط به دلیل به دست آوردن نشان پیروزی شکار می‌شوند. سالانه نزدیک به ۶۰۰ شیر به خاطر «شکار تروفه» جان خود را از دست می‌دهند. البته این تعداد در حال حاضر رو به افزایش است. زمانی که یک شیر نر کشته می‌شود، شیر دیگری رهبری گروه را به عهده می‌گیرد و این رهبر جدید تمامی توله‌ها را می‌کشد.

انقراض شیر آفریقایی

بیماری‌ها

تعداد زیادی از شیرهای آفریقای‌جنوبی به علت بیماری می‌میرند. گاومیش‌های آلوده موجب انتقال بیماری سل به شیرها می‌شوند. این بیماری تاکنون تعداد زیادی از جمعیت شیرهای آفریقایی را از بین برده است. تلاش امدادگران برای توقف این بیماری، مثمرثمر نبوده است.

انقراض شیر آفریقایی

شکارهای غیرقانونی

شیرها فقط به خاطر سرها و پوستشان شکار نمی‌شوند. شکارچیان غیرقانونی شیرها را به خاطر گوشتشان می‌کشند. کنترل کردن شکار غیرقانونی در بسیاری از بخش‌های آفریقا، بسیار سخت است.

انقراض شیر آفریقایی

کاهش جمعیت

متخصصان تخمین می‌زنند که دو هزار سال پیش، بیش از یک‌میلیون شیر در دنیا زندگی می‌کردند. جمعیت شیرها در دهه‌ی ۱۹۴۰ ، ۴۵۰ هزار و در دهه‌ی ۱۹۶۰ در حدود ۱۰۰ هزار شیر در کل دنیا بوده است.

انقراض شیر آفریقایی

جغرافیا

زمانی، تعداد زیادی از شیرها در اروپا و خاورمیانه زندگی می‌کردند سپس در قاره‌ی آفریقا دیده شدند. امروزه در ۸۰ درصد مساحت آفریقا، هیچ شیری وجود ندارد.

انقراض شیر آفریقایی

راه حل

تعداد شیرهایی که در مناطق حفاظت‌شده‌ی محصور زندگی می‌کنند در حال گسترش هستند. متخصصان مسئله‌ی افزایش مناطق حفاظت‌شده‌ی محصور به‌منظور حفاظت از شیرهای باقی‌مانده را مطرح کرده‌اند. گرچه این حصارها الگوهای گله‌داری را تغییر می‌دهند اما به نظر می‌رسد که تنها راه‌حل موجود باشند.

انقراض شیر آفریقایی

اقدامات انجام شده برای حل این مشکل

تعدادی از گروه‌های فعال، کمپین‌هایی برای کمک به حفظ شیرها تشکیل داده‌اند. گروه‌هایی ازجمله مدافعان حیات‌وحش، نجات شیرها، Big Cats Initiative  و Lion Aid در این زمینه تلاش می‌کنند. اما به نظر می‌رسد تا زمانی که شکارتروفه وجود دارد، این تلاش‌ها بی‌فایده است.

انقراض شیر آفریقایی

بیش از شصت درصد شیرهایی که طعمه‌ی شکار تروفه در آفریقا هستند به ایالات متحده منتقل می‌شوند. تا زمانی که تقاضا برای چنین محصولاتی (بخش‌هایی از بدن جانور شکار شده، مانند سر یا پوست، که به‌عنوان نشان افتخار و تحفه توسط شکارچی نگه‌داری می‌شوند) وجود داشته باشد، آنها نیز به فعالیت خود ادامه می‌دهند. این شکارچیان برای شکار شیرها جان خود را در دست می‌گیرند، بنابراین قوانین منع شکار نمی‌تواند برای آنها عامل بازدارنده باشد. پس تا زمانی که بازار فروش این محصولات رونق دارد، افرادی برای شکار شیرها وجود خواهند داشت.

انقراض شیر آفریقایی

مطالب مرتبط:

منبع allday

دیدگاه