روزشمار: ۱۱ خرداد؛ مرگ «ارنست دوسارزک» باستان‏شناس معروف فرانسوی

محبوبه پوریوسفی
محبوبه پوریوسفی سه شنبه، ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۰۰
روزشمار: ۱۱ خرداد؛ مرگ «ارنست دوسارزک» باستان‏شناس معروف فرانسوی

«ارنست دوسارزک» باستان‏‌شناس معروف فرانسوی در ۳۱ می سال ۱۹۰۱ میلادی درگذشت.

«ارنست شوکن دوسارزک»، باستان‏‌شناس معروف فرانسوی در یازدهم آگوست سال ۱۸۳۷ میلادی در شهر سارزک فرانسه به‌دنیا آمد. وی پس از طی تحصیلات خود، در کنسول‌گری فرانسه در مصر مشغول به ‏کار شد و بر اثر برخورد با قبایل شرقی، به خاور‌شناسی علاقه‌‏مند شد. دوسارزک در سال‏‌های بعد به عراق رفت و به امر حفریات و کاوش در منطقه‌‌ی باستانی بین‌‏النهرین علاقه‌مند شد.

وی پس از هفت سال اشتغال به کار حفاری آثار باستانی، آثار متعدد هنری را در خرابه‌‏های به‌جا مانده از تمدن قدیم منطقه پیدا کرد که از آن جمله، سی هزار خشت‌نبشته مربوط به ۲۴۰۰ سال قبل از میلاد مسیح (ع) بود. دوسارزک هم‏چنین لوح‏‌ها، استوانه‏‌ها، قوطی‌‏های استوانه‌ای شکل دست‌نخورده و گران‏‌بهایى را کشف کرد و آن‌ها را به فرانسه فرستاد.

وی طی ماه‏‌ها و سال‏‌های بعد نیز آثار عتیقه‌‌ی بسیار ارزشمندی از دوران باستان کشف نمود که در نوع خود کم‌نظیر و حتی بی‏‌نظیر بودند. در این میان، هر چند قبایل منطقه، خواهان جلوگیری از این حفریات و انتقال اشیای کشف‌شده به غرب بودند، اما دولت فرانسه با اعزام نیروهای نظامی خواستار ادامه‌ کار شد.

درنتیجه‌‌ی کشفیات سارزک، مشخص شد که ساکنان هزاره‌‌ی سوم قبل از میلاد مسیح (ع) در این منطقه دارای تمدنی برجسته بوده و از دانش بشری پیشرفت‌های برخوردار بوده‏‌اند. آن‌ها خط را اختراع نموده‌‏اند، اگرچه در ابتدا به‌صورت نقاشی و ثبت نقوش بود، اما به مرور زمان،‌‌ همان نقش‏‌ها، ساده‏‌تر شده و به‌صورت خط میخی درآمده است.

دولت‌‏های استعماری، کارگزاران خود را تحت عناوین مبلغان مذهبی و یا خاور‌شناس به مناطق شرق اعزام می‌‏کردند و موجبات انتقال آثار کهن فرهنگی آنان به غرب را فراهم می‌‏ساختند. سارزک نیز یکی از این افراد بود که پس از کشف آثار متعدد و گران‌بهای باستانی، موجبات غارت و ارسال این میراث شرق را به موزه‏های غرب فراهم می‌‏آورد.

دوسارزک، یازده سفر علمی - اکتشافی به منطقه‌ بین‌النهرین انجام داد و گزارش‌ها مفصلی همراه با نقشه‏‌ها و عکس برای دولت فرانسه تهیه کرد.

ارنست شوکن دوسارزک، سرانجام در تاریخ سی و یکم مه‌ سال ۱۹۰۱ میلادی در سن شصت و چهار سالگی دیده از جهان گشود.

در همین روز:

۱. گشايش موزه آموزش و پرورش اصفهان (۱۳۷۸ شمسی)

۲. ثبت غار سهولان در فهرست آثار طبيعی ملی ايران

۳. ۲۲۰۰ تن بر اثر شكسته شدن سدی در آمريكا كشته شدند.‌ (۱۸۸۹ میلادی)

۴. نخستين تاکسی به مفهوم امروز در شهر نيويورک به کار افتاد. (۱۹۰۷ میلادی)

۵. روز استقلال كامل جمهوری «آفريقای جنوبی» (۱۹۱۰ میلادی)

۶. استقلال دوباره‌ی افغانستان (۱۹۱۹ میلادی)

۷. در اثر زلزله‌ای به بزرگی ۷.۷ در کویته پاکستان دست کم ۴۰ هزار نفر کشته شدند. (۱۹۳۵ میلادی)

۸. در اثر زلزله ای به بزرگی ۷.۵ در منطقه انکاش پرو دست کم ۴۵ هزار نفر کشته شدند. (۱۹۷۰ میلادی)

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه